26-27 augusti
26 augusti flög vi med Airtours (flygstol på charter) till Preveza för att starta vår eftersäsong under september.
Det märks att säsongen går mot sitt slut för hela marinan är nu full med landsatta båtar. Båten ligger på land och en del arbete med att åtgärda angrepp på drevet gör att sjösättning inte kan ske förrän på tisdag 29/8. Båten var också väldigt smutsig och fick sig en ordentlig skrubbning. Vi monterade också sprayhooden som vi tagit ner för att skydda mot stark sol. Annars är Pinta sig lik och efter att fyllt vattentankarna och fått fart på kylen fungerar det att bo i båten på land också. Vi hade som tur var tagit med oss smör, ost och bröd för det finns ingen affär öppen på söndagar. Frukost klarar vi då ett par dagar. Restaurang finns för lunch och middag.
Det är fortfarande otroligt varmt, över 30 grader inne i båten, och de två fläktar vi tagit med, som även går att använda med 12 V, gör att det blir drägligt att vistas och sova i båten. Man kan flytta runt dem där de bäst behövs.
Eftersom det är så varmt har vi i år prövat att klorera vattnet i tankarna. Det luktar lite simhall och smakar inte så gott så köpt vatten i flaskor blir dricksvatten tills vidare.
Ikväll blev det middag på restaurangen i marinan. Härlig lammgryta i folie med pommes och husets röda. En underbar varm kväll och trots att det snart är fullt på land finns ännu många båtar i sjön.
28 augusti
Kapten jobbar med drevet och skaffar material på the Chandlery, båtbutiken som finns här. Det är tre marinor som ligger i rad och alla har sin egen Chandlery.
Styrman ägnar sig åt bunkring i staden Preveza som ligger på andra sidan viken. Dit går en boatshuttle gratis kl 10 på vardagar och åter kl 12. Se bild 1 o 2. Båten var fullsatt och det var fint väder att strosa runt på gatorna innan kylvarorna inhandlats. Det ligger små fiskebåtar vid kajen, som man kan köpa färsk nyfångad fisk direkt av, eller i fiskbutiker i närheten. Preveza har också en marina men man kan även ligga vid stadskajen. Det var fullt överallt med utländska båtar. Två timmar är lång tid så man hinner med en fika också innan hemfärden. Det är ganska tomt nu när turisterna har åkt hem.
Ikväll blir det kycklingklubbor ombord på vår upphöjda plats på land. Ska bli skönt att komma i vattnet imorgon.
29 augusti, Nidri, Tranquil Bay, 15 nm
Sjösättning kl 13.30 gick bra förutom att vi blev en timme försenade pga att en annan båt togs upp och tvättades noga med högtryck innan vi kunde komma i. Men vi har ju all tid i världen! Vi hade förberett genom att pumpa upp jollen och hissat upp den på däck. Då vi sjösatt blåste det lite för mycket så vi gick över till andra sidan viken vid Preveza för att få lä och hissa ner jollen med ett fall. Sedan var det full fart mot Lefkas kanal, ca 5 nm, klockan var fem i tre och bron öppnar hel timme alltså kl 4. Vi gick för försegel drygt 5 knop men förstärkte med motorn till 7,5 knop och var framme just när signalen ljöd och bron öppnades. Därefter en ren njutning att segla i läns 9-10 m/s ca en timme till Nidri där vi svajankrar i Vlikho för natten.
30 augusti Meganisi, midsommarviken, 5 nm
Vi sov länge och gott. Bunkrade inne i ”stan” med hjälp av dingen. Ganska små ”supermarcados”, och vin och bröd inhandlas i andra specialbutiker. Vi har nu så vi klarar oss ett par dagar till sjöss.
Ingen vind utan det blir motorgång till vår kända vik på Meganisi. Många båtar ligger längs med stränderna så vi svajar mitt i viken. Badar i 29 gradigt klart vatten. Härligt. Lite moln idag men det är skönt och em-vinden ger lagom fläkt.
31 augusti
Flyttar oss till landförtöjning. Klarblå himmel men lite fläkt som tur är. Härliga simturer i klarblått varmt vatten. Planerar hamnar för fortsatt segling. Idag kom våra svenska vänner från i midsommras och vi pratar segling, mm. Senare kom också nästa svenskbåt. Detta är en av favoritvikarna. Råttfångarna är på plats, men getingarna har försvunnit från ön som tur är.
1 september
Höstrusk? Nej verkligen inte. Här på Meganisi ligger vi bra för alla vindar och vattnet är utsökt klart och ljummet. Det är grönt runt omkring, tack vare mycket regn under vinterhalvåret. Dessutom är det kraftig dagg på nätterna.
Idag var vi på långpromenad upp i bergen med de andra svenska båtbesättningarna som visste vägen, totalt 8 personer. Det är varmt och svettigt och man får pausa i skuggan under träden då och då. Men det är grönt och vacker stundom med svindlande utsikt över vikarna där båtarna ligger. Vi gick först upp till bergsbyn Katomeri där gränderna är trånga med typiska grekiska vitrappade hus med fruktträd i trädgårdarna. Vi hittar en butik med ett sortiment man bara kan drömma om. Hela Täby centrum verkar rymmas därinne! På en mindre bar satt vi ute och intog lite vätska och bara ett räcke skilde oss från trafiken, som var relativt livlig. Fiskbilen kom och sålde en påse sardiner till en bargäst. Små söta kattungar kelar med oss och vill förstås ha en smakbit.
Därefter vandrade vi ned till staden Vathi, i en annan vik västerut, dit det också går att segla ända in till stadskajen. Färjor från Lefkas, Nidri, anlöper hamnen. Där åt vi lunch, Pita Gyros, och njöt av utsikt mot havet, fiskebåtar intill kajen, trevligt bemötande och god mat nedsköljd med kall öl, Mythos.
Varm vandring tillbaka till sandstranden där våra dingar tog oss tillbaka till båtarna. Bråttom att komma i sjön och bada i ljuv svalka. Till eftermiddagsdrinken samlades vi alla 8 på Pinta och hade fortsatt trevligt samtal. Då tutade vårt spänningslarm och visade på att ingen laddning ges från solcellerna. Kapten undersökte saken och konstaterade att kablarna och kontakterna ärgat och vi fick stänga av all utrustning som drar spänning, utom kylen som går på lågvarv. Det gick inte att se i mörkret så han väntar till imorgon att fixa problemet.
2 september, Nidri, 6 nm
I morse var vi uppe tidigt och kapten satte igång med operation solceller och efter en timme med rengöring och smörjning var det klart och allt fungerar igen.
Vi försöker boka plats vid en ponton (IBA) i Nidri, men lyckas inte p g a att charterbåtarna byter besättning på lördagar och bryggan då är full. Vi ankrar därför i inre viken, Órmos Vlikho, väl skyddade för morgondagens prognos med regn- och åskväder (hoppas vi! I september 2011 var det en Hurricane (60-100 ? knop i 10 minuter) här som ställde till mycket skador bland båtar och på land. En katamaran bl a välte).
Vi tar dingen in till staden Nidri och bunkrar färskvaror. Vi söker skuggsida på gatan för att undvika den stekande solen. Bada i viken är vanskligt p g a medelhavsmaneter (s k stekta ägg) som översvämmar viken. De bränns så det känns och kan ge ”lätt till måttlig brännskada” (www.internetmedicin.se). Det gäller att snabbt doppa sig då inga maneter syns i närheten och snabbt få upp rumpan innan det plötsligt kommer en manet uppstigande från botten eller smygande under båten. Byte av backventiler på båda toaletterna.
3 september
Idag är det mulet på morgonen, men uppklarnande och lite byig vind. Några droppar regn kom, men annars behagligt och lite svalare, 29 grader. Kapten byter till ny regulator (inköpt hemma) till solcellerna och styrman planerar en rutt för nästa vecka och tar reda på var det finns vatten och diesel. Det är inte självklart att det finns i marinorna här i Ioniska övärlden, som det hittills varit i marinorna vi legat i. På många ställen kan man dock beställa vatten och diesel med tankbilar. Ofta ankrar vi i en vik och då måste vi klara vår försörjning några dagar.
Kvällen tillbringades med våra vänner på S/Y Ayla och senare alla fyra på en taverna på östra sidan av Vlikho. Mysigt att köra med dingen direkt till restaurangen, där borden står placerade nästan ända ut på bryggan. Där fick vi hjälp av personalen att komma iland och de tog tampen och la fast dingen. Vi blev sedan visade till ett bord under ett tak av fikonträd. Vi delade på olika antipasto och tog sedan grilltallrik. Allt var jättegott och vi blev så mätta. Vi blev sen bjudna på Ouzo och vattenmelon. Personalen hjälpte till med att få vår dinge framkörd, och en fast hand att hålla i när vi klev ombord. Supertrevligt. Det är en speciell känsla att puttra iväg i mörkret bland andra ankrade båtar och hitta hem till sin egen skuta.
4 september
Färd igen med dingen in till staden för att handla färskt bröd samt 14 x 5 m av ett slags nät (som brukar användas för att lägga på marken och skaka ner oliver på) att täcka båten med i vinter som skydd för solen. När vi kom tillbaka stack vi iväg för att ta oss till en hamn på sydsidan av Lefkas. Det blåste en del men det som är konstigast är att vinden vrider vartefter man seglar. Det borde ha varit lä eftersom det var nordlig vind men det blåste även på andra sidan 11 m/s så vi gav upp och gick till vår gamla vanliga hamn på Meganisi. Här är det lugnt och skönt och inga maneter. Kungsfiskaren sitter på vår aktertamp och dyker ner i vattnet och fångar småfisk. Otroligt exotiska blå fåglar.
5 september
Läcka konstateras och orsaken hittas av kapten i fastsättningen av det nyinstallerade kolfiltret i köket. Efter lite åtdragning var det ok igen. Vi fick anledning att prova att länspumpen fungerar också och den var ok. Listen runt locket på kylen har släppt och sätts fast igen med hjälp av silikon.
Promenad till Vathi med Mats från S/Y Ismini och iskall öl med små goda tillbehör, meze, på en bar vid hamnen. Skönt dopp efteråt. Nu börjar temperaturen bli behaglig. Lite molnigt och det fläktar skönt. Bara 29 grader i båten och i vattnet. Drink ombord på Pamina med besättning från tre båtar. Trångt och trevligt. Många roliga och spännande historier blir bättre och bättre varje gång de berättas.
6 september
Om det är lathet eller att vi kommit in i den lugna grekiska lunken vet vi inte men vi blir kvar i vår vik på Meganisi. En lång skön promenad i land hela strandlinjen runt uddarna till Vathi på ca 1 timme. En kall öl och Pita Gyros smakar bra vid kajkanten. Kortare väg tillbaka till dingen och rodd ut till båten. BADA!!
Ikväll blir det dinge till Minas taverna i den östra viken tillsammans med Paminas besättning, samt två andra svenska båtar. Vi blev 8 vid bordet och vi åt friterad zuccini och mixed souvlaki. Jättegott. Många härliga berättelser. På hemvägen var det motvind och vi fick köra långsamt i vågorna för att inte bli nedstänkta och för att synas lyste vi med ficklampa.
7 september, 6 nm Palairos
Segling i svaga vindar norrut till Palairos. Försökte först i Vonaki marina, men den är numera privat och tillhör charterbolaget Nelson. Där är vår ”pilot” inte uppdaterad av Heinkell. Nu fick vi lära oss ett nytt sätt att angöra med ankring i fören och backa in mot kajen mellan de andra båtarna. Vi fick hjälp med aktertampar av en ung man som visar sig vara självutnämnd hamngast. Han fick 5 euro som tack annars är det gratis att ligga här. Det ligger 2 andra svenska båtar och en del britter och holländare här. En del verkar mer eller mindre stationära. Det finns en pontonbrygga också med elstolpar men det är charterbryggan och den ska vara utrymd av övriga båtar på lördag/söndag.
På vår kaj finns inte el men vatten. Skönt att tvätta av båten ordentligt och fylla vattentankarna. Laddar datorn på en närliggande bar och fyller väntetiden (och oss själva) med varsin iskall Mythos. Äter pasta hemma i kväll.
8 september
Ligger kvar och passar på att tvätta lite handtvätt. Bageriet ligger ganska nära uppe i sta´n och har gott grekiskt lantbröd. Molnigare idag men skönt och vi har nära till ett dopp vid sandstranden intill. Tankbilen var här och vi passade på att fylla diesel. Det har bara gått åt 23 liter sedan sjösättningen i Preveza. Det finns en supermarket Express inte långt bort. Tyvärr har vi inte tillgång till el. Vi behöver en inverter vilket vi inte haft behov av tidigare.
9 september
Vilken natt!! Klockan halv ett vaknade vi av hård vind som tjöt i riggarna följt av åska och ösregn. Vet inte hur mycket det blåste men det var rejält. Fast förankrade i kajen var det inga problem för oss. Vi hann med att stänga alla luckor innan regnet. På morgonen märkte vi att bladen från kajens enda träd hade blåst ner i vår sittbrunn samt över hela båten. Det blev att spola av igen. Sedan kom regn igen och båten blev brun av sandblandat vatten. Nu fick det vara utan tvätt.
Promenerar upp i staden och ser att baksidan av staden inte är lika trevlig som området runt marinan. Fattigt skräpigt och eländigt. Handlar i den lilla välskötta Express supermarket. Bageriet i närheten med grekiskt lantbröd. Middag i båten eftersom vi var trötta efter nattens vakande i ovädret.
10 september, Meganisi, 6 nm
Ett lågtryck med vindar upp mot 20 m/s väntas på måndag så vi ser oss om efter en bättre hamn. Vi ligger skyddade bakom kajen här, men vinden ska komma rakt emot oss så det kan bli otrevligt. Vi går till ön Meganisi igen, men väljer en annan plats först. Efter en stunds velande tycker vi att vinden kommer att blåsa rakt i sidan så vi flyttar till nästa vik (den med tavernorna). Här ligger redan fullt med båtar och många svajar mitt i viken. Vi chansar och går längst in och får plats att förtöja mot land strax intill en liten oansenlig badstrand, markerad med bojar, dvs förbjudet att ankra. Vi hade problem att få fast tampen i land då båten drev väldigt, tampen räckte inte i land och fick skarvas vartefter, men till slut lyckades vi. Man måste bjuda på show ibland också.
Efter oss kom en glad engelsman och lade sig mitt emellan bojarna och linor in mot badstranden och efter honom gjorde en katamaran samma tilläggning, så det var inte så heligt förbud visar det sig. Vi svenskar är alldeles för försiktiga?
Kapten upptäcker att glykolvatten har läckt ut i motorrummet. Efter en stunds funderande konstateras att övertrycksventilen läcker ut kylvatten. Det är övertryck i sötvattensystemet och det går inte att öppna locket då motorn är varm så vi får vänta till imorgon. Middag på Mina´s taverna, med roddtur i dingen under stjärnklar himmel, och natten blir lugn.
11 september
Navtex prognos vidhåller blåst mot 20 m/s på em/kväll och vi ligger kvar i vår trygga position, men har en fin solig dag med mycket bokläsande och bad. Vatten behövdes inte fyllas på i kylvattensystemet så det var troligen överfyllt från början. Vi får lite underhållning med en del charterbåtar som inte är så vana och konstaterar att vi ändå lärt oss en del om tilläggning med ankare och tampar i land, även om vi också hade problem med senaste tilläggningen.
12 september, segling 19 nm
Det blev inte så blåsigt igår, i alla fall inte i viken vi ligger. Vi ger oss österut för att segla till ön Kalamos. Det blåser en del på fjärden och vi länsar i 10 m/s men räknar med att det blir lä på ostsidan av ön för den västliga vinden. Då vi rundar udden kommer vinden plötsligt rakt emot oss och vi tar ner seglen och börjar sträva i motvinden mot hamnen. Efter några minuter inser vi att det inte kan vara skönt att ligga där för natten och vänder åter mot Meganisi. Nu får vi en kryssbog i 6-8 m/s och tycker att det är riktigt kul att segla igen. Det är lika fint som vanligt i vår vik, och här ligger också Ayla och en annan svensk båt. Det blir party ombord på Ayla med många skratt. Nära hem med dingen mellan båtarna i stjärnljus.
13 september
Härlig dag och vi ligger kvar. Det finns inte så fint badvatten någon annanstans som här. Vandrar till Vathi för att köpa bröd och lite annat smått och gott. Bl a fläskkotletter som vi grillar ombord på kvällen i solnedgången. Därefter kvällssamling på Pinta med 3 andra båtbesättningar.
14 september, Kefalonia, 30 nm, Eufimia
Härlig segling med ökande NV vind kryss, senare slör och till sist läns i sundet då vinden stundom uppgick till 10 m/s i byarna. När vi rundade udden för att få lä i infarten mot hamnen fick vi istället vinden rakt emot oss och lika mycket som i sundet. Vi fick snabbt ner seglen. Vi undrade nu om vi skulle kunna lägga till i hamnen eller ankra utanför och vänta tills vinden lagt sig. Vi går in och tittar i alla fall och det står en marinero (vad heter de i Grekland?) och viftar att vi ska lägga till mellan två andra båtar mot kajen. Vi förbereder båten för tillägg med fendrar linor etc och gör ett försök. Vi vänder upp i en vid sväng för att få ut ankaret i rätt riktning. Vinden kommer från sidan men är ca 7 m/s nu. Droppa skriker han från land och ankaret går i och full back i maskin och sikta mot platsen. Marineron styr oss med armvinkningar från land och farten är hög för att båten inte ska driva sidledes. När vi fått in halva båten mellan de andra slår vi fullt fram för att få stopp innan kajen. Perfekt landning. Bredvid oss ligger ett gäng svenskar som applåderar. Linor kastas iland och vi ligger bra vid kajen. Här känns det lugnt och fint att ligga och det finns både el och vatten.
Vi laddar allt som behövs, datorer, eltandborstar, och ställer upp kylen på högsta. En promenad i den trevliga lilla byn med flera tavernor och butiker. Vi äter i båten, svensk pyttipanna på överbliven grillkotlett, med grekisk livemusik och även dansuppvisning på tavernan mitt emot där vi ligger. Vinden lägger sig till kvällen och det blir åter en stjärnklar kväll. Vi stannar kvar imorgon.
15 september
På morgonen ska engelsmannen styrbord om oss avgå och ev. har vi korsat vår ankarkätting över hans, så vi är beredda med motorn på för att kunna släppa på våra tampar. Det går som tur var bra och han kommer iväg utan problem. Likaså svenska båten på vår babordssida. Vi tvättar hela båten och fyller vatten i aktertanken som snart är tom. Det blir inget morgondopp men det är kul att ligga i en marina igen med fullt av grekiskt tjoande runt om oss och folk flanerande förbi oss på kajen. En del kommer med kommentarer t ex om vår tjusiga landgång, som ser rätt ranglig ut.
Kefalonia är Greklands femte största ö, störst i Ioniska övärlden, och ligger tätt intill Ithaka, Odysseus hemö. Öarna är åtskilda av ett sund, Stenón Ithakis. Vinden pressas in i sundet som därför är extra blåsigt både vid nordlig och sydlig vind.
Kefalonia har ca 40 000 bofasta invånare, varav ca 14 000 bor i huvudstaden Argostoli. Öns östra kust är full av fina små vikar som oftast är obebyggda. Tallskogen växer ända ner till vattnet. Här och var finns små sandstränder. Eufimia var tidigare huvudhamn på ostsidan, men det är nu istället Sami, lite längre söderut. Hamnen borde vara skyddad för NV vind men det drar rakt över bergen ner i dalen och kraftiga vindstötar kan uppstå. Redan på eftermiddagen tar vinden i igen och det ylar i riggarna.
16 september, Ithaka, Vahti, 16,5 nm
Idag rundade vi söder om Ithaka. Hamnen i Vathi byggdes ut på medeltiden och Vathi blev öns huvudort på 1600-talet. Jordbävningen 1953 drabbade staden men den återuppbyggdes och har en genuin stil. Viken är omgiven av höga berg som gör att vindarna sveper ner och kan bli ganska starka. Vi ligger vid en stadskaj som inte är lika hög som i Eufimia. Det är lätt att kliva iland från vår badplattform utan landgång. Här finns varken vatten eller el. Vi fick betala 12,70 Euro.
Husen längs marinan är i pastellfärger och det ser trevligt ut från sjön. Staden är lugn och inte så turistisk men det finns gott om restauranger och barer. Det finns ingen badstrand i närheten. Bäst är att hyra båt om man vill komma till en fin vik. Det finns buss och taxi förstås och avstånden blir då inte långa.
Kvällen förstördes av att ett gäng kom in med en båt bredvid oss och lade ankaret endast 1,5 båtlängd ut. Det höll naturligtvis inte utan de fick ge sig ut igen och gjorde i stort sett om samma misstag. Kapten som var oroad att de nu korsat vårt ankare påpekade att de borde lägga ut längre kätting, men då fick deras kapten frispel och skällde som en bandhund. Han var definitivt inte nykter, det såg vi när han gick i land och vinglade längs med kajen. Vårt humör sjönk betydligt och vi åt middag nere i båten och gick tidigt till sängs, fast det är lördag och ett väldigt hålligång i stan hela natten.
17 september, Kalamos, 20 nm
Bestämmer oss för att gå till Kalamos istället. Vathi var fint men trafiken längs kajen var ganska störig, skällande hundar och dessutom vår båtgranne gjorde att vi tröttnade. Motorgång hela vägen. ca 3,5 timme. Fick bra plats vid kajen och George (en legendarisk självutnämnd harbourmaster) hjälpte oss att komma rätt med ankaret och linorna. George äger en restaurang i hamnen och det förväntas att man ska äta där. Marinan kostar inget och det finns inte någon service med vatten och el.
Vi badar utanför hamnpiren genom att klättra över muren och över stenarna utanför. Härligt med 27 gradigt vatten. Nere i båten är 38 grader så vi tar det lugnt och vilar i skuggan. Vid 17-tiden klättrar vi i värmen upp i byn och köper lite bröd bageriet. Vi storknar nästan i värmen och måste kasta oss i havet när vi kommer tillbaka till båten.
Vi äter naturligtvis på restaurang George: friterad aubergine, tsatsiki och pork souvlaki, grillspett. Som vanligt för mycket mat, men gott, notan gick på 33 euro med varsin halvliters öl.
18 september, Meganisi
Det är oerhört varmt igen och vi ligger som i en gryta på Kalamos så vi beslutar att flytta oss till Meganisiviken igen. Där kan vi bada hel tiden och njuta av naturhamnen. Vi har gott om utrymme och har en skön dag och kväll. Beställer plats i Nidri imorgon. Behöver se över motorn och om det går att få ordning på kylvattensystemet.
19 september, Nidri, ca 5 nm
Vi har bokat plats vid IBA-bryggan (Ionian Boat Assistance) och får besked om att vår plats finns ledig efter kl 12. Vi ger oss av för motor och får, efter anrop på VHF 73, hjälp med mooringlinor vid bryggan. Detta är en servicebrygga för charterbåtar så lördag och söndag, då besättningsbyten sker, finns det inga platser för andra. Här finns el och vatten på bryggan och nära till butiker. En tekniker från IBA kommer och tittar på motorn. Hans teori är att det kan vara varmvattenberedaren som läcker till kylvattensystemet och gör att det blir övertryck. De ska göra en test när de får tid (?). Härlig stämning längs kajerna med ofattbart många barer och restauranger/tavernor. Många är nästan fullsatta. Var kommer alla turister ifrån?
Vi äter på The Barrel, med Tsasiki, bröd och Moussaka. Jättegott och trevlig personal. De bjuder på en liten efterrätt, sorbet med bär, och Ouzo.
20 september
Ligger kvar och väntar att teknikern ska komma och köra motorn och testa utan varmvattenberedaren kopplad till kylvattnet. De är flyktiga dessa tekniker. De lägger någon liten pryl i båten och säger att de ska komma tillbaka om en timme. Efter tre timmar frågar vi på kontoret och då har de gått hem. Vi tar en lång promenad genom Nidri och upptäcker en stor supermarknad längst bort, som vi tidigare inte vetat om, och sandstranden. Turbåtar ligger längs kajen och tänds upp på kvällarna. En staty av Onassis på kajen. En lustig liten hund på en stor båt väntar ivrigt på landgången på att få komma iland. Katter utfordras på gatan.
Vi tar det på grekiskt vis lugnt och äter hemma en svensk pyttipanna, denna gång med tidigare grillad korv, och njuter av dramatiska svarta moln som tornar upp sig ovanför bergen. På natten kom regnet och några blixtar och jagade upp styrman för att stänga alla luckor, men det var annars ganska lugnt.
21 september
Upp tidigt för att inte bli väckta av teknikern som skulle komma kl 9. Vid 11 tiden dyker han upp och startar motorn som ska gå i 20 minuter. Tro det eller ej han är tillbaka efter utsatt tid men kollar bara under huven och ger sig iväg igen med motorn igång, denna gång för en timme. Vi hinner under tiden lyfta dingen upp på båten, för den ligger och skaver mot skrovet, tvätta av den och båten och fylla vatten i tanken. Vi blir antagligen kvar en natt till. Det ska bli vindar upp mot 15 m/s så det kan vara skönt att ligga vid brygga. Det kostar här vid IBA:s brygga 18 euro per natt. Båten som går ut från platsen bredvid oss är dåligt avfendrad och tar med sig lite av vår båt också. Det blir en del plastjobb i vår.
I hamnen ligger små, helt överdäckade, sjösäkra miniatyrfiskebåtar med liten hytt för att skydda mot oväder, vi såg blommande yuccapalm, fotade en vacker vy i Nidri. Vi åt middag på The Barrel igen, olika köttgrytor men med samma avslut som sist.
22 september
Ingen blåst i natt, trots oroande moln över bergen. Idag ville teknikerna att vi kör motorn med växel i framåt. Detta gör inte våra båtgrannar glada. Hoppas de snart är klara med sin felsökning. De har pumpat ur vatten ur kylsystemet och kollar om det kommer in nytt någonstans. Efter att ha stängt av motorn och väntat på att den ska kallna har vi inte sett röken av teknikern på hela dagen. Vi kan inte lämna båten tillsammans utan turas om att uträtta ärenden. Vi har delvis ägnat tiden åt att rubba och vaxa överdelen av båten och sittbrunnen, vilket var väldigt behövligt. Det finns tvättmaskiner på Nidri chandlery, så vi fick en maskin tvättad för 5 euro och det torkade snabbt i sol och vind. Styrman tog en simtur i den fina poolen mitt emot marinan, efter att först ha varit och bunkrat på den större supermarknaden. Någon tekniker dök aldrig upp. Det blåser väldigt mycket men vi tog en lång promenad längs kajen. Vi åt däremot hemma med akterdelen av kapellet uppe för att få lite vindlä. På natten ylar vinden men vi ligger tryggt med bryggförtöjning.
23 september
Båtgrannen tvärs emot oss skulle gå idag, men det visade sig att han fått mooringlinan i sin propeller pga att vi körde med växel och vattnet forsade runt hans båt och hans propeller snurrade. En av marinaderna på bryggan dök och tog bort linan. Det ligger flera svenska båtar vid bryggan och snart ”slår” vi engelsmännen! Bad i swimmingpoolen. Tvätt av lakan mm. Promenad längs kajen, men middag i båten. Bakad potatis med tonfiskröra, mums.
24 september, Vathy, Meganisi
Vår tekniker dyker upp på eftermiddagen och påstår att det är varmvattenberedaren som läcker in vatten i kylsystemet. Det ska nu beställas ny på måndag (!) och monteras i veckan. Vi beslutar oss att byta hamn så länge. Det är inga problem att köra med motorn. Vi lägger oss i lilla Vathy hamn på Meganisi. Det förväntas häftigt åskoväder i natt och imorgon med kulingvindar, enligt Navtex upp mot 8 Beaufort (dvs hård kuling, 17,2-20,7 m/s). Hoppas vi ligger bra här. Pita Gyros till lunch och nära till butikerna. Svettigt varmt och inga möjligheter till bad här tyvärr. Mysigt att ströva omkring både upp till byn Katomeri och längs kajerna med alla restauranger och båtar. Härlig stämning med vänliga människor. Vi har utsikt över parken där barn leker och spelar basket och äter vår middag i båten. Det är söndag och familjer är ute tillsammans och umgås i den svala kvällen.
25 september
Det blev en lugn natt med endast lite regn. Otroligt svårt med dessa prognoser. Det ska enligt Windy`s prognos bli åska och regn hela dagen så vi ligger kvar. Men som vanligt – några stänk – annars inget oväder. Lugnt och växlande molnighet. Men det är en trevlig hamn att ligga kvar i och vi har promenerat längs båda sidor av viken. Vi hittade t o m en liten strand inom gångavstånd och tog ett dopp. Teknikern på IBA har hört av sig och skulle beställa en varmvattenberedare men undrade om storleken var bra. Kapten var ner och mätte och ringde tillbaka. Strax före fem ringde de igen och hade just beställt. Få se om vi hinner få den innan vi ska till Preveza på lördag.
26 september, Meganisi , Abeliki
Vi flyttar oss till vår favoritvik och ankrar med långa linor iland. Vi har bytt linorna till lättare som därmed är enklare att simma iland med och knyta fast i olivträd eller buskar vid stranden. Bra med snabb angöring då vinden ligger på lite idag. Det är härligt här i viken med azurblått kristallklart vatten och att kunna bada när vi vill. Vattnet och luften är lite svalare nu och känns kallt för oss men 25 i luften och i vattnet är varmt med svenska mått. På kvällarna har vi gärna en långärmad tröja och långbyxor.
Kapten tvivlar på grekisk service och ringer för att höra när varmvattenberedaren kan levereras. Nästa vecka säger de glatt fast vi påpekat tre, fyra gånger att vi måste ha den installerad senast på fredag. Kapten avbeställer då leveransen och ber att få komma till Nidri på torsdag och betala det vi är skyldiga för felsökningen. Vi får en härlig dag till i naturhamn innan vi kommer till bebyggda trakter. Vi ska sedan ligga en dag i Lefkas hamn på fredag för att lämna in vår livflotte för ompackning under vintern. Den innehåller också diverse utrustning som kan behöva bytas ut som nödraketer, vatten, sjösjukepiller mm. På lördag har vi bokat plats i Preveza marina för att förbereda upptagningen genom att byta olja i motorn, tvätta och packa in segel och jolle, gå igenom matförråd och kasta det som inte kan sparas, mm. Båten ska städas ur ordentligt och allt ska tvättas sänglinne, kläder, etc. Vi kommer att bo i båten på land i 6 dagar på Ionion marina, eftersom upptagning är den 3 och hemfärd är bokad den 9 oktober. Det går inga direktflyg, så denna gång blir det en sväng till Köln ett par timmar. Vi har gott om tid med yttre arbete som tvätt och vaxning och täckning av båten, mm.
27 september
Härligt väder med växlande molnighet och vi tar en promenad över till Vathy och handlar färskt bröd och lite grönsaker. Vi njuter av det sista badlivet för säsongen. Det är inte många båtar och det är lugnt och stilla i viken.
28 september, Nidri
Efter ett sista morgondopp ger vi oss av till Nidri. Vi ankrar fritt i Tranquil bay och gungar för varje båt som går förbi. Vi ror iland och betalar ut oss från IBA för utfört arbete och de vill att vi ska höra av oss till våren om installation av varmvattenberedaren. Passar på att handla lite innan vi ror tillbaka till Pinta. Här ligger många båtar på redden och vi ser fler svenska båtar än någonsin. Ett åsk- och regnväder drar förbi. Himlen är igenmulen på kvällen.
29 september, Preveza
Vi tänkte gå till Lefkas, men det blåste mycket och det skulle inte bli lätt att angöra vid stadskajen. Dessutom skulle vi få ligga obekvämt med vinden rakt in i aktern. Tiden börjar närma sig broöppning och vi ökar farten för att satsa på den istället och vidarefärd till Preveza, en dag tidigare än planerat. Som sista båt då bron började svänga tillbaka slank vi i hög fart igenom och kunde pusta ut. De två båtar som kom efter oss fick vänta till nästa broöppning. I Preveza marina finns det plats för oss. Vi tar upp dingen och packar in den i en av hytterna. Vi träffar ett danskt par och blir inbjudna till deras båt som de bl a gått till Karibien med.
Här ligger också Pamina och ytterligare en svensk båt, Candencia. Vi kommer överens om att gå ut och äta på kvällen tillsammans, med fördrink på Pamina. Det finns en smal restauranggata i Preveza där vi hittade ett bord inne på To Rempetiko Steki. Mycket trevligt och gott och billigt. Vi beställer 6 olika smårätter som räcker till alla och öl, allt för 58 euro.
30 september
Tvättar, torkar och tar ner seglen. Alltid en pärs och stressigt om det börjar blåsa. Skönt att få det gjort och kunna koncentrera på innearbete om vädret skulle slå om. Allt går enligt plan och kapten är nöjd.
På kvällen samlas svenskarna på Pinta och går sedan till restaurang Mythos, vid kajen. Trevlig samvaro, erfarenhetsutbyte och god mat, några fler öl och lite dyrare, 92 euro.
Ny sida oktober.