Saker som strulat 2015

I början av december SMS:ade Pinta att spänningen på batterierna var för låg. Vi tog flyget ner och anslöt landströmskabeln. Solpanelerna hade blivit så dammiga att de inte längre levererade nog med ström.


16 augusti är vi framme vid vårt delmål, Lissabon. Raymarin-tekniker har varit här och monterat bort autopiloten.
Hoppas på att få en bra installation nästa säsong.


Det gäller att ha utkik för överallt dyker det upp fiskegrejor i vattnet. På djupt vatten likväl som på grunt. Mest nära kusten men även på 80 m djup. En del väl utmärkta med röda bojar, en del knappt synliga -en dunk eller några flaskor. Vissa flaggor ser man på lång håll, andra ger en hjärtsnörp då de dyker upp framför båten. Seglar man kan det gå bra ändå, men går vi för motor kan det bli riktigt jobbigt med fisketampar/nät i propellern.


6 augusti. Just nu har vi bra flyt. Det som är krångligt förutom språket är som vanligt wifi. Spanska kusten är otroligt vacker. Skogklädda berg och djupa vikar. Snart passerar vi gränsen till Portugal.


2 augusti har vi klarat den värsta etappen (som vi varit något oroliga för) över Biscaya. Det är fortfarande vädret som styr den fortsatta färden.


24 juli-fortfarande väder och vind! Nu sitter vi i Camaret och väntar på bättre tider. Lågtrycken avlöser varandra. Det behövs 3-4 dagar emellan för att vi ska kunna ta oss över Biscaya till La Coruna.


13 juli-Vädret! Vindarna är emot oss! Inblåsta i Le Havre. Vi siktar nu på Cherbourg och dit är det 71 nm NV riktning. Det har nu blåst västlig vind sedan vi kom i fredags och ska fortsätta ytterligare någon dag till på onsdag då blir det växlande, men mindre vind. Det är långt nog, 12-14 timmar, och kryssar vi blir det ännu längre.


5 juli-Dunkerque- det är inte alltid det finns möjlighet att tvätta i tvättstuga. Ibland är det också dyrt, 4-6€. Men här fanns det både tvättmaskin och torktumlare och priset var 2 € för tvätt och 1 € för tork. Tvätten gick fort och bra. Torktumlaren blev inte torr första och inte heller andra gången, så då fick det blir torkstuga i båten! det var också dags för em-drinken.


2 juli-Problem med datorer har man ju jämt och får väl lära sig att leva med, men det är frustrerande. Det går inte att komma in på Internet med Anders dator med hamnens WiFi.


28 juni fungerar det – om det finns WiFi i hamnarna vill säga och om det går att komma in. Dessutom fungerar inte Navtex? Tyska surfkortet funkade inte mer än en tredjedel av utlovad tid.


16 juni. Har idag köpt ett tyskt kontantkort för surf inom Tyskland. Det tog 2 man över en halvtimme att få det att fungera. Hur länge vet vi inte än.


13 juni Väl framme i Heiligenhafen kommer ett mejl från Comviq att man kan köpa deras billiga Surfpaket EU! Jag svarar på mejlet och får till svar att köpet inte kunde genomföras!! Vad trött jag är på mobiloperatörer!


11 juni Köper Telenors kontantkort och betalar in 200 kr och går in för att köpa EU-surfen. Efter flera misslyckade försök ringer jag åter upp kundservice. Den jag nu fick tala med visste besked. EU-surfen fungerar inte med kontantkort, men jag kunde teckna ett abonnemang så funkar det. Ett abonnemang tar 7 till 10 dagar att teckna! Alltså 200 kr rakt i Hanöbukten.

Åter en gammal surdeg. Autopiloten, den som förenade oss 2 dagar, har delvis lagt av IGEN. Detta kan jag inte åtgärda just nu med jag skall grilla Raymarine när jag kommer hem, var så säker.


10 juni På väg över Hanöbukten bad jag en vän Leif att kolla upp utlandssurf på Telenors kontantkort. Vi vill ha ett kort som fungerar inom hela EU. Fick snabbt till svar att det var möjligt var det fanns att köpa i Simrishamn Jag kollade själv med deras kundservice och det var enkelt. Sätt bara in 200 kr på kontantkortet och köp sedan deras EU-surf.


9 juni Kan inte ladda vårt Comviq kontantkort (surf-kortet) med deras Surfpaket EU. Inget på deras hemsida hur man gör. De har inte någon telefonservice, bara chatt eller mejl, som de svarar på inom 72 timmar! ÄR DETTA MÖJLIGT ÅR 2015?? Jag provade chatten och fick till svar att jag stod som kund 92 i kön. Något måste göras! Utan utlandssurf ingen hemsida.


7 juni- motorn funkat bra. Kört ca 51 Nm i motvind upp mot 15 m/s utan problem.


6 juni Säg den glädje som varar-nu är det motorn som inte går jämnt på högre varv. Efter 3 timmars gång uppsöker vi nödhamn för att åtgärda felet. Tankar som sjöräddning, bogsering, etc. kommer upp, men vi tar oss in i en skyddad vik på Håskö, Gjutan. Först rengöra luftfiltret, därefter byts förfilter och bränslefilter. Nu kommer ingen diesel fram vid luftningen, men det var en packning som inte satt rätt. Efterprovstart verkar det ok igen. Passar även på att fixa durk i ankarboxen där kättingen inte riktigt funnit sin väg, genom att såga upp ett större hål.


4 juni – allt som tänkt åtgärda är nu klart och verkar fungera bra. Autopiloten fungerar som den ska. Nu är det bara att tuta och köra!


3 juni Efter en kort seglats till Mörtö-Bunsö verkar allt fungera tillfredsställande. Liggdag pga för hård vind, prognos 18-21 m/s i byarna och rakt emot. Program för dagen är bl a att sätta upp en klocka i sovhytten för att direkt veta tiden när man vaknar, sätta upp fler krokar i tvättrummen, montera ett sidofack i babords akterhytt, skruva lite på vantskruvarna för att spänna stagen, byta kort i WiFi:n, sätta upp fler bandybollar på mantågen och prova att hissa upp jollen på däck för överfarter över öppet vatten, och ta en lång promenad på denna fina ö.


Idag den 1 juni har vi fått en ny autopilot installerad och kalibrerad av en servicetekniker från Raymarine. Nu vidtar de sista förberedelserna före avresan som är tänkt att bli av i morgon. Väderleksutsikterna är dock inte de bästa.


Vi kommer att bli försenade. Det står klart idag 2015-05-27. Det är inte bara autopiloten från Raymarine som krånglar. Också service- och reservdelshanteringen från samma företag är under all kritik. De har inte lyckats leverera en ny utrustning från centrallagret i Belgien till Stockholm på en hel vecka, trots att försändelsen skulle ske med Expressleverans. Detta innebär att utbyte av styrlåda och kompass inte kan ske förrän måndagen den 1:sta juni, om paketet hunnit fram tills dess! Frustrerande och dåligt för att inte säga uselt.


Vi försöker testa alla system ombord. Vi har testat en del men nu mindre än 2 veckor före avresan har vi råkat ut för att

  1. USB-laddningen till Router-WiFi-anläggningen slutade att fungera.
  2. De nyservade och just kalibrerade autopiloten vände plötsligt riktningen 180 grader efter bara 5 timmars gång. Denna autopilot har varit ett sorgebarn från första stund. Den har aldrig fungerat perfekt men nu är den värre än någonsin.
  3. Vid första hissning av storseglet gick 2 travare i småbitar.

2015-05-20

  • Laddarkabeln nu bytt och WiFi:n funkar igen.
  • Efter en snabb och proffsig insats av North Sails Lidingö är storseglet fixat.
  • Autopiloten från Raymarine är fortfarande ett riktigt sorgebarn. Det är svårt att få kontakt med Raymarine Sverige och när man nått kontakt så återkommer de inte som utlovats. Det börjar bli ont om tid nu.