Maj 2017

1 maj, Saint Tropez

Trots en elak, byig kuling/mistral i Toulon fortsatte vi mot , Saint Tropez. Solen skiner dock och gör att det är varmt och skönt. Fick avbryta färden och ankra upp i lä då vidbyarna blev för besvärliga.


2 maj, Saint Tropez

Fortsatte mot , Saint Tropez. Vinden måttlig ca 5 m/s men läns så vi satte bara genuan. Fyra sjöflygplan lågt över oss och dök ner i en cirkel efter varandra för att fylla på vatten ur havet för brandbekämpning. Storartad uppvisning. Vinden ökade så småningom och var snart uppe i 10 m/s. Vi tänkte gå till Bormes les Mimosas, men när vi kom dit och tog ner seglet var det för mycket vind och vi fick inte heller lä i hamnen som dessutom verkade överfull. Vände därför mot Saint Tropez eftersom vi hade god medvind och räknade med fem timmar till. Härlig segling 8-11 m/s med delvis sol och lagom sjö med ca 1 m vågor och medvind/läns. Den här kuststräckan är inte lika dramatisk utan har böljande skogbeväxta och bebyggda höjder. Man ser ett och annat slott eller stor villa. Då vi kom till Saint Tropez-bukten blev det ösregn och kallt och motvind in i hamnen. Sjöflygplanen övade även här vattenupptagning och vi fick väja skarpt styrbord för att de inte skulle ta vår mast då de lyfte ur vattnet. Det låg några riktigt stora motorcruisers i viken, en såg ut som en modern vit u-båt. Tornet var av glasfönster. Vi kom in till vår marina i Port Grimaud och anropade på VHF men fick inget svar. Häftigt med kanaler och gammal bebyggelse på konstgjorda öar, kantade med bryggor med båtar. Gästbryggan föreföll fullsatt, men vi hittade en plats och gick in där. Efter att ha lagt fast med mooringlinor och aktertampar gick vi upp för att leta efter port du Bureaux och hittade den efter att ha ringt på deras telefonnummer. Vi står utanför och det är stängt, sa vi men då stack det ut ett huvud på övervåningen och sa att det tror jag inte på. Fransmän, hur ska man veta att de har en trappa upp till kontoret 5 m bredvid dörren. Där nere finns all info utom en pil uppåt! Vi kunde ligga kvar på vald plats och han redogjorde dessutom för veckans väder. Vi fick information om både närservice och en broschyr över attraktioner i närheten. Vi som var urblåsta, trötta och nedkylda kurade emellertid in oss i salongen med värmaren på och pasta med god sås och sallad. Godnatt.

20170502_09480620170502_09410020170502_11524520170502_115253


3 maj

Tar det lugnt i den fina marinan i Port Grimaud, som ska efterlikna Venedig. År 1962 var det en arkitekt (Francoise Spoerry) från Alsace som hittade ett träskområde i Saint Tropezbukten som inte var seglingsbart och där invånarna jagade vilda ankor. Han beslutade att köpa det och bygga ett nytt Venedig. 1966 var förberedelserna klara med teknik för att bygga hus, broar och gräva kanaler. 24 ooo ton granit behövdes för grundarbetet. Inget av de 2000 husen är likadana. Originalen är katalogiserade för att ha total kontroll vid renoveringar. 2002 blev Port Grimaud klassad som historiskt monument över 1900-talet. Turbåtar går ut till Saint Tropez, som vi passerade på väg in till marinan. Saint Maxime ligger på norra sidan om bukten. Att ha ett hus här med liten pool och bryggan nedanför ser väl lockande ut?

20170503_11471620170503_11553220170503_12010920170503_12372520170503_113937


4 maj, Cannes, 27 nm

Avgick vid 10-tiden mot Cannes. Motvind först men svag och när vi sedan fick sidvind blåste det för lite för att segla. Först ca en halvtimma innan tilläggning kom brisen 6-7 m/s. Vi la till och tankade innan vi gick till incheckningspontonen, quai d´accueil. Där hade vi sidan mot pontonen och kraftig sidvind tryckte oss in mot bryggan. Kapten gav sig av för att leta efter Port du Bureau och var borta en halvtimme, då styrman per telefon fick efterlysa honom. Längst in i marinan Vieux Port låg hamnkontoret som kapten tagit sig in till. Incheckningen var klar och vi hade fått en plats på en brygga långt in i marinan. Kapten kom äntligen efter drygt en kvart tillbaka till båten. Det var nu svårt att ta sig loss från bryggan med vindpress, men med lite fendergnissel kom vi ut, vinglade lite hit och dit för att undvika tullkryssaren på utgång och en jättestor svart motorbåt som dinglar runt i viken, och hittar så småningom vår ponton och backar in till vår plats. Sköljde av båten och lagade middag. Regnet kom igång och vi ger oss inte ut på stan idag.

20170504_181147


5 maj

Promenad längs den vackra strandpromenaden La Croisette med det tjusiga hotellen, Carlton m fl och deras privata stränder. Inte för vanligt folk. Filmfestivalen firar 70 år i år och går av stapeln i slutet på maj. Det byggs upp stora anläggningar inför evenemanget. Något slags toppiga vita tält står överallt.  Vi fotade förstås entrén till den stora kongresshallen där det vackra filmfolket kommer att glida fram på röda mattan under kamerornas fotoblixtar. (Tur att vi kom lite för tidigt för detta skådespel.) Casinot ligger också bredvid. De har ställt ut väldiga blomkrukor överallt för att hindra att fordon ska kunna köra ut på promenaden, antagligen en säkerhetsåtgärd efter lastbilsattentatet i Nice i juli 2016. Vi gick sedan på gågator med butiker och restauranger och kom fram till den stora marknaden Marché Forville. Där var oändligt med grönsaker och annat gott. Vi bunkrade för ett par dagar.

På eftermiddagen gick vi upp i den gamla staden Le Suquet med gator och gränder som klättrar upp till kyrkan Notre dame de L´Esperance och tornet La Castre som är ett museum. Utsikten är hänförande och vi fick också se och höra ett skådespel med flöjt och slagverk och med blomsterkransar burna av tidsenligt klädda kvinnor och män. I gränderna som lutar betänkligt ligger tätt med små mysiga restauranger som förbereder kvällens middag. En hade rosenblad utspridda på bord och golv.

20170505_11294820170505_17144220170505_11135220170505_170918 20170505_172655

 


6 maj

Nu ligger vi kvar i Cannes och det åskar och ösregnar. Vi har satt upp ”supstugan” och får på det viset ett rum till och ser dessutom vad som händer runt om oss. Vi vågade oss ut en sväng utrustade med paraplyer, men när vi skulle hem öppnade sig himlen åter för ett nytt ösregn. Vi har i under hela resan letat efter kontaktlinser till kapten (han glömde dem hemma) och inte hittat några. Det beror på att det är pluslinser och de måste man beställa. Vi har inte stannat tillräckligt länge någonstans för att hinna göra det. Här i Cannes borde finnas men icke hos den optiker vi frågade. De sa att det finns en optiker till men det är nog tyvärr likadant där att man måste beställa hem. Vi gick dit men det var stängt för siesta. Vi hade nu gett upp att få tag i några. På eftermiddagen tog vi en sväng för att köpa bröd och kom då på att kanske vi skulle fråga den andra optikern i alla fall. Det var nu öppet och de hade plus kontaktlinser, visserligen med lite högre styrka än vad som behövdes. Det som var roligast var att optikern helt plötsligt pratade svenska. Hans son visade sig bo i Stockholm och andra släktingar i Örnsköldsvik. Han var där flera gånger om året. Vi fick ett långt roligt samtal på blandad svenska och engelska.


Söndag 7 maj

Promenad i sommarvärme och stranden har lockat några få att bada. Dock inte någon av oss. Det räckte att doppa fötterna i strandkanten för det var ganska kallt i vattnet. Idag väljer Frankrike en ny president och det ska bli intressant att se om det firas eller om missnöje blir reaktionen på resultatet. Det byggs mer och mer inför filmfestivalen. De sätter upp en hög portal utanför ingången till kongressalen och massor med tältliknande baracker. Vi planerar för resan över till Korsika och kollar med jämna tillfällen väderleksrapporter. Vi beräknar att överfarten är drygt 100 nm och kommer att ta ca 20 timmar.


8-9 maj, 127 nm, kl 16 em -12 fm, Korsika-Macinaggio

Förberedelser med matsäck och packa nödutrustning i sk ”grabbags” känns lite overkill men är bra övning om olyckan är framme. Avfärden till Korsika (Calvi) startade vid 16-tiden med motorgång ut till öarna Iles du Lerins som många Cannesbor dagseglar till och ankrar för en lunch. Den mystiske ”mannen med järnmasken” ska ha suttit fängslad i fort Royal på ön Ste- Marguerite. Där utanför satte vi segel och gav oss ut i det stora blå. Enligt väderprognoser noga uppföljda under flera dagar ska det under detta dygn knappt blåsa alls, dvs vi räknar med motorgång större delen av överfarten. Vi hade dock en bra segling i 5-6 knop under tre fjärdedelar av överfarten. Det var månsken och vi tyckte att vi hade en väldig tur med vinden.
MEN, så blåste det upp från SW och ökade. Vi revade. Till slut blev sjön besvärande. Vår ursprungliga plan att gå till Calvi på Korsikas västkust fick överges. Vi gick med vinden och sjön och länsade i 9-11 m/s med bara revat storsegel istället. Vågorna var ca 2 m och hade blivit svåra att ta från sidan om vi fortsatt mot Calvi. Blöt blev man ändå. Vi länsade nu mot Korsikas norra udde för att komma i sjölä och istället söka hamn på östsidan av ön. Det var en lång extra etapp men till slut i morgonrodnaden avtog vinden och det återstod bara en sugande dyning.
Naturen på östsidan är betydligt mjukare än den dramatiska västkusten. Vi ser ändå höga gröna berg och små byar som klänger däruppe. Vattnet är det mest azurblåa vi sett och kristallklart. Vi har också fått besök av delfiner som roat oss med sina konster. Eftersom vi inte kunnat sova på natten var vi en aning groggy och turades nu om att ta tupplurar på ca 1 timme. Vi kom fram till marinan Macinaggio vid 12-tiden på dagen. Vi sökte upp ”visitors-kajen” och hittade en plats för 2 båtar och fick således en ledig plats bredvid oss.
Vi hade inte mer än landat förrän båten bortom den lediga platsen, en stor franskflaggad 45-fotare, skulle ge sig iväg. Vi satt i sittbrunnen och åt en sen lunch och såg på när de släppte angöringstamparna. Trots att mannen stod vid rodret med motorn igång, hände ingenting då tamparna var släppta. Då den låg i lovart om oss, och det blåste 4-5 sekundmeter, kom den snabbt på drift mot oss. Vi hann knappt upp ur sittbrunnen förrän den med kraft slog i vår för, framför vår rad av fendrar. Först nu fick mannen vid rodret fart på sin båt och den gned mot våran när de gasade på och sedan körde han in i vår mooringlina. Med stor tur lyckades han komma loss från den utan att slita av den. Skadorna på vår båt brydde de sig inte om att kolla. De bara försvann ut ur hamnen. Lyckligtvis blev skadorna inte så stora. Några repor i gelcoaten får vi nog räkna med. Hade båten fastnat i vår mooringlina hade skadorna på vår båt troligen blivit betydligt större.  Vi var redan tidigare oerhört trötta och detta piggade inte upp stämningen.
Vi vilade en stund på eftermiddagen. Tog en kort promenad i den lilla enkla byn. Köpte en baguette på boulangeriet, som vi åt med ost och oliver. Sedan blev det en tidig kväll. Planen är att imorgon gå till Bastia ca 15 Nm söderut tidigt i morgon bitti då det förväntas ökande vind från S i morgon eftermiddag.
En konstig insekt har kraschat på fördäck. Det ser ut som om någon målat en skalbagge i lila och rött med många ben. I den ”målningen” ligger en konstig mask med en lång vinge? Vi har aldrig sett något liknande. Den är nu bortsvabbad, men förevigad på bild.
Efter en grundlig forskning har vi funnit ut att ”insekten” på fördäck troligen är ett sjölevande djur Velella velella eller som den också kallas bidevindseglare. 

20170510_12272020170509_18454920170509_13380820170511_153724


10 maj

Vinden tog i redan i morse då vi steg upp, så vi stannar i hamn. Det ska blåsa över 10 m/s från SE så valet att ligga kvar känns rätt. Piren skyddar som vågbrytare men skulle behövt vara någon meter högre för att skydda mot vinden. Vi förstärker förtöjningen med en spring mot vinden för att avlasta den lina som nu bär hela båtens tyngd samt ökat antalet fendrar om det kommer fler ovana. Vi har strövat i den soliga lilla byn och det går fort för den är inte stor. Vi såg in i trädgårdar med citronträd dignande av citroner och hittade ett fikon som låg på marken men tyvärr inte var moget. Annars hade det blivit marmelad till osten! Känns skönt med en mellandag som ägnas åt läsande i ”Imray, France & Corsica Pilot” om kommande hamnar, och en del i turistböcker om Korsika och Sardinien, som vi också snart ska besöka. Det blåser från SE kl 15 över 13 m/s.
Som vanligt är prognoserna på de sidor vi har tillgång till inget att lita på. Prognostiserad medelvind kl 18: Meteo-France 20 km/h SE (5 m/s), Windy 20 knop SE (10 m/s) och Windfinder 18 knop SE (9 m/s). Vinden på vår vindmätare är under kvällen aldrig under 13 m/s SE men ofta upp mot 16 m/s. Tala om usla prognoser!

20170510_12244320170510_12323620170510_11593220170510_12342720170511_150859


11 maj

Kvarliggare i near gale och bara ute på en kort promenad för att handla lite mat.


12 maj, Bastia 19 nm, Porto Toga

Nu tröttnade vi på att ligga  still och vinden var bara S 6 m/s så vi gav oss av för motor i motvind och dyning för att ta oss till Bastia, som är en större ort med mer service. Vi gick först till gamla hamnen, Vieux Port, och la till vid en risig kaj med ett nära på vrak bredvid oss. Den gamla dyningen som ligger kvar sög in i hamnen och vi låg inte bra så vi gav oss av tillbaka till den nya hamnen, Porto Toga, som ligger strax norr om. I färjeterminalen, Port st-Nicholas, mellan marinorna utgår stora färjor till Italienska fastlandet och Sardinien. Porto Toga är väl skyddad av en hög vågbrytare och med en ganska smal kanal in som gör att vågorna inte kommer in i hamnbassängen.
Här blev vi väl mottagna och hjälpta med förtöjning av en trevlig kille, trots att hamnkontoret var stängt för siesta. Vi spolade av båten och tog en lätt lunch innan vi registrerade in oss på hamnkontoret. Det finns bra närservice och stor matvarubutik i området. Det är heller inte långt att gå till city. Denna hamn är klart att föredra före den gamla!
Vi tågade iväg till turistkontoret för att få reda på mer om tågen för att åka tvärs över ön till Ajaccio på västkusten. Det tar fyra timmar att åka dit och kostar 21,23 Euro/p enkel resa. Var kanske inte precis vad vi tänkt oss så vi köpte en fin fiskfilé och jordgubbar i stället =) Bastia är en livlig stad med mycket trafik och många butiker och restauranger. Vi stannar nog en dag till.

20170512_21071120170512_144948


13 maj, Port Taverna,25 nm

Nej, vi gav oss av idag eftersom nattsömnen blev störd av det högljudda diskoteket, säkert kul för dem som deltog, alldeles bredvid oss på kajen som drog igång vid 23 till o3 på natten. De skulle fortsätta idag också så vi bestämde oss för en lugnare hamn. Ingen vind som gick att segla i utan motorgång. Svag dyning och lagom halvmulet.
Vi fick svar på VHF vid anropet att det fanns plats och hjälp av en båtgranne att angöra på den lediga platsen som vi tog. När vi var klara kom madame capitain (som hade lång bit att gå från hamnkontoret) och hade egentligen en annan plats åt oss men det var ok där vi låg. Här finns service mot extra betalning. El och vatten på bryggan ingår dock . Inga butiker i närheten men två restauranger bl a en glasseria med enorma glassar. Vi får klara oss på det vi har i skafferiet.

20170513_18383020170513_183821


14 maj

Äntligen en lugn natt med god sömn. Ligger kvar för att pumpa upp jollen och stryka några fler punkter på ”att göra”-listan. Vi har nu tömt en akterkabin från olika attiraljer, bl a jollen, och gjort plats inför besök av en hemlig gäst nästa lördag.
Abstinens efter färsk baguette gjorde att cyklarna togs fram och pumpades. Vi tog en tur på 2 km söderut till närmaste by där det fanns en öppen Boulangerie så vi fick tag i våra baguette och ett par croissants som bonus.
Tvätt, för att hålla nivån lagom i tvättpåsen, och påfyllning från dieseldunkarna i tanken och ny diesel i dunkarna (de hade stått från i höstas och behövde fräschas upp). Åskvärme och vindstilla med svarta moln som tornar upp sig ovanför de höga bergstopparna runt om oss. Så småningom bröt värsta åskovädret ut med ösregn som följd, lagom när tvätten var upphängd runt mantåget, men vi satte snabbt upp tak och väggar över sittbrunnen och hängde tvätten därunder. Sedan kunde vi avnjuta vårt kaffe med croissant. Ovädret gick snabbt över. Den nyss sjösatta jollen måste nu tömmas från regnvatten.


15 maj, Port Solenzara, ca 30 nm

Väldigt lite vind 2-3 m/s men medvind, dock ej seglingsbar, så det blev motor hela vägen. Soligt och lugnt, ingen dyning gör resan behaglig.
Kusten här på ostsidan av Korsika är låglänt med en vit strand hela vägen kantad av grön vegetation. I bakgrunden tornar bergen upp som mörka skuggor, men med snö på topparna. Runt topparna samlas molnen. Att segla på havet är härligt, men vill man uppleva Korsika ska man nog göra det landvägen. Det finns mycket intressant att se enligt guideboken och många vandringsleder med övernattningsstugor i inlandet. Det får bli en annan gång. Det är lågsäsong och det märks för det är inte många båtar i farten på havet. De enstaka som finns är franska. Marinan svarar inte på anrop på VHF och vi lägger till vid hamnkontoret vid en fin ponton. Det är kajen längs med vågbrytaren som är gästbrygga, men vi fick ligga kvar här efter att ha registrerat in oss.
Det finns gott om plats i marinorna, men priserna är höga redan nu och ännu högre under högsäsong. Många restauranger är fortfarande stängda och det är lite folk i farten. Lugnt och skönt med andra ord. Vi bunkrar lite i en mindre Spar-butik där det fanns grundutbudet. Här är det sommar och grönt med vackra blommor.

20170515_15440820170515_15435420170515_15423320170515_154106


16 maj, Porto Vecchio, Baie de Stagnolo, 17 nm

Bra vind slör/läns med förseglet 6-7 knop. Vågorna växte upp till ca 1 m och det rullade på bra. Vinden ökade upp mot 12 m/s så vi tvekade att gå in mot marinan. Vi ankrar tills det mojnar, tänkte vi och gick in i viken. Det visade sig då att vårt ankarspel i fören inte fungerade. Vi snurrade runt medan kapten felsökte. Till slut valde vi att lägga akterankaret i stället eftersom det byade väldigt. Så småningom fick kapten ordning på ankarspelet. Det var en säkring som gått. Tur för nu draggade vi plötsligt och var tvungna att ta upp akterankaret som inte fått fäste i sjögräset.  Vi smög in under 2 m djup för att hitta sand att ankra i. Nu låg vi fast ordentligt med 20 m kätting också ute. Solen skiner och det känns riktigt bra tills vi funderar på att ändå gå in till hamnen för att få en bättre nattsömn. Det är en väldigt låg kustlinje här som inte ger så bra skydd. Det ska heller inte mojna helt i natt. Sagt och gjort upp med ankaret och i väg. Vi märkte så snart vi kom ut i gattet att vinden ökat till 13 m/s och tänkte att det kan bli knepigt att lägga till då det är stark vind rakt in i hamnen. Vi vände tillbaka till vår vik och ankrade fint i sanden igen. Vindbyar på 10 m/s får inte loss oss. Det kom också en båt till nu och lade ankaret bredvid oss. Den hade vi tidigare passerat på vägen ner och den ankrade i en vik längre norrut där vi bedömde att sjön skulle göra det obekvämt. De fick antagligen problem där och måste gå vidare hit. Nu känns det ganska bra här så vi får nog ta ankarvakt och ligga kvar. Inne vid den fina sandstranden finns bungalows, och man ser att folk simmar i viken. Få se om det blir ett kvällsbad från båten, det är 22 grader i vattnet.

Vi var på väg att lägga oss vid 22-tiden då vi märkte att vinden avtagit helt och att båten hade drivit in på lågvatten och låg åt fel håll. Kapten fick ge sig ut och ro med akterankaret i jollen och fick ut Pinta på 2,5 m djup. Ankarlinan blev dock för kort och ankaret gjorde ingen nytta. Då vi skulle göra om det hela blåste det plötsligt rakt in i viken med ett par sekundmeter. Vi fick nu bråttom att starta motorn och ta upp akterankaret och försöka komma ut från det grunda. Pinta drev sidledes och loggen visade 1,5 m (vi kan räkna med ca 30 cm plus). Nu blev det kris men så småningom lyckades vi även få upp ankaret i fören utan att fastna i sanden. Vi gick ut på djupare vatten men ankaret fick inget fäste utan båten draggade när vi försökte backa fast det. Vinden höll i sig från ”fel håll”. Vi funderade på att gå ankarvakt men bestämde oss för att gå in till närmsta hamn, Porto Vecchio, ca 4 nm. Farleden är väl utmärkt med lysbojar och det går lätt att orientera sig med hjälp av GPS-plottern. När vi kom in i hamnen hittade vi en plats mellan två segelbåtar i 50-fotsklassen och tur nog var de vakna i båda båtarna och festade lite. Klockan var nu midnatt. (På ena sidan låg en båt med ryssar på den andra sidan tyskar och nu kom ”Bellman” in mitt emellan, i pyjamas.) De tog glatt emot oss och tysken kommenderade militäriskt för stormförtöjning, spända linor, minst 2 meter från kaj. Allt under god tysk disciplin. Vi fann oss glatt i allt och kunde sedan inte komma iland för båten blev uppspänd för långt från bryggan inför ”stormen som ska blåsa rakt in i hamnen imorgon”, tysk väderprognos.

20170516_182336

 


17 maj, Porto Rotando, Sardinien, 37,7 nm

Vi sov djupt och gott till halv sju och var redo att ge oss iväg tidigt, men hamnkontoret öppnar inte förrän 8.30 så det blev en tur till bageriet och en avspolning av båten innan vi kom iväg vid 9-tiden, 38 euro fattigare.Av stormen märktes inget och vi fick, för en gångs skull i enlighet med väderprognosen, en fantastisk segling med lagom halvvind, 6-8 m/s och lagom vågor, över ”Bonifacio Strait” (ett för hård vind och besvärlig sjö beryktat sund) till Sardinien. Vi byter nu till italiensk gästflagga. Knappt några andra båtar syns till.
När man närmar sig Smeralda-kusten ser man att den är bebyggd med lyxvillor och stora hotellanläggningar men fint anpassade till naturen. En del stora yachter ligger ankrade i vikarna. Denna arkipelagen är nationalpark med strikta regler och zonindelning. Inom zone MA* är t.ex all navigering, ankring, simning, fiske och dykning förbjuden. Det finns också zoner anvisade som ankringsvikar för fritidsbåtar inom arkipelagen både med bojar eller utan då är det fritt att ankra. Vissa vikar kräver tillstånd. En hel vetenskap att läsa på. Vi passerar utanför arkipelagen eftersom vi planerar att besöka den nästa vecka.

Vi styr nu mot hamnen Porto Rotondo, vilken enligt guiden utvecklades på 1960-talet av den aristokratiska italienska Donà delle Rose-familjen. Hamnen är en av de mest lyxiga orterna i Medelhavet.
Vi lägger direkt till vid tankstationen. Bredvid finns också hamnkontoret. Vi får eskort av killar i gummibåtar till vår plats och hjälp att lägga till. Hamnen är fantastiskt fin med låg bebyggelse runt omkring och lugnt och stillsamt. Det doftar av kaprifol och fåglar kvittrar. Inga turister synes och utbudet av öppna restauranger är litet men det är en bit kvar till säsongen. Det finns också lyxiga boutiquer runt om hamnen. Hamnen är iordningställd för att kunna ta emot superyachts. Det tar tid att registrera in sig på hamnkontoret med italiensk effektivitet. Tre namnteckningar senare betalar för 2 nätter 86 euro, lågsäsong.

20170517_19365420170517_17083720170517_19480720170517_195158


18/5

Härlig sommar med morgonpromenad, tvätt i självservice uppe på stan, som är större än man tror, och bunkring. Smörjning av handtagen till skylights som går trögt. Här ligger man jättebra och vi har också fått kontakt med grannbåten från Tyskland som varit här i denna hamn i 5 år och trivs. De har många bra tips om ankringsvikar och marinor runt omkring. Deras båt är väl utrustad för att bo i året runt. Imorgon ska vi söderut till Olbia som ligger nära flygplatsen.


19/5, Olbia marina, 16,37 nm

Tur med vinden som gjorde att vi kunde segla i 6-7 knop bidevind. Då vi kom till udden Capo Figari blev det tvärstopp eftersom den höga klippan tog all vind. Vi tog ner seglen och satte motor och rundade den majestätiska formationen ganska nära. Sen kunde vi med bara förseglet fortsätta segla in i Golfo di Olbia men tog ner i farleden som leder in till hamnen. Farleden är relativt trång och trafikeras av stora färjor . Vi mötte en Pilot som skulle ut och lotsa in ett fartyg.
Vi ropade upp marinan och fick eskort av en gummibåt och hjälp att lägga till vid vår plats. Vi har bokat för 3 dagar i förväg och det var skönt med tanke på den near-gale-varning som det varnas för till kvällen. Det blåste lite från sidan men det gick bra att backa in. Vinden ska öka från andra hållet där vi har fören, så vi har spänt upp oss ordentligt med mooringlinan för att inte gå in i kajen.
En bit upp i byn ligger ett köpcenter med allt man kan behöva. Vi bunkrar för helgen. När vi kommer tillbaka har vinden vänt, som prognosen visat, och det blåser nu mellan 10-12 m/s. Glada är vi att vi kom in i hamn i tid. De som kom efter någon timme hade stora problem.

20170520_10410320170519_155130


20 maj

Ganska lugn natt men på morgonen tar vinden i med upp mot 18 m/s och vi ligger nu nära kajen med aktern, men de stora bollfendrarna nuddar bara kajen i de värsta vindbyarna. Vinden ska stå sig hela dagen med force 8, dvs Gale, 17,2-20,7 m/s. Hoppas mooringlinan håller! Idag anlände styrmans syster med Norweigan (ser planet i luften från båten på bilden) direkt från Stockholm och med taxi fram till bryggan. Trevligt med besök i en vecka.

20170520_19475920170520_210010


21 maj

Vi ligger kvar fast vinden mojnat och planerar fortsatt färd.


22 maj, Porto Rotando igen, 21,8 nm

En kort segeltur till en vik norr om Rotondo, Cala Petra Ruja. Rodde in dingen till stranden och badade i 20-gradigt vatten. Därefter motorerade vi oss till säker hamn i Porto Rotondo igen. Vi fick samma plats som tidigare. Hamnen är vackert upplyst på kvällen.

20170523_10501120170525_225010


23 maj, La Maddalena arkipelag, 15,3 nm

Idag tog vi det lugnt på morgonen. Men när vi skulle ordna ett tillstånd för att besöka naturreservatet la Maddalena uppstod problem. Vi försökte först med registrering via hemsidan, men när det inte fungerade gick kapten till hamnkontoret som hänvisade till ett annat kontor på andra sidan viken. Där fanns ingen personal så vi fick ringa efter en representant som så småningom kom och gav oss ett tillstånd. Det kostade 64 euro för tre dagar men 60 för en hel vecka(?)
Vi kom iväg vid 11-tiden. Lite vind och en lugn segling. Tips från en tysk båtgranne gjorde att vi hamnade i en lustig situation vid ankomsten till marinan på la Maddalena. Vi blev rekommenderade att lägga oss vid kommunala kajen och inte i någon av klubbarna, vilka är mycket dyrare. De kommer att försöka lura in er , sa tysken. Då vi anropade hamnen kom en kille i gummibåt ut och viftade in oss mot en pontoonbrygga i klubbhamnen. Nej, vi vill ligga vid kajen, sa vi, men han sa att det går inte. Kapten ringde ett telefonnummer vi fått från tysken och vi höll god min snurrande runt i hamnen. Gummibåten blev förstärkt med en engelsktalande ormeggiatori (hamnassistent) som uttryckte att vi inte kunde ligga vid kajen. Kapten har nu fått tag i någon per telefon som ska skicka ut en assistent, så vi envisas att snurra runt i hamnen. Italienarna i gummibåten är nu irriterade och det har dessutom kommit en båt som tagit den plats vi blivit anvisade. Styrman försöker överslätande tala om att vi fått rekommendation att ligga vid kajen, men då får reda på att det ska vara en regatta som kommer att använda kajen och att det nu är fullt i hamnen och att det finns andra marinor längre bort, chiao.
Kapten ringer då upp igen på telefonen och säger att vi fortfarande inte blivit anvisade någon plats och den som svarar skäller ut killarna (det hörs lång väg i telefonen) och säger att de ska hjälpa oss in vid en ponton. Då kommer de båda (urförbannade) italienarna som nu är tvungna att visa oss en plats och med överdriven artighet, endast tilltalande styrman, lotsas vi in till platsen.
Vi är ganska uppspelta över vår episod och allt är den stackars tyskens fel. Vi ligger nu i den gamla staden med brusande trafik och restauranger och butiker. Vi firar med skumpa, som vår gäst bidragit med och ser fram mot en lugn natt.

20170523_17292220170523_210914


24 maj, 21 nm

Rundtur i arkipelagen la Maddalena med sol, segling i maklig takt med bad och lunch uppankrad i vacker vik.

20170524_15130420170524_151257


25 maj, 15,6 nm

Styrmans födelsedag firas med fin segling tillbaka till Porto Rotondo. Champagne i sittbrunnen är inte dumt. Fiskrätter på restaurang på kvällen.

20170525_16430420170523_14401120170525_221006


26 maj, Porto marina Olbia, 15,5 nm

Härlig segling i mycket måttlig vind och mycket sol. Lunchmacka intogs under färden. Vi tar oss nu till Olbia för att kunna släppa av vår gäst inför hemflygningen imorgon. Här passerar vi den mäktiga klippan Capo Figari igen. Vi bunkrar för några dagar och fortsätter sedan vårt firande med italiensk Prosecco och olivbröd i sittbrunnen. Mums. De är mycket lugnt på kvällarna här i Olbia marina och man hör bara några enstaka röster och koltrastarnas kvittrande.

20170526_123958


27 maj

Skön dag ”hemma” på båten med städning, lite handtvätt och läsa bok. Imorgon är det slut med ”semestern” för vår gäst flyger hem i kväll. Vi har beställt shuttle, transportservice med minibuss, av marinan till flygplatsen.


28 maj, Port Caletta, 26,8 nm

Härlig segling från Olbia ”inomskärs” innanför Isola di Tavolara, som består av en hög granitklippa, och Isola Molara och sedan fin slör i 5 m/s ända fram till hamnen. Idag provar vi att ligga långsides utanpå piren (gratis) och hoppas att det inte ska bli S-SO vind i natt. Vi går tidigt i morgon bitti, för det är den nämnda vindriktningen som väntas i morgon. Det kom fyra båtar till på utsidan av kajen bakom oss. Tvärs över på insidan ligger en tysk båt, en svensk Malö, som seglat i Sverige och Östersjön.

20170528_115800


29 maj, Arbatax, 48,9 nm, kl 8-16.30

Natten var lugn med tidig start mest motorgång och ingen vind. Vid 14-tiden började en lagom vind 5-6 m/s och vi kryssade, men kom inte någonstans eftersom vinden skruvade och vi förlorade höjd i varje slag. Motor sista timmen till marinan. Vi blev väl mottagna av trevlig marina-personal och ligger som en fender bland 50-fotare och större. Här är låg avgift, 13 euro, fram till juni då det kostar 30 euro per natt. Bra duschar och nära till en mindre matbutik med relativt bra utbud. Det ska blåsa samma vind, sydlig, i fyra dagar, så ev ligger vi kvar här ett tag. Detta är en stor hamn med möjlighet att lyfta tunga fartyg och underhålla dem. En gammal men väl underhållen kran blinkar i skymningen. Gräsänder på bryggan har vi inte sett sen Sverige. Arbatax är känt för sina röda klippor, Rocca Rossi.

20170529_18085920170529_18085620170529_20540820170529_18090320170529_205206

 


30-31 maj

Ligger still i Arbatax i sydlig vind, kör tvättmaskin och planerar vinterupptagningen i Grekland. Imorgon är det redan ny månad så det blir ny sida, JUNI.