15/4 kl 0400 avgick taxin från Marövägen till Arlanda. Hemma blommar blåsipporna och viden har kissar. SAS reguljärflyg till Aten med förbeställd frukost var utmärkt. Vi köpte också mackor och vatten på flygplatsen som vi kunde äta i bussen till Preveza. Lokalbussen X 93 gick ganska snart efter vi köpt biljetter i luckan bredvid för 6 euro per person. Det var en typisk stadsbuss och höll hög fart på motorvägen. Obekväm och inte så säker?
Den stannar efter en timme vid busstationen i Aten där bussar avgår till olika platser, däribland till Preveza . Vi fick vänta en timme på en ganska tråkig, bullrig och skitig perrong, men det fanns också en ankomsthall vi kunde gått till. Toaletter finns mitt emot ankomsthallen. Många röker i Grekland och luften är inget vidare, men man ser flera använda s.k. EU-cigaretter. Till slut fick vi gå ombord efter att våra resväskor lastats. Bussen är av långfärds/turistbuss och relativt bekväm.Vi passerar över Korintkanalen på en bro och jag hinner precis få upp mobilen och ta denna bild (nedan). Kanalen ser smal ut uppifrån men är ca 25 m bred och 8 m djup. Väggarna är 87 m höga. Kanalen är stängd en dag i veckan för rensning, för det rasar ner en del.
Bussen stannar vid rastplats ca halvvägs för paus 30 min med mat och gott om toaletter. Vi tog en glass där och njöt av varma vindar. När vi körde över bron Rion-Antirion blåste det kuling och takluckan blåste av strax ovanför våra platser. Det blev blåsigt men inte kallt och som tur var regnade det inte. Bussen fick därefter köra sakta, det var varningsskyltar för starka vindar längs vägen.
Vi kom fram till en busstation i Preveza varifrån vi tog en taxi till vårt hotell Urania, samma som vi bodde på i höstas. Värdinnan var samma och hunden också, fast lite äldre. Vi fick ett annat rum denna gång. Helt ok men fortfarande inget duschdraperi. Nu var det skönt med dusch och sedan ut på sta´n och äta. Det är söndag och många sitter ute på restaurangerna. Vi väljer ett ställe vi tidigare besökt och det funkade bra med grillad fisk. Till hotellet och äntligen få sova efter en mycket lång dag.
16/4 upp vid 8 och frukost i långsam takt med sällskap av ägarinnan som gjort egen tiramiso och paj till oss. Påskpyntat och fint överallt, men allt ska tas bort nu för påsken är över sa hon. Det är ett häftigt ställe med anor och fina möbler.
Vi går till supermarknaden och bunkrar för att ha till frukost och lunch i båten. Samma taxi som vi åkte igår beställer vi till Ionian marina och han kör oss ända fram till båten för 18 euro. Mulet, men varmt 20 grader. Avtäckning och tvätt av en helt brunröd båt. Anders jobbar hårt med att byta varmvattenberedaren. Det är inte lätt i båtens trånga utrymme. Vi fyller på vatten och allt verkar vara tätt.
Bäddat och klart, duschade och till middag blev det fläskfilé med champinjonsås, ris och pommes frites förstås på marinans restaurang. En halvliter av deras röda vin, om man nu kan kalla det vin? Bullrigt i tältet och hundar som skäller och tigger vid borden, men härligt att vara här igen. Servitören kunde säga ”tack så mycket” och var stolt över det. Visst ja, myggorna glöm inte sätta för nätet innan kl 18.
17/4 upp kl 8 började vi tvätta båten och vaxa. Vi hyrde en ställning denna gång som de körde dit åt oss för 7 euro per dag. Perfekt att klättra på och vi når bra. Båten var randig och geggig och det tog lång tid att få den fin, men nu blänker den som glas och grannbåtens tvätt speglas i ytan.
Det har varit lite mer sol men disigt beroende på sand från Afrika. Vi har plockat ordning i båten och vi har också hyrt ett skjul för 3 månader, 8 euro per månad, där vi ska placera våra cyklar, reseväskor, täckmaterial mm. Middag idag per cykel till restaurangen. Vi blev rekommenderade ”dagens rätt” med sås och ris så vi tog det. Det visade sig vara bläckfisk i kalopsform med brun sås och smålök. Ganska gott faktiskt om man inte tittar för nära på de små bläckfiskarna med spretiga ben. Vi slukade allt och kyparen var nöjd. Hans mamma brukar laga det under fastan före påsk då de inte får äta kött.
18/4 Sov till 8. Frukost i sittbrunnen känns bra. Idag har Anders byggt en ny landgång, enligt egen konstruktion, som vi släpat med oss i resväskorna. Marianne har jobbat med propellern som ska målas om och ett märke längst ner på rodret som blev i Vathi förra året.
Vi har fyllt på i vårt hyrda förråd. Anders har installerat regulator till solcellerna. Han bytte en förra året och nu den andra. Han har också beställt hyrbil till fredag och kollat att storseglet och livflotten vi lämnat in för service blir levererade till båten. Förseglet blev uppsatt också.
Det är inte klar sol, men varmt och vi blir lite röda. Den lilla butiken i hamnen har utökat sitt sortiment betydligt så man kan handla det viktigaste där. Det finns t ex färskt bröd på morgonen.
Vi åt ”dagens rätt” igen i restaurangen. Efter denna gång var det tveksamt om vi kommer att göra om det. Det var kyckling och gröna bönor (ärtor) med potatis. Det låter gott men allt var i en sörja av brun sås och överkokt. Vi trampade dock mätta hem till båten.
19/4 Lite klarare väder idag och varmt, 22 grader. Vi ska hämta storseglet och vår lazybag som varit på underhåll men ingen fanns där och inget svar på telefon? Klockan 12 fick vi napp och seglet fanns på plats så vi hämtade det med vår kärra. Vi har pumpat upp de mindre fendrarna, men de stora visade sig vara pluggade. Vi provade att ta bort pluggen på en och pumpade den, men den förlorade snabbt luften. Efter att ha pumpat upp den igen proppade vi igen den med sikaflex och täppte till med silvertejp. Få se om det håller när det torkat. Propellern är nu målad med Venox och rodret lagat och målat. På framsidan av kölen är en springa lagad med sikaflex. Anders har fyllt på kylvatten i motorn och beställt sjösättning till tisdag den 24 kl 14.00. Den som skulle leverera livflotten dök aldrig upp.
Nu middagsdags få se vad för läckerheter vi kan få ikväll? Vi cyklar till tavernan längre bort från marinan och får mycket god mat grekisk sallad, tsatsiki med bröd och grillat fläskspett, souvlaki. Nöjda cyklar vi tillbaka till båten och upptäcker att i den tidigare tomma grannbåten lyser det och vår stege står uppställd mot den. Vi hojtar och ner från båten kommer tre (skamsna) ungdomar och vi är glada att de inte var inbrottstjuvar och de var glada att vi inte blev så sura utan tog i hand och sa att på lördag ska de börja jobba med båten. Då ska de ha en egen stege lovar de.
20/4 Utflyktsdags! Vi har beställt en hyrbil för att besöka Unescos världsarv Meteora, med kloster byggda högt upp på kalkstensklippor, och även en tur till staden Ioaninna. Vi mötte upp bilen i receptionen kl 9.00. Det är en liten Peugout 108. Tur vi har lite bagage för det får inte plats mer än en väska i bagageutrymmet. Vi fick köra uthyraren till bensinstationen där han hade en bil för hämtning. Bra service.
Vi packar från båten och åker iväg. Det är långt att köra och ganska stor höjdskillnad. Den lilla bilen orkar inte riktigt så Anders får växla ner ibland och ta fart, även på motorvägen. Hade vi vetat att det var så mycket motorväg hade en större mer kraftfull bil varit bra. Det är biltullar längs motorvägen. Vi beräknar ca 3 timmar till Kalampaka och hotell Edelweiss där vi beställt rum redan hemifrån. Resan går bra och vi checkar in, parkering finns bakom hotellet.
Hotellet har stor terrass och från vårt rum får vi utsikt mot spektakulära kalkstensklipporna. Rummet är ok men ingen lyx. Vi tränar att gå i trappor 4 våningar tills vi ska klättra uppför de många trappstegen till klostren imorgon. Det kommer att bli tufft känner vi redan. Lunch kl 15 på närliggande restaurang och ett besök på turistbyrån, sedan blir det för varmt så vi tar siesta på hotellet. På kvällen blev det svalare och vi ser oss omkring i den lilla staden. Egentligen är det bara en gata med butiker och restauranger som är intressanta. Klipporna reser sig i skyn som bakgrund och man fattar inte riktigt att det är sant.
Vi delade på en grillad fisk på en väldigt traditionell grekisk restaurang Panellinio, som ägs av familjen i många generationer tillbaka. Rolig inredning med gamla prylar.
Imorgon blir det tidig uppstigning och avfärd för att bese några av de 6 aktiva kloster som ligger högst upp, ca 400 m, på kalkstensklipporna.
21/4 efter att ha ätit frukost med 2 busslaster skolungdomar som invaderat hotellet åkte upp i bergsområdet. Vi startade med det största klostret Great Meteora och det var redan kö till biljetterna. Väldigt många japaner fotar varandra i poser och med utförliga instruktioner till den som fotar hur mycket av dem själva som ska synas och hur mycket av bakgrunden. För att komma upp i klostret får vi klättra först ner och sen upp i trappor. Inget för dåliga knän tänkte vi och fick syn på en äldre man som med kryckor backade nerför trappan. Lördagar är alla kloster öppna annars har de en dag i veckan stängt och det är olika per kloster. Det var mycket att se bl a museum och utställning om krig med bilder och utrustning uniformer mm. Kyrka och gravkammare med dödskallar. Gamla köket med eldstad. Gamla redskap för vintillverkning. Trädgård med den fantastiska utsikten. Toan var av den enkla fotstegsmodellen. Utanför vid parkeringen finns en food car med glass, dricka, mm som gör goda affärer. Det är också souvenirförsäljning. Det är redan på förmiddagen trångt med bussar och bilar som söker plats och backar hit och dit.
Vi åker sedan vidare till Varlaam, ett något mindre kloster men vackert även här. Även här är det trappor. Klädkoden är viktig: män måste ha långbyxor och långärmat, kvinnor måste ha lång kjol och långärmat och helst något på huvudet. Det räcker inte med långbyxor som jag hade utan man måste då låna ett skynke som kjol och svepa om sig. Vi såg några munkar med långa svarta dräkter och svart hatt. De guidade och lät sig fotograferas. Här fanns en aktiv linbana som arbetarna använder när de renoverar. Den gamla konstruktionen fanns kvar. De hissade också upp material och människor i nätkorgar innan trapporna byggdes. Vi körde in till nunneklostret St Stefanos men nu var det så varmt och så mycket folk och otroliga mängder bussar så vi fotade bara utanför och åkte sen till hotellet. Hur kan det fungera när det är högsäsong och vilka guldgruvor detta är då alla betalar 3 euro i inträde. Rekommenderar ett besök på internet för där finns massor av bra bilder och historia. Man får inte fota i kyrkan och i museerna. Hoppas inte alla bilder är uppochner? Får fixa till det sen.
Därefter fortsatte vi till staden Ioannina (känd för bl a silversmide) och hittade vårt hotell som också var beställt hemifrån. Vi gick ut för att få en lätt lunch men det var fullt på de ställen som hade mat och det fanns mest café och barer så vi tog till sist en öl vid en bar. De bjöd på en liten pizza till så det var ok lunch. Vi kom nu på att titta när Ikea och Lidl öppnar i morgon och eftersom det är söndag var det stängt överallt. Vi måste alltså bunkra idag så nu blev det bråttom att hämta bilen. Vi for till Lidl och handlade alla stora tunga varor men även en del kylvaror som vi kunde ha i kylen på hotellrummet. Ikea fick vi avstå, trots att vi nu inte får sill till midsommar. Den lilla bilens bagageutrymme är fullproppat med varor och även golvet i baksätet. Det är en ruggig nedfart i garaget och därinne trångt mörkt och stolpar överallt. Trots den lilla bilen är det svårt att manövrera.
Först siesta och sen ut och jaga middagsställe. Tripadvisor är i detta läget oumbärligt och vi väljer en trevlig restaurang. Då vi kommer dit ser det stängt ut, men öppet vid sidan om. Vi går in och blir invinkade att titta innanför disken och där öppnar sig en stor lokal med trevlig inredning och öppningsbart tak. Vi är tidiga och nästan ensamma, men lokalen fylls upp och blir fullsatt av bara greker, vi är de enda turisterna. Hög musik och hög ljudnivå. Maten är riklig och god, bra priser och trevlig personal. Det är bara killar som jobbar med servering och betalning etc. så kvinnorna står väl i köket och lagar mat? Vi traskar hem och det är mörkt i gränderna och lite ruffigt men en polis på motorcykel kör förbi oss. Det känns ändå ganska tryggt att vara ute på kvällarna här, mer säkert än hemma.
22/4 Söndag och frukost på stan. Hittade ett jättetrevligt café i närheten med kaffe latte och färskpressad juice, baguette med ost och korv, samt tigerkaka som de bjöd på. Bilen stod fullpackad kvar i garaget och vi tog oss upp för den branta uppfarten. Efter ca 2,5 timme är vi tillbaka på Ionion marina. Det är soligt och lagom varmt. Här är det full verksamhet på båtarna, men arbetarna och personal på kontoret är lediga. Bilen hämtas kl 17 av biluthyraren.
Vi fixar vår nya landgång med en bit matta i ena änden och en liten fender i den andra. Anders smörjer upp folding-propellern så den ska fälla ut lätt, samt slipar offeranoderna. Vi pumpar en stor fender till och proppar igen ventilen med sikaflex och silvertejp. Vi rensar ut allt som vi inte behöver och stoppar i förrådet. Ikväll äter vi ute igen och denna gång grekisk sallad och grillad kycklingsouvlaki. Vi bjuds på en efterrätt, och nöjda cyklar vi utan lyse i mörkret till båten för en god natts sömn i egen vrå.
23/4 Idag ska det vara strömlöst mellan 9-15 och dessutom flygövningar enligt varningsskyltar vid marinans reception. Vi har inte sett att strömmen varit avstängd ännu och ett flygplan bara har farit förbi.
Storseglet hissat och klart. Puh, alltid nervöst om det ska börja blåsa mitt i allt, men det gick bra även med revlinorna som alltid brukar strula. Anders våtslipar botten för att få en färsk yta. Idag ska livflotten komma ”nån gång under dagen…”. Soligt men inte för varmt, men bimini (soltak) behövs.
Hör och häpna kl 18 ringde de och ville leverera livflotten imorgon. Då vi ska sjösätta på em imorgon fick de bråttom och skulle komma ikväll. Hela familjen med 3 barn dök upp i en liten lastbil och med lyftkran kom livflotten upp på fördäck. Det är så trångt runt båten så de kom inte åt akterifrån. Det är i aktern det finns ett utrymme för den. Är du stark, sa killen till Anders. Mjaa, jag gör ett försök, sa han och vi tog ner soltak och sprayhood för att få utrymme att kånka livflotten från för till akter. Kuddar togs fram för att ställa ned på. Döm om vår förvåning när killen svingade upp livflotten i famnen och klättrade över hela båten och stoppade ner den i utrymmet i aktern utan problem. Vi bara gapade. Den väger 50 kg! Vi skulle betala med kort men det fanns ingen kortläsare så transaktionen skulle göras över mobil. Nu tyckte vi det blev lite krångligt så vi betalade kontant. Hela reskassan gick åt. Tur att detta ”bara” ska göras vart 3:e år!
Vi har reserverat plats i Cleopatra marina här intill för ett par dygn. Preveza marina som ligger på andra sidan viken är stängd för ombyggnad till slutet av maj. Nu är det inte mycket kvar på vår ”todo-lista” bara hänga ut fendrar och tampar inför sjösättning! Vi cyklar ner till tavernan och äter lammgryta, keflaki, i form. På vägen dit träffar vi Tomas som arbetar med sin båt Cadencia och sjösätter lite senare.
24/4 Stora sjösättningsdagen! Vi förbereder allt som går, betalar vinterplatsen, och stoppar in cyklarna i ett nu fullpackat förråd. Träffar en svensk som jobbar med bottenslip på sin Bavaria ”Avalon”. Då vi kommer tillbaka till båten har marinan ringt. De undrar om vi kan sjösätta nu, kl 12, i stället för kl 14. Vi sjöstuvar och båten går smidigt i sjön. Vi anropar på VHF och får anvisning om plats i Cleopatra marina av en hjälpsam marinero.
Så skönt att känna båtens mjuka rörelser i vattnet och slippa den dammiga uppställningsplatsen. Frisk bris och strömt, men angöringen gick perfekt och allt fungerar. Sätter i loggivaren, 21,6 grader i vattnet! Tvättar och vaxar överdelen av båten, byter bränslefilter och fyller på kylvatten i motorn. Vi firar med ett glas vin (ingen skumpa i år), bröd och egen Tsatsiki i sittbrunnen. Det är så skönt så vi tar en greksallad till middag här också. Sen ser vi ”Mästarnas mästare” från i söndags. Hemma är bäst!
25/4 Sovit gott i svag gungning. Nära butiken och färsk fralla till frukost. Jollen pumpas och sjösätts. Resterande vaxning av sittbrunnen. Smörja toapumpar, rensa avlopp i diskhon. Spänna riggen och tejpa alla vassa ställen. En tur till chandlery`n för att köpa mer kylarvätska om det skulle behövas. Snart kan det väl inte finnas mer att göra på båten? Till och med en kort siesta hinns med. Soligt och skönt med en frisk bris.
26/4 Det är en härlig känsla att lägga loss och puttra genom den långa markerade leden från Preveza och ut på havet igen. Idag styrde vi kosan mot Lefkas kanal och var där en halvtimme innan broöppning kl 12, så vi ankrade för att vänta på signalen som talar om att nu kommer bron att öppnas och biltrafiken stängs av. Det var tre båtar till som skulle igenom. Det är en lång muddrad kanal genom ett vackert landskap som tyvärr b la uppvisar en soptipp liknande de som vi hade på 50-talet. Det stör hela bilden och man kan föreställa sig allt giftigt som läcker ut i vattnet och sprids omkring. Grekland ligger långt efter oss, t ex finns det ingenstans att lämna oljespill på marinorna utan det går i de vanliga soporna. Ingen sopsortering alls vad gäller burkar och plast etc. Hoppas att det stramas upp snart. Nu har de i alla fall slutat med alla plastpåsar i butikerna och liksom hemma får man betala för en påse. Det är ett steg på vägen.
Vi fick en skön slör ned till Nidri där vi friankrar i Tranquil Bay. Det är varmt, ca 27 grader och 22 i vattnet. Vi blev förvånade att se alla båtar som ankrat här. Det är nästan svårt att hitta en tillräckligt fri plats mellan båtarna. Det är 8 m djupt så vi lägger 25 m ankarkätting och backar fast ankaret så det fäster ordentligt. Här är skyddat för de flesta vindar och en trygg plats att ankra på. Siesta före shoppingrundan.
Vid 5 -tiden ror vi in till staden Nidri och vandrar sakta upp till en supermarket vi kommer ihåg från förra året. Det är full fart här med att ställa i ordning swimmingpooler och restauranger inför säsongsstarten. Några pizzerior verkar vara öppna. Vi bunkrar matvaror och vandrar sen tillbaka till jollen som ligger uppdragen på stranden och ror hem till båten. Till middag blir det pasta och korv med sallad förstås. Solen går ner bakom det höga berget och månen tar över, den är snart full. Ljusen tänds iland och vi tänder också ankringslanterna i masttoppen och även en solcellslampa som vi alltid hänger på fördäck för där syns den bäst för båtar som kör förbi.
Vår Navtex informerar om vädret, som är stabilt, men vi får också reda på att en död val driver omkring mellan Italien och Corfu på grekiska sidan. Inte i närheten av oss men intressant att höra! Vi får också information om att Corintkanalen, som vi inom kort tänkt gå igenom, är stängd tills vidare p.g.a ras! Rättelse: Det visade sig att det var ett meddelande från februari? Hur har det kommit med då Navtex varit avstängd hela vintern? Nu är det kolmörkt och vi diskar och läser innan sovdags.
27/4 Här ligger vi och guppar i allsköns ro. Pysslar med att justera en dörr till förpiken som kärvar i ena hörnet. Linor som ska användas vid angöring förses med slang resp. tyg mot slitage. Läser och planerar avstånd och hamnar för färden runt Peloponnesos. Vi ror in till Nidri och handlar några plastkaus på den välförsedda Chandlery´n. Här kostar de fendrar vi tittat på 30 euro, på Ionian marina kostade de 45 euro. Här finns också tvättmaskiner man kan utnyttja. Vi handlar lite grönsaker i en butik och strosar längs hamnstråket med båtar och restauranger. Solen går ner bakom det höga berget så vi ror tillbaka och tar ett glas vitt i sittbrunnen innan middagen.
28/4 Vi flyttar oss till Meganisi och det är gott om plats i viken. Tyvärr har en större skuta lagt till snett över där vi brukar ligga så vi ankrar mot motstående stranden i stället. Här är vattnet klart och badbart med 23 grader. Toaletten i aktern har baksug så det blir att byta packningar. Kapten har stor erfarenhet av detta och blir därför betrodd med uppdraget. På kvällen firar vi äntligen sjösättning och säsongsstart med en kyld Cava.
29/4 Tvättdag så vi hänger på utombordaren och kör runt till nästa vik. Där finns Minas taverna med tvättmaskiner. Vi tar en lunch i deras fina uteservering med trädgård runt om. Den är uppiffad för året och familjen sitter vid ett bord och planerar verksamheten. Bryggan är nymålad också. Vi delar en enorm greksallad och uppvaktas av en vacker katt som gärna vill vara med. När tvätten är klar hänger vi den ombord och den torkar fort. Vi badar och myser i solskenet. Då och då blåser det i från olika riktningar men vi ligger bra.
30/4 En lugn dag med bad och läsning. Semester. På kvällen då vi ska lägga oss börjar det plötsligt gunga och blåsa rakt in i viken, så kapten sitter ankarvakt några timmar. Det lugnar ner sig så småningom. På morgonen är det bleke igen.
31/4 Avfärd till Ithaka, 23 nm, och hamnen Vathi som ligger skyddad i en lagun. Färden gick mest för motor och det var bleke, men ett tag blåste det över 9 m/s så vi slängde ut genuan och seglade en bit. Det är verkligen omöjligt att veta hur vindarna bär här i Grekland. Det ändrar sig hela tiden.
Det är inte många båtar när vi kommer fram och vi lägger oss vid W kajen som förra året. Här finns inte vatten eller el. Man kan kalla på vattenbilen om det behövs. Senare kommer en hel armada med charterbåtar och lägger sig vid S bryggan bredvid tavernorna. Vi spanade där innan vi lade till och kajen har delvis rasat ner så man får ligga en bit ut från den. Platserna bredvid oss fylls också på av olika charterbåtar. Nederländare och tyskar och även en fransman har vi hört. Säsongen är ännu inte igång på allvar. Vi äter på en taverna i staden. Charterbesättningarna har hyrt tavernan bredvid och där är full fart, medan vår sida är lugn med några få gäster. God mat och bra service på en trevlig familjetaverna. Största öl jag sett. Man kan gå in i köket och se hur de jobbar hårt. Det är outhärdligt varmt därinne med grillar och ugnar.
Ny sida Maj