April 2019

9-21 april

Nu packar vi och gör klart för att resa mot Grekland. Denna gång flyger vi till Aten och stannar där två dagar innan vi fortsätter till Preveza och Ionion marina.

—-

Resan till Aten gick bra förutom att flyget blev ca 2 timmar försenat på Arlanda. Efter att vi alla bordat planet meddelade den norske flygkaptenen att säkerhetsansvariga hittat några mystiska ”burkar” som tekniker skulle undersöka innan vi fick lyfta. Räkna med viss försening.

Vi började nu undra om det var våra välfyllda resväskor med ett otal mystiska förpackningar för underhåll av båt och motor som hade blivit misstänkta. Vi såg att de nu också började packa ur alla resväskor ur planet. Snart ropas vi upp och får öppna våra väskor, viskade vi smått hysteriskt fnittrande till varandra.

Efter en god stund meddelade åter den norska flygkaptenen att vi måste byta flygplan och att detta skulle tas in för teknisk undersökning. Det var något fel på lastluckan. Vi pustade då ut eftersom vi  kände att vi inte kunde lastas för ett sådant tekniskt fel. Väskorna kom med det nya planet och vi också efter att slussats över med bussar.

I Aten hade vi beställt taxi i förväg direkt till hotellet och chauffören väntade trots förseningen snällt på oss. Han var dessutom väldigt kunnig på historiska byggnader i Aten och vi fick en bra introduktion, på bra engelska, till vårt turistande i staden.

Vi bodde centralt på Hotel Dorian Inn på 11 våningen med utsikt över Aten och Akropolisklippan. Det finns en fin poolbar på 12:e våningen. Vi var förstås upp och turistade bland ruinerna. Imponerande byggnadsverk från en tid då vi var under isen.

Aten är delvis ganska ruffigt med mycket klotter som ger ett slumartat intryck i vissa kvarter. En del gator är dock riktigt snofsiga med fina butiker och restauranger. Det turistiska Plaka-kvarteret är turistiskt med marknadsgator och restauranggator. En del inkastare till restaurangerna gör det jobbigt att gå där. Maten är ok och dyrare men inte lika god som tavernorna i övärlden Ionian sea, som vi normalt seglar i.


23 april

Vi tar buss från Aten till Preveza. Det tar lite tid, 4,5 timme, men är en trevlig tur med bra motorväg. Den tur vi tog gick också över Aktio där marinan ligger. Det är en bit att gå från busstoppet, men vi hade tur och fick lift av en engelsman som var på väg till marinan och förbarmade sig över oss som gick där och rullade våra stora resväskor. Därmed kom vi ända fram till vår båt på ett enkelt sätt. Vi äter gott på tavernan och sover skönt i en båt som inte gungar.


24 april

Pinta ligger kvar på land och är helt brunfläckig av Saharasand som regnat ner över henne. Vi har ett styvt jobb att få henne ren. Det ligger också en båt alldeles för nära bredvid oss. Kapten tar tag i saken och förklarar att om de inte flyttar bort båten kan de komma och vaxa vår båt, den bit om ca 2 m som inte går att komma åt, utan ersättning. Resten gör jag själv, muttrar han. Jag förstår, säger chefen och snart kommer hela sjösättningstruppen och flyttar den andra båten helt. Nu har vi gott om plats!

Det är en del jobb på båten innan vi kan sjösätta. Tyvärr har vår fina landgång, som kapten byggde förra året, inte klarat väder och vind och måste byggas om. Limmet har släppt. Vi ska prova vår nya solcell, som kan hängas upp där den gör mest nytta, och därmed komplettera de fasta som sitter monterade på rufftaket. Vi har också med oss en solcellslampa, typ trädgårdsbelysning, som ska leda oss till båten på kvällarna när mörkret fallit. Den monteras i aktern på pushpiten. Vi har hämtat vår sprayhood, som fått nya plastrutor i vinter hos segelmakaren. Hoppas de ska hålla ett tag. De gamla var så slitna att vi knappt såg igenom. Vi ska impregnera den innan den sätts upp. Vi ska också plocka ner antennen som vi haft för att nå wifi, Bad boy. Den behövs inte längre.  Propellern få sig en omgång och den nya damasken, som vi i somras satte runt S-drevet, måste limmas om den höll inte heller. Seglen ska monteras upp. Båten ska vaxas. Ja, det där vanliga.


25 april

Idag tog vi minibussen, som marinan dagligen bjuder på, in till staden Preveza för att bunkra. Det var rent och snyggt i stan, man förbereder sig för påskfirandet. Det finns fina dekorerade ljus att köpa och påskpynt. Grekerna är påklädda med dunjackor som om det var kallt men vi svettas i 20 grader. I marinan kan vi gå i shorts. Det blommar i rabatter och på träd men annorlunda än hemma. Fikonträdet bär frukt men den är långt i från mogen. Lokala fiskaren säljer direkt vid kajen och bjuder katterna på färsk fisk.


26-27 april

Arbetsmyror på båten. Kapten blev upphissad i masten för kontroll av rigg, tvättning av mast och förstag, ny radarreflektor, nedtagning av antenn. Nu är vaxningen utvändigt klart, seglen satta på plats, propeller målad, damask runt drevet på plats med nytt kontaktlim. Skönt med gott om tid. Vädret är soligt och lagom varmt. På eftermiddagarna blåser det upp som vanligt.


28-29 april

Vaxning översida båten. Tvättat skylights innanför och vaxat utsidan. UV-skyddat sprayhoodrutorna. Nu är vår pärla fin igen!

Återstår att blåsa upp jollen och UV-skydda den. Vattenslipa botten så den får en fräsch yta mot vattnet. Göra iordning inne så att allt är på plats och snyggt och rent! Sedan kan vi njuta av tillvaron och se fram mot sjösättningen. Det ska bli skönt att slippa klättra på stegen.


30 april

Återföreningar av svenska seglarvänner med middag på tavernan. Kul att ses och höra planer för säsongen. Vi sjöng ”Vintern rasat ut…”.

Ny sida Maj 2019