22 april, Port San Louis
Nu är vi på plats igen och har sjösatt Pinta i strålande sol. Det är alltid skönt att komma i vattnet, för att bo i båten på land medför viss obekvämlighet. Resan ner till Marseille gick bra med mellanlandning i Brüssel, förutom att planet var försenat över 1 timme. Vår svarttaxi från Navy Service väntade troget vid utgången med en lapp så vi skulle hitta honom. Han hade dessutom med sig sin son och extra bil för det var ett danskt par också ”med mycket bagage” som skulle med. Bilresan var mer hårresande än flyget och far och son tävlade till Port Sant Louis. Vi bad att få stanna till vid supermarket och handla lite. Det är långt från varvet till butiken och det gick jättebra och vi fick det nödvändiga för några dagar.
Direkt på onsdagen vid ankomst tvättade vi båten och bottenmålning dagen, efter gjorde Pinta startklar. Sjösättning på fredagen och avfärd in till marinan i Port Sant Louis. Här ligger en svensk kanalfarare, göteborgare, med många bra tips om olika hamnar i medelhavet. Många vitsar drar han också. Lugnt väder gjorde att vi satte upp genuan på plats redan på kvällen. Kalla nätter men varma sköna dagar. Värmare på natten. Lördag morgon satte vi upp storen och alla revlinorna kom på plats. Puts av rostfritt, byte av motorfilter och uppspänning av riggen.
Bunkrat mat och vatten. Nu är vi redo för nya äventyr. Vi firade sjösättningen enligt traditionen med bubbel och jordgubbar. Broöppning och slussning av flera fartyg till Rhone samt den stora segelskutans avfärd under tutande och hojtande roade oss. Den har nog övervintrat här i Port Sant Louis, i alla fall låg den här när vi var nere i mars.
23 april
Söndag och hamnkontoret var stängt (!) men vi ringde och fick en (förkyld) capitain att komma till kontoret och checka ut oss. Idag ska det nämligen blåsa med oss, nordligt, och imorgon och flera dagar framåt skulle det bli motvind, syd-sydostligt. Vinden var kring nordlig ca 5 -8 m/s och skulle avta på e.m. så vi stack iväg vid 11.30-tiden. Det tog i ganska mycket i byvindarna, men vi strävade på i kanalen ut mot bukten. När vi kom ut i öppet vatten blåste det mer och mer och när vindmätaren visade stadigt över 13 m/s beslutade vi oss för att vända. Vi stånkade tillbaka med sjö stänkande över fören, men fick till en bra tilläggning på samma plats som förut. Vi tittade på väder på Windfinder igen och såg att de skruvat upp vindhastigheten till verklighetens. Windyty låg däremot kvar med samma optimistiska vindprognos. Det blir sällan som man tror vad gäller vädrets makter. I hamnen var det dock varmt, soligt och mysigt under sparyhooden. Nu återstår att betala för ytterligare en natt i morgon. Få se om vi kommer iväg direkt sedan och lura sydliga vinden, som då inte ska vara alltför stark men delvis mot oss!! Vi gick en kvällspromenad längs med Rhône och sedan tillbaka längs med stadens huvudgata. Då vi passerade rådhuset gick vi in i och tittade in i en vallokal. Det var mest valförrättare där inne men en man med sin lilla dotter kom just ut därifrån. De olika presidentkandidaterna finns på affischer utanför. Spännande att läsa resultatet imorgon.
24 april, Port du Frioul
Checkade ut (igen) och kom iväg vid 10.30 i svag sydostlig vind genom kanalen ut till bukten Golfe du Fos. Eftersom vinden var rakt i nosen blev det motorgång en bra bit. När vi svängde runt udden Cap Couronne gick det att sätta segel och till att börja med gick det makligt fram i 5 knop på kryssbog. Vinden ökade som brukligt och vi var snart uppe i 7 knop. Då vi närmade oss Frioul blåste det ordentligt 10 m/s så vi tog in förseglet och smet upp i lä bakom öarna för att ta ner storen. Det var gropigt men det var mindre sjö innanför ön med Chateau d`If och vi smet in i det trånga inloppet till hamnen Port du Frioul. Där fanns en lugn relativt rymlig yta att invänta capitainen vi ropat upp på VHF. Han kom i ribbåt och anvisade oss en plats längs med en kaj. Just då svängde en passagerarfärja ut från en annan kaj och kom i full fart emot oss, men vi vejde snabbt runt ett varv och klarade oss från kollision. Det gäller att ha ögon i nacken. Stormförtöjning med nosen mot inloppet och vinden. Plankan mellan kajen och fendrarna tar emot lite av friktionen. Vi har förstärkt förtöjning med gummifjädrar på linorna och kätting runt de rostiga pollarna.
Öarna ”Frioul Archipelago” hör till nationalparken ”Calanques national Park” och har känslig natur, djur och vattenområden. Öarna var ursprungligen en militär hamn/anläggning, med uppbyggd vågbrytare mellan öarna på västra sidan av hamnen, och en trång infart med vågbrytare från sydost. Påminner i större skala om Utklippan. Svårt och rentav farligt inlopp vid stark sydlig vind men skyddad hamn. Flera fort och batterier finns på höga utsiktsplatser med vandringsvägar emellan. Inga motorfordon finns på öarna och man får bara cykla längs en markerad väg. Här bor ca 100 bofasta och det finns några snabbmatställen/barer och en liten affär med bröd och grönsaker. Marinan är stor och här ligger många av Marseilles invånares fritidsbåtar vilka de kan komma till med färjan. Här finns en seglarskola som redan är igång i hamnen med ivriga små elever i snålblåsten och 15 grader i vattnet. De härdas tidigt för att klara Medelhavets strapatser och rådande vindar. Instruktören bogserar ut dem i lång rad till hamninloppet och släpper dem sedan så de får ta sig in i hamnområdet. Solnedgång i sittbrunn gjorde upplevelsen extra positiv.
25 april, Port du Frioul/Cateau d`If
Ligger kvar i vindar upp mot 10-12 m/s rakt in i hamnen och gungar vid stenkajen. Idag tog vi passagerarfärjan över till den beryktade fängelseön If eller Chateau d`If som det så fint heter. Från Marseille går färjor enligt turlista och de går också via If till Frioul. Vi kunde åka direkt från Frioul till fortet och tillbaka till vår hamn. Vi hade ingen biljett så vi fick gå upp till kaptenen och köpa en där (man kan köpa online). De som var internerade där hade det inte kul, kan vi intyga. Även de som var av högre stånd och hade de ”bättre” cellerna på övre planet fick nog fundera på varför de hamnat där. Ursprungligen var byggnaden ett fort för att skydda Marseilles inlopp (år 1516-28, Frans I). År 1580 blev den fängelse för politiska fångar. ”Greven av Monte Cristo”, en känd roman av Alexander Dumas, utspelade sig här och det finns historiska bilder från filmer som spelats in i fortet i ett av rummen. Det är intressant att se byggnaden och det är en välbesökt turistattraktion.
26 april, Frioul-Cassis, 15 nm
Från Frioul till Cassis efter en blåsig och regnig natt. Sov inte mycket för det gungade och vinden ylade. Vi var upp kl 6 och förstärkte med en tamp eftersom vinden då vänt från sydost till väst och regnet öste ner. Vid 9.30-tiden kom vi iväg med sidvind 5-6 m/s och gammal dyning ca 1 m från syd. Fick så småningom plattläns, svårt i den grova sjön, och då vinden minskade fick vi gå för motor. Vi gick nära de höga klipporna och kikade in i några calanquer (djupa fjordliknande vikar) som är en attraktion längs denna majestätiska kustdel. Väl framme i Cassis gick det lätt att lägga till vid bensinstationen och där checka in på hamnkontoret. Vi blev förvånade då en av tjejerna på kontoret var svenska och hade hört att vi var svenskar redan på VHF-anropet ”Port Cassis, this is Pinta” och svarade på svenska. Vi kunde lägga till med mooringlina och aktern mot kajen. Skyddad plats förutom lite svall från turbåtarna till Calanquerna som hela tiden sveper förbi. När vi gjort klart skeppet gick vi iland och letade upp en SPAR-butik. När vi kom tillbaka hade vi en hel flotta av hyrbåtar vid sidan om oss. De hade tagit en våra mooringlinor från vår båt och påstod att de fått anvisning till det av hamnkaptenen. Vi blev lite sura, inte bara av regnet.
28 april
Ligger kvar i Cassis. Mulet och kallt så värmaren går i båten på nätterna. Vi har ägnat dagen åt att gå runt på stans gator som slingrar sig brant uppåt. Biltrafik finns endast på vissa genomfartsgator och det finns parkeringar en bit upp från centrum. Turbåtarna till Calanquerna går ut från hamnen trots det kalla vädret. Några få personer har valt att sitta på badstranden som finns mitt i centrum. Vi var inne på turistkontoret och värmde oss och tog lite information. Det finns många små butiker i stan med lokal tuch, bl a en tvålfabrik. Där doftar det så näsan rinner. Vi hittade också en större mataffär ”U express” uppe i en brant backe med bra utbud. Restauranger kantar hamnen men de flesta verkar inte vara i gång än. En restaurang har satsat på en kamin på uteplatsen med öppna lågor som ser mysigt och varmt ut. De står och steker crêpes där ute också, det doftar ljuvt, och de har gott om gäster. Vi köpte kotletter och kurade inne i salongen. I natt ska det blåsa värre och imorgon kuling från NV så vi blir kvar här. Har tagit upp vår förlorade mooringlina igen. Den kan behövas. Dessutom en extra spring (lina) mot vinden.
29 april
En mycket blåsig natt med ylande vind och ryck i båten. Morgonen solig men sval-16 grader inne i båten så på med värmaren igen. Promenad i staden som idag fredag är fylld av turister och marknad med lokala produkter och annat på marknader vanligt förekommande ”sortiment”. Många fler turister idag när helgen närmar sig. Fullt med solröda ansikten på barerna som kantar hamnpromenaden.
30 april, Cassis till Toulon, 27 nm
Avgick trots att vi visste att det skulle bli motvind. Hoppas att prognosen gäller med max 5-6 m/s. Det gick lugnt i början men sedan växte sjön så det blev stampigt att köra motor mot vinden. Det skulle bli drygt också att kryssa och vi ville hellre komma en bit längre idag, till Bormes, så det blev järngenuan. Vi valde att korta av och köra in mot Toulon eftersom vinden ökade till över 8 m/s och sjön blev alltmer jobbig.
Toulon är bas för franska medelhavsflottan och vi såg bl a ett hangarfartyg i hamnen. Det finns två marinor på östra sidan av den stora ”Rade Toulon”, varav den ena ligger nära stan och den andra söder om med bl a kajer för kryssningsfartyg. Vi valde den centrala marinan Darse Vieille. Marinan är skyddad och välordnad och runt kajerna finns gott om restauranger och barer. Det är nära till centrum.
Staden blev bombad under 2:a världskriget men uppbyggd igen och runt hamnen är det ganska tråkiga byggnader. Överraskande är att det finns mycket gammal, fastän sliten, bebyggelse kvar inne i staden och trevliga torg med fontäner och restauranger. Vi hittade genast ett innecentrum med bl a ett stort varuhus med både mat och allt annat man kan behöva. De har ett fiffigt kösystem till kassorna där man köar till fem kassor samtidigt. Nästa lediga kassa kommer upp på en bildskärm. Det fanns gott om veteranbilar av typ Citroën på en p-plats.
Köpte räkor och färsk fiskfilé till kvällen, samt kött och fläsk för helgen är lång. Det kommer att vara stängt söndag och måndag även i hamnkontoret, vi hade tur som fick tag i capitainen innan han gick hem. Vi fick registrera oss och betala för en natt men sen vet ingen när ni åker, sa han.
30 april valborgsmässoafton
Kvar i Toulon. Mulet och svalt och vinden ligger kvar som igår så vi valde att vänta ut morgondagens kuling här också. Städat båt invändigt och fixat några punkter på den ständiga ”att göra-listan”. Idag stor marknad längs huvudgatorna i centrum med massor av grönsaker, frukt, fisk, ostar, korvar, oliver, samt kläder,väskor, blommor och allsköns skräp. Livligt folkliv och gatumusik. Vi kompletterade köket med lite mer färska grönsaker. Ingen större valborgskänsla, förutom det svala vädret, man skulle behöva en varm brasa att värma sig vid men det får bli värmeljus i ljuslyktor istället ikväll. Trevlig valborg till våra följare!
Ny sida maj