1 juni 2017 kvar i Arbatax
Promenad till stranden på andra sidan udden, men vinden låg på så det blev inget bad denna gång. Pizzerian i marinan blev kvällens höjdpunkt. På kvällen kom också en tjusig ca 30 m lång motorbåt in vid vår brygga. Vi såg nu inte längre ut som en 40-fotare bland 50-fotare, utan möjligen som en ”hottad” Vega. Den lyste upp med sina inbyggda lampor överallt, i trappsteg, tak, osv. Den långa landgången avslutas med en fin matta och en sittgrupp i teak på bryggan. Något för besättningen på Pinta att ta efter?
2 juni, Corallo, 34 nm, 9-15
Denna gång var allt perfekt, lite vind, 3 m/s rakt i nosen, dyning, 0,5-1 m rakt i nosen och 1 knops motström. Motorgång förstås och vackra vyer med solbelysta höjder täckta av pinjeskog, långa öde stränder och en del odlingsmark på sluttningarna. Vi såg någon enstaka båt på håll, en som gick norrut och några fiskebåtar.
Vi blev väl mottagna i marinan och anvisades plats. När vi fått fast tamparna och på begäran fått två mooringlinor blåste det plötsligt upp, rakt in i hamnen 8-9 m/s med svall. Tur var att vi spänt upp oss ordentligt. Ett åskväder tangerade oss och vi fick några stänk och hörde mullret. Sedan vände vinden igen mot ost och vi fick sidvind.
Här finns dåligt med faciliteter, dusch och toa i en barack, och bara en Minimarket på tältplatsen intill som kunde erbjuda lite frukt och rostbröd, inget färskt bröd fanns kvar.
3 juni, Sicilien överfart 183 nm, 31 timmar
Kl 06.15 avgick vi mot Sicilien. Förberedda som vanligt med middag, mackor, frukt, nötter yoghurt om det skulle bli gungigt och svårt att laga mat. Vi förbereder också säkerheten och laddar grabbags med våra viktigaste tillhörigheter. Väderrapporterna har vi följt noga och det ska inte blåsa mycket och det är ett stabilt väder i området.
Vi går för motor första två timmarna och sedan får vi segelbar vind i två timmar. Därefter dör vinden ut helt. Det är inte heller någon dyning att tala om, så hela resan och natten blir för motorgång. Det är tråkigt att bara gå för motor, samtidigt som det är skönt att inte råka ut för mycket vind och sjö.
De första fripassagerarna (ca 15 nm) från land var en slända, en fjäril och en duva som mellanlandade på bommen men flög snart igen. Längre ut ser vi grupper av delfiner som hoppar och dyker under båten och flera havssköldpaddor. De ligger som stockar i ytan och kikar upp ibland med huvudet. När vi kommer för nära paddlar de iväg och dyker. Vi försökte undvika att köra på dem. Inga segelbåtar syns till, men någon enstaka lastbåt passerar oss. Djupet är ett par km.
4 juni, San Vito lo Capo, Sicilien
På natten blev det först en vacker solnedgång i klart väder och halvmåne som lyste fint. Men allt efter det mörknade såg det ut som mjölkig dimma framför oss. Kapten, som just gått ner för att vila blev uppkallad igen och vi hjälptes åt att spana. Sedan var det styrman som tillbringade några timmar i sjökojen, medan kapten stod i sittbrunnen hela natten. Vid 3-tiden fick han sällskap av styrman. När det ljusnade vid 5-tiden fick vi seglingsvind och kapten kunde, efter att ha hissat seglen, gå ner och få en välbehövlig vila i ett par timmar. Vi börjar framåt förmiddagen skönja Sicilien i soldis. Sista biten tappar vi lite höjd, men det är fin vind och vi seglar vidare och gör sedan några slag för att till slut kunna komma iland i San Vito lo Capo. Hamnen är ganska öppet för rådande ostlig vind och skvalpig, vilket gör den obekväm.
Vi pysslar om oss och äter lunch. Därefter ser vi oss om på ”stan” som är en utpräglad semesterort. Vi hittar en liten butik och köper lite färskt bröd, mm. Då vi närmar oss båten ser vi att en charterbåt, Bavaria 50 fot, trasslar omkring i marinan utan kontroll i den besvärliga vinden, fastnar i andra mooringlinor och ser ut som den ska lägga till bredvid oss. Vi sätter av i språng för att vara med och bära av med fendrar.
Det räcker inte med det, till slut är det tre gummibåtar som försöker att dra båten på plats men den trasslar in sig i våra mooringlinor, får en lina i propellern och fastnar med aktern mot vår för. Det blåser en del in i marinan som gör det tungt att hålla emot. Där kämpar vi två tillsammans med en tysk från Bavarian för att hålla isär båtarna utan skador. Samtidigt försöker flera självutnämnda italienare högljutt och med yviga gester visa att de kan detta. De skriker i mun på varandra och hittar på det ena förslaget mer vansinnigt än det andra för att få loss båten från vår mooringlina och in på plats bredvid oss. De puttar åt olika håll med jollarna helt osynkroniserat. Vi släpper en mooringlina men vägrar att släppa den andra för vi vill inte tryckas in mot kajen med Bavarians hela tyngd också. En kille dyker under båtarna och lyckas trassla ut den moorlinglina som sitter fast runt kölen samtidigt som de äntligen trycker Bavarian utåt. Nu kan vi jämka in båten med hjälp av folk som drar i linor i land och från båten på andra sidan. Det pratas sedan italienska i en timme på bryggan då alla jämför sina obeskrivligt avgörande insatser. En riktig dykare kallas in för att ta bort linan i propellern på den tyska Charterbåten. Vi drar oss tillbaka i vår kajuta och plåstrar om kapten som fått armen i kläm med ett skapligt sår som följd. Vi tänker ge oss av imorgon.
5 juni, Palermo, 37,7 nm, 9-16.30
Lagom mulet och svag till måttlig motvind och därmed motorgång till Palermo. Kusten består av tjusiga branta berg, Monte Gallo, Capo Gallo med ön Isola delle Femmine, som är naturreservat, och Monte Pellegrino, med omväxlande odlingar eller bebyggda sluttningar, med långa sandstränder nedanför. Vi passerar flygplatsen och ser många ankommande och avgående plan. Efter att ändrat kurs ser vi semesterparadiset Mondello. Infarten till den stora hamnen i Palermo är delvis kommersiell med stora färjor och kryssningsfartyg, och dels en marina med ca 8 olika nautiska klubbar, varav flera hojtade och erbjöd platser när vi snirklade oss in bland roddare och kanotister längst in i den gamla marinan. Här dök det upp en kille vid pontonen för Club Salpancore och vi fick assistans att lägga till med mooringlinor mellan en liten engelsk och en stor och bred fransk båt. Kaptenen förhandlade om priset från 90 euro per dag (!) till 150 euro för tre dagar.
Det är livligt med trafik runt hamnen med bilar som tutar eller spelar discomusik. Vi tvättar båten och vandrar sen upp på stan till en stor supermarcato, CARREFOUR för bunkring. Idag blir det färsk fiskfilé, Orata, smakar som abborre.
Vi ligger nu i östra Palermo med de gamla arabiska kvarteren och kvarteret ”Kalsa” precis bredvid, uppfört av araberna under 900 talet. Kvarteret förstördes svårt under andra världskriget och håller fortfarande på att restaureras. Imorgon blir det kulturell vandring i de historiska delarna av Palermo.
6 juni, Sveriges nationaldag
Lite moln på himlen gör att sightseeing är relativt behagligt i värmen, 29 grader. Vi försöker att hålla oss på skuggsidorna. Att ta sig över gatorna är förenat med livsfara! Det är snabb trafik blandat med bilar, hästdroskor, eu-moppar, motorcyklar, cyklar etc. och alla kör som galningar. Få trafikljus finns, där man lyckligt kan ta sig över. (Dementeras: vi höll på att bli överkörda vid övergångsstället av en bil som inte stannade och strax efter en motorcykel mellan de stillastående bilarna!) Annars gäller det att passa en lucka, kolla alla vinklar, och kasta sig över (hängande i kaptenens tröja). Det är livligt och glatt med mycket folk och aldrig tyst.
Vi har sett en del av den gamla östra delen av Palermo. Denna del av staden är sliten och smutsig och det känns inte så kul att sätta sig på en uterestaurang nära trafiken. Men det finns vackra, historiskt intressanta byggnader i olika arkitektonisk stil, beroende på vilka som haft makten. Piazza Marina är ett av Palermos största torg i utkanten av kvarteret Kalsa, och har haft en central roll ända från medeltiden och framåt med riddarspel, teater, marknader och offentliga avrättningar. Det finns en fin park, Giardino Garibaldi (efter den italienska ledaren), med enorma ficusträd och omgiven av ett gjutjärnsstaket, smyckat med bågar och pilar, vildsvin och fåglar. Vi gick längs paradgatan Corso Vittorio Emanuele, som går tvärs igenom östra och västra Palermo. Ungefär halvvägs finns en mäktig skapelse, Fontana Pretoria, som ger en känsla av Rom. Tyvärr var den under restaurering och innehöll inget vatten men dock en byggnadsställning. De vackra statyerna gav ändå en bild av hur fontänen ser ut när den är i gång. Den kallas ”skammens fontän” med anledning av de nakna figurerna.
Strax intill finns flera kyrkor och vi besökte en av dem på västra sidan, San Guiseppe dei Teatini från 1600-talet, enormt utsmyckad i barock stil med vackert marmorgolv och fresker i taket. Vid ingången finns två vigvattenskålar i marmor upplyfta av änglar.
Vi fortsatte i västra delen till det enorma operahuset Teatro Massimo, uppfört i slutet av 1800-talet, då stora delar av kvarteret revs för att ge plats åt den 7 700 kvm stora byggnaden. Därefter gick vi hemåt och tog en tur ut på piren för att se hur båtplatserna ser ut där. Det är mycket hög kaj, svårt att komma ur och i båtarna utan landgång. Det är också långt att gå in till staden, bakom hamnbyggnader. Vi är nöjda med vår centrala placering. På tillbakavägen provar vi italiensk glass på en Gelateria och det var mycket gott och svalkande. Nu tornar åskmoln upp sig så vi kryper in i båten då regnet faller.
Plötsligt brakar något in i vår båt och vi rusar ut. På samma plats som den stora franskflaggade båten legat kom en mycket mindre Oceanis 37 med brittisk flagg. Trots det stora utrymmet skrapar den vår båtsida och knäcker en mantågsstolpe. Vi är sura och då kaptenen på den andra båten hälsar oss med ett glatt ”Hallo” svarar vi inte. Hans fru har åtminstone vett att be om ursäkt. Kapten måste nu ta bort mantågsstöttan och täta för att inte få läckage in i båten. Kul jobb i regnet. Tredje påseglingen denna säsong!! Det klarnar upp och vi glömmer allt groll då engelsmännen stannar och ber om ursäkt och frågar hur det gick med båten.
Vi skålar i champagne för Sverige, fosterlandet och önskar er alla en trevlig nationaldag.
7 juni
Sista dagen i Palermo, Siciliens huvudstad. Det är varmt och soligt men vi ger oss ut på sightseeing i en liten minibuss som kör runt i en slinga till de historiska byggnaderna. Det är en kommunal gratisbuss och används av alla möjliga resenärer, t ex från järnvägsstationen, från marknadsplatsen med kassar fyllda med grönsaker, gamlingar som inte vill gå i värmen, turister, etc. Hisnande fart förstås i smala gränder med några decimeter tillgodo eller på stora trafikstråk med all trafik. Det är väldigt slitet i hela staden.
I guideboken står det att Sicilien är en av de fattigaste delarna av Italien. Palermo blomstrade under romarna, men guldåldern var under arabisk överhöghet, vilket syns i bla kyrkoarkitekturen, gamla stadens gränder och marknadsplatserna. Senare blev Palermo huvudstad i normandernas kungarike. Den andra kulturella höjdpunkten var barocken som lämnade spår i civila och kyrkliga byggnader. De massiva bombningarna från de allierade under 1943 förstörde många byggnader. Återuppbyggnaden har varit kaotisk pga politisk korruption och maffian.
Att utrota Maffian är en av öns största utmaningar och 1997 greps ett hundratal av ledarna. Under 1992 mördades två domare av maffian. 1995 arresteras maffialedaren Toto Riina efter åratal ”under jorden”. Efter 43 år på rymmen arresteras 2006 maffians gudfader Bernardo Provenzano på Sicilien. Tack vare mod och envishet hos många tjänstemän och en växande medvetenhet hos allmänheten tycks maffian ha förlorat en del av sin makt. (Tips från en av våra läsare: I DN idag kan man läsa att Italienska högsta domstolen anser att Toto Riina, 86 år, ska släppas fri eftersom han är cancersjuk och bör få dö på ett värdigt sätt i frihet, vilket har mött skarp kritik.)
Det har också varit flera jordbävningar på Sicilien, den 28 dec 1908 förstördes hela Messina och 100 000 människor omkom. I juni 1923 fick Etna ett utbrott som förstörde Catena och Cerro. 1966 var det ett jordskred i Agrigento där 10 000 blev hemlösa, liksom 2009 i Messina. 1968 var det jordbävning i nordvästra Sicilien som krävde 400 offer.
Vi hoppas att allt ska vara lugnt under vår vistelse här på Sicilien.
8 juni, Cefalú, 35 nm, 9.30-15.00
Fin segling, hälften motorgång, hälften segling, till Cefalú där vi bokat plats genom vår bryggvärd i Palermo. (Gör aldrig om det misstaget). Hamnen är öppen mot öster och nordost vilket gör den väldigt skvalpig idag när det är N dyning utanför och vind och sjö från ost rakt in i hamnen. Vi gjorde en sväng för att komma in i hamnen för att undvika de värst dyningarna om ca 2 m. Vi tankade först innanför piren och anvisades sedan en plats innanför pontonen, som bokades men Mr Renzo. Bra plats innanför tänkte vi eftersom det var så mycket vågor. Det blev en fruktansvärt svår tilläggning då båten for iväg utan kontroll i suget av dyningarna och en ponton som levde sitt eget liv. Det kändes som om någon annan tog tag i styrningen. Vi kom ändå på plats bredvid en engelsk båt och tog fram alla fendrar vi har och fjädrande linor. Det blev ändå omöjligt att ligga vid denna plats så kapten bad om att få ligga vid kajen. Kajen arrenderades av en ormeggiatore och de är solidariska mot varandra. Vi blev dock flyttade tillbaka till tankbryggan. Tack och lov. Här ligger i alla fall bryggan still och det rycker inte så hårt i linorna. Vi ska iväg tidigt imorgon och hoppas få sova några timmar. Staden från medeltiden hann vi tyvärr inte se.
9 juni, Milazzo, 65 nm
Gav oss av kl 6.30 österut i bleke och vackert solglitter. Vinden som så småningom kom med 3-4 m/s rakt emot hade vi ingen nytta av. Vid Aeolian Islands, Lipariska öarna som skymtar i soldiset långt borta, ser vi ett tiotal segelbåtar på väg ut eller in därifrån till Sicilien. Vi skymtar Stromboli men tycker det ser långt ut att ta sig dit. Vi närmar oss hamnen i Milazzo som är jättestor och består delvis av oljeraffinaderi och delvis kommersiell hamn med många färjor. Marinan ligger längst in i färjehamnen. Vi anropar på VHF men ingen svarar. När vi ligger utanför och cirklar kommer så småningom en gummibåt ut och frågar om vi vill ha hamnplats men är tveksam om det finns. Han åker in igen och kommer tillbaka efter 10 min och anvisar oss innanför pontonbryggorna, till en fingerponton bredvid en annan Dufour 410. Vi krånglar oss snyggt in och får hjälp att förtöja. Något skvalpigt från färjetrafiken men helt ok.
Registrering 88 euro per natt! Skyndar upp till butiken och handlar färskt bröd och två stora kotletter. Det är sorgligt med alla små fiskebåtar i trä som ligger och ruttnar bort eftersom det inte lönar sig med fiske i den lilla skalan längre. Den äldre befolkningen samlas i skuggan och pratar om gamla tider.
Vackert månsken förgyller middagen.
10 juni
Ligger kvar och slöar i värmen. Fick byta plats då båten, som har årskontrakt på platsen dök upp. Kaptenen, som spanat på hamnens hemsida, gick upp på kontoret och betalade ut oss för vi går imorgon. Han lyckades få ned priset till 66 Euro per natt (enligt tariff på hemsidan gällande till 14 juni)! Man måste ha koll! El tillkom sedan efter förbrukning, 8 euro. Passar på att frosta av kylen som blivit rejält isig. Beräknar tider för strömmar och vindar i Messinasundet.
11 juni, Messinasundet, 35 nm till Reggio Calabria
Spännande med alla skräckberättelser om Messinasundets fasor ”whirlpool”, kraftiga vindar, kraftiga strömmar osv. Vi hade en lugn färd med en halvknop medström fram till udden Capo Peloro med sitt höga torn. Här är sundet som smalast och vind och ström som kraftigast. Vi passerar udden med medström, dvs sydlig (anges i riktningen den går mot, tvärtemot vad vindar gör). Nu ökar strömmen till 3-4 knop. Vi ser vattenvirvlar med ”sprättande” vågor mitt i sundet och några mindre båtar far runt och fiskar mitt i virvlarna. Vinden är bara några sekundmeter men man förstår att det kan bli konstiga och svåra vågor här. Vi såg bara ett svärdfiskfartyg på långt håll. De har en hög utkiksmast och dessutom ett långt spröt fram i fören om 25 m där harpunen sitter. Fiskaren smyger sig på svärdfisken och harpunerar den.
Vi följer först den västra stranden, utanför det trafikseparerade zonen i mitten. Det är några få fartyg och färjor som trafikerar zonen. Vid Messina viker vi av tvärs över zonen och vinden tilltar plötsligt mot 10 m/s. Vi viker söderut längs den östra sidan och har fortfarande medström men den avtar. Vi räknar med att angöra utan ström, dvs ”slack”, men då hade vi inte räknat med att vinden skulle ligga på i 8-9 m/s rakt in i hamnen. Vi styr först upp mot den norra hamnen, men får ingen kontakt där, så vi tar oss mot den södra och undrar om vi kan lägga till i denna vind utan hjälp. Då ser vi två killar som visslar och vinkar så vi går runt en betongponton och lägger oss med fören mot vinden vid en inre flytponton i en perfekt tilläggning. Två mooringlinor spänns upp i aktern denna gång och vi lägger också våra fjädertampar i fören för det gungar en del.
Office finns i ett litet hus på kajen och är öppet 24 h. Styrman prutar denna gång från 60 euro natten till 110 för två nätter. (Vi tänker vänta 1 dygn på medvind runt ”Stövelns” tå upp mot hålfoten). Reggio är en stor stad med det mesta man behöver. Badstrand och shoppinggata utlovas av ormaggion. Ett överraskande stort och välfyllt Coop finns inom gångavstånd. Man kan köpa allt från hårnålar till Mazda-bilar här. Kapten hittade en tankstation där man kan tanka vino rosso i medhavd dunk. På samma sätt som man förr kunde köpa mjölk på landet av bonden!
Vi får vid bryggorna besök av ”legenden” Saverio, nämnd i piloten som ett original och fixare som funnits i hamnen i minst 30 år. Han har en taxibil och servar också båtarna med croissanter på morgonen, säljer hemgjort vin, salami och ost, mm. Vi gav honom i uppdrag att lämna och hämta vår tvätt. Köpte också några flaskor vitt vin i bakluckan på bilen. Utan etikett förstås.
12 juni
Saverio står på bryggan och hojtar på morgonen med tvätten ren och struken. Det blev inte billigt men vi ”fick” varsin croissant som bonus. De båtar som ligger i hamnen lämnar under dagen sina bryggor. Bara vi blir kvar och undrar vad vi missat? Skönt med en liggdag efter att ha sovit dåligt några nätter. Promenad till stranden som är dåligt skött men med mycket folk. ”Gelateria” finns överallt med glass i många olika smaker. Vi provar några sorter idag med. Vi passar på att bunkra eftersom det inte finns närhet till butik i nästa hamn. Ställer klockorna på 4.45.
13 juni, Roccella Ionica, 62 nm, kl 05-16
Avfärd kl 5 och frukost under färd i soluppgång och stiltje. Rundar ”Stövelns tå” och ser Etna i soldis på Sicilien på andra sidan Messinasundet. Några lastfartyg syns i separerade trafikzonen i sundet. Annars är vi ensamma. Vi får en bra tur med medström och medvind, mesta tiden för motor men efter att ha svängt norrut igen har vi några timmar läns. Hamnen vi ska in i beskrivs i boken som ”silted”, dvs sanddyner har täppt igen infarten och man måste ta en ordentlig runda runt piren innan man styr in. Vi ropar upp marinan och får reda på att det är muddrat och bara att hålla mitt i rännan. Det gick jättebra och vi fick lägga till med fören in vid fingerponton. Här ligger fler utländska båtar och vi träffar bl a en svensk HR från Helsingborg som är på väg till Sicilien från Grekland. Vi får tips om en hamn på Korfu dit vi kommer om några dagar efter överfart från Italienska klacken.
Det var kö vid tankbryggan när vi kom. Kapten tankar reservdunkarna i tanken och rullar iväg med kärran för att få dem påfyllda. Det är tre km till staden så vi äter vår greksallad och går tidigt till sängs med klockan inställd på kvart i 5.
14 juni, Crotone, 62 nm, kl 05-16
Fler seglare gav sig iväg samtidigt i morse. Vi gick norrut, alla andra söderut? Vi kallar oss numera ensamseglare. Vi mötte i alla fall ett par stycken under färden. Motorgång mest, och när vi kom till Golfo di Squillace växte vågorna och blev krabba och jobbiga. När nordvästliga vinden så småningom kom fick vi en lugnare gång i den grova sjön med segel uppe och farten ökade till över 7 knop. Mitt i golfen lade sig vågorna och det blev sedan en härlig segling. Vinden tog slut i och med en vindkantring och sedan satte den fart från syd. Vi rundade Capo Colonne och fick ökande vind längs kuststräckan mot Croton. Tilläggningsvind 7-8 m/s rakt in i hamnen (känns det igen). Vi skulle tanka och fick hjälp att komma in vid den höga stenkajen i blåsten av två killar. Nu blåste det upp ytterligare till 10 m/s så vi bad att få stanna vid kajen efter att ha tankat, men se det gick inte. Vi fick en plats tvärsöver viken och det var bara att satsa för fullt in i hamnen och sedan backa mot vinden i full fart och landa snyggt i fållan. Bredvid oss har vi en stadig Hanse 54 som bromsade oss tills vi fått fast mooringlinan. Vinden ökade ytterligare så vi var tacksamma att ha kommit i hamn ordentligt. Registrering inne i klubbhuset en trappa upp, 30 euro per natt, rena klippet. Vi handlade skinka och bröd i en liten manuell butik i närheten, åt och stupade i säng. Efter kl 21 slutade det äntligen blåsa.
15 juni
Det är ont om skyddade hamnar längs denna del av etappen och det är långt mellan dem. Vi väntar också ett oväder som startar natten mellan lördag och söndag med starka nordliga vindar. Frågan är om vi tar oss över till Korfu innan lördag kväll, eller ska ligga kvar och vänta ut det till mitten av nästa vecka? Vi ligger kvar här en dag för att vila och bunkra. Vi har en lång etapp framför oss till Stövelns klack, 71 nm. Vi kan också gå natt och dag direkt till Korfu, ca 140 nm.
Vi fick (oväntat) besök av italienska kustbevakningen (eg. Naval school), tre personer varav en beväpnad, som sökte igenom båten och kollade alla papper. De skrev av alla uppgifter i två exemplar (!) varav vi fick behålla en kopia. Under tiden svettades vi alla-dock inte av nervositet utan av värmen (31 grader) och den helt stillastående luften. De var artiga och trevliga.
Badstranden är runt hörnet men svalkan håller inte i sig längre än tills man är tillbaka i båten.
16 juni, Santa Maria di Leuca, 73 nm/Stövelns klack
Motorgång och sol hela vägen. Lite skvalpiga vågor men annars lugnt. Enstaka fartyg och en segelbåt under hela färden. Ett gäng delfiner lekte ett tag vid båten. Sova, äta, lösa korsord. Skönt att komma i hamn och vandra på fast mark. Tidig läggning för att starta vid 5 i morgon bitti.
17 juni, Grekland, Corfu, Marina Gouvia, 79 nm, kl 05-18.30
Härlig överfart med motorgång hela vägen. Ingen sjö att tala om. Däremot möttes vi av en dimbank ungefär halvvägs. Man såg knappt 50 m framför sig i ca en timme.
Inte många båtar och bara några få delfiner syntes i det eviga blå havet. När vi närmade oss Korfu blåste det upp 6-8 m/s men vi fortsatte för motor för att snabbare komma i hamn. Vinden följde oss in i Corfu kanal. På motstående sidan sundet syns Albanien väldigt nära.
Det är en annorlunda natur med gröna kullar bebyggda med fina hus. Vikar med sandstrand perfekt för ankring. Många båtar varav segelbåtar dominerar. Det var kö till marinan så vi fick cirkla utanför i hamnen. De kom sedan med liten båt och visade oss in. Stora brygganläggningar och full fart med charterbåtar och utländska gästbåtar. Bra service med matbutik och restauranger i marinan och i den närliggande staden Kondolaki. Buss in till staden Corfu, som ligger söder om marinan, och till flygplatsen. OBS 10 % rabatt på hamnavgiften ( 60 euro per natt) för medlemmar i Svenska kryssarklubben. Vi är trötta men firar med en god Reserva till maten. Imorgon ska vi skaffa oss ett grekiskt dokument DEPKA hos polismyndigheten. Vi ligger kvar två dygn här eftersom vinden imorgon ska öka upp mot 10-13 m/s.
18 juni
OBS ny tidszon + 1 timme. Vi vaknar av att det tjuter i riggarna och rycker i båten men vi ligger bra och väl skyddade i denna jättelika marina (1235 platser). Den ligger långt inne i södra delen av bukten Ormos Gouvion och skyddas i norr av höga berg. Detta är bas för många charterbolag och vi ser när vi går runt kajerna hur besättning instrueras i de hyrda båtarna ”glöm inte att lägga i friläget då ni startar motorn”(!). Det är nog bäst att hålla sig en bit ifrån dessa charterbåtar i vikarna.
På förmiddagen ombesörjde vi att skaffa vår DEPKA som gäller i ett år. Det finns en hamnpolis i marinan som utfärdar dokumentet. Man visar båtpapper, dvs certifikat och försäkring, samt pass. Kompetensbevis efterfrågas inte. Det kostar 50 euro (man betalar inne på hamnkontoret och tar med kvittot till polisen). De tar i sin tur 15 euro för att skriva ut dokumentet. Om ni lämnar landet och kommer tillbaka inom detta år så låtsas inte om det, sa polisen. Han ville inte utfärda ett nytt dokument. Aktuell crew-list ska däremot finnas tillhands ombord.
Läser just på www.dn.se om flyktingar som ankommit till Reggio Calabria Italien, som vi lämnade för några dagar sedan. Tung läsning.
19 juni, Igoumenitsa, 22 nm
Det blev en blåsig kväll men det lugnade sig under natten. Efter att ha bunkrat och sedan pumpat upp dingen gav vi oss iväg söderut. Vi fick fin segelvind och bestämde oss i sista stund att välja denna vik för vår ankring i natt. Den är öppen och vid men det ska inte blåsa några starka vindar. Vi får ankra om tre gånger för att få bra fäste. Efter badet i 27 gradigt vatten provar vi vår nya gasolgrill ombord och det blir ett fantastiskt resultat. I solnedgången njuter vi att vara framme i Ioniska ögruppen och att se fram mot fin segling och ankring i vackra vikar. Vi ska göra några korta dagsetapper och planerar att fira midsommar på Meganisi, i en av vikarna på norra sidan som traditionellt under många år har varit svenskarnas midsommarvik. Få se om det dyker upp några svenska båtar. Det är inte många i omlopp.
20 juni, Parox, Lakka, 22 nm
Vi ligger för ankar i Lakka som är otroligt vacker vik med höga buskbevuxna berg runt om och en liten by i längst in i viken. Det var svårt att hitta en bra plats, för denna vik är otroligt populär och det är trångt om saligheten. Vi gör till slut en ”svenskankring” men med akterankaret långt från land och långa tampar in till stranden. Det är ganska grunt och vi vill inte ankra med aktern in som annars många gör här. Kapten ror in med jollen och tamparna och styrman håller båten på plats tills tamparna kan fästas i fören.
Färden hit blev ganska omtumlande, först med lagom vind och segling i 3-4 knop. Därefter spegelblankt och motorgång. Vid överfarten mellan Corfu och Paxos blåste det plötsligt 10 m/s så vi vände tillbaka bakom Corfus södra udde för att ta ner storseglet och gå med försegel till fastlandssidan. Vi tyckte emellertid att vinden avtog något så vi revade istället förseglet och gick ut i gattet igen. Det blåste ändå 9 m/s så vi revade storen också, och nu gick båten bra. Vinden blev 7-9 m/s och vi gick mot målet. Vi seglade om en Bavaria, men det var redan ganska fullt i viken och svårt att hitta en säker plats. Efter ett antal omankringar blev det enligt ovan. Bad i 27 gradigt vatten och härlig grekisk sallad till middag avslutar denna dag.
21 juni, Lefkas, Lefkas marina, 37 nm
Morgonbad och frukost i den vackra men ganska överfulla viken. Styrman hämtade upp tamparna med dingen och kapten drog upp akterankaret och väntade in besättningen. Därefter en bra bit motorgång . Sedan kom vind från väst och vi seglade i maklig takt. Men precis som igår blåste det upp och denna gång var vi uppe i 11 m/s när vi närmade oss Lefkas kanal. Ingen revning hanns med. Vi tog ner seglen innan vi nådde fram till inloppet. När vi kom runt udden avtog vågorna men inte vinden så mycket. Kanalen inleds med en broöppning vid varje heltimme. Vi hade en kvart på oss att komma in så det var gott om tid. Många andra båtar låg och väntade på broöppningen vid kajen. Vi försökte hålla båten stilla mot vinden men det var även strömt så vi blev tvungna att gå tillbaka en bit och då sirenen ljöd för broöppning vände vi upp och föll in i kön och gick in i kanalen. Här var det lätt att följa strömmen och vi var snart framme vid marinan. En del båtar fortsatte genom kanalen för att komma vidare. Vi avvaktade i marinan och fick hjälp av en kille i ribbåt att komma in till en ponton. Vinden var fortfarande besvärande men det gick bra. Fin välordnad marina men dyrt. 51 euro (inkl. rabatt) och då tillkommer el och vatten.
Vi undersöker nu möjligheten att lämna båten i en marina för sommaruppehåll i början av juli fram till och med augusti.
22 juni, Meganisi, ”midsommarviken” (Abelike), 10,4 nm
Man behöver inte lämna platsen förrän kl 14. Vi går en runda på Lefkas stad som är jättetrevlig. Bunkrar och förbereder oss för några dagars ankring.
Vi fortsatte genom den muddrade kanalen och kom sedan ut i ett vindstilla och skyddat vatten. Motorgång till Meganisi, där svenska medelhavsseglare traditionellt firat midsommar i många år. Javisst, här ligger redan minst 10 svenska båtar och vi klämmer in oss med ankare i fören och långa linor förtöjs i land med hjälp av jollen. Bad förstås i 27 gradigt vatten.
Flygbiljetter för hemresan är nu beställda den 3 juli. Båten ska tas upp på Cleopatra marina fredag veckan innan. Nu ska vi njuta grekisk sommar, puh.
23 juni
Glad midsommar. Vi firar med ett glatt gäng på stranden med grillning och trevlig samvaro. Dingarna är parkerade på rad på stranden. Segelbåtarna ligger runt om i viken. En gemenskap i våra svenska traditioner som hållits levande under 25 år i denna vik i Grekland. Otroligt kul!
24 juni
Bad sol, getingar. Trevlig samvaro med närmsta båtgrannarna.
25 juni, Nidri
Tänkte prova en mindre vik på sydsidan men det blåste från syd så vi gick in i den väl skyddade viken söder om Nidri istället. Här är gott om plats för friankring och skydd från de flesta vindar. Vattnet är inte helt klart men det går att bada.
26 juni
Tar en sväng till en vik på Meganisi och ankrar på svaj. Viken fylls på em med charterbåtar och vi beslutar oss för att gå tillbaka till Nidri.
27 juni
Avgång till Levkas genom den långa kanalen kommer vi så småningom till marinan men bestämmer oss för att ankra med akterankare och fören in mot stadskajen. Det finns rasat material intill kajen så vi tycker det är bäst att ligga med fören in. Vi måste nu ro ut med en boj till änden av ankarlinan för att undvika att någon kör på ankarlinan, eftersom den inte sjunker till botten som en kätting utan ligger sträckt bakom båten. Så småningom kommer en kommunrepresentant och tar betalt ca 13 euro. En del erfarna seglare ankrar mellan stadskaj och marina för att undvika kostnader. Vi har nära till stan och handlar ett gott bröd och färsk fetaost.
28 juni, Cleopatra marina
Vi passar broöppning kl 9.00 (broöppning varje heltimme) för utfärd ur Levkas kanal. En stor katamaran tycker att den är viktigare än alla andra och tränger sig fram mellan Pinta och en annan segelbåt, men ligger sedan som en stoppkloss och hindrar oss att komma fram till bron, så Pinta gör en manöver och går förbi dem till deras stora förvåning. Då bron öppnas är vi först iväg och kommer ut i det mer öppna vattnet och tar kurs mot Preveza. Här är en muddrad bojad ränna in till en stor vik, där flera bra vinterhamnar finns, Ionian, Aktio och Cleopatra. Cleopatra har vi valt för vårt sommaruppehåll, eftersom de också har en bra marina där vi kan ligga ett par dagar och förbereda upptagningen. Det är väldigt bra service här och vi har hjälp att lägga till både vid bensinstationen för att tanka, och så småningom vid vår bokade plats vid pontonen. Det kan vara upp till 3 knop ström så personalen är duktiga på att instruera vid tilläggning. För vår erfarna besättning är det ingen konst att få in Pinta på plats.
Skyndar att ”madrassera” den båtsidan, där det finns en ledig plats för tilläggning, med alla fendrar vi har. Vi har haft för många påseglingar redan. Mycket riktigt snart kommer en 39 fots båt med full fart indundrande i vår båtsida. Som tur var tog ”skogen” av fendrar upp smällen så vi slapp skador på skrovet denna gång. Båten som kom in hade bara 3 små prinskorvliknade fendrar på var sida.
Vi tvättar vår Dinge och packar ner den i akterhytten, när den är torr och fin. Sköljer alla tampar i sötvatten, de är stela som pinnar av allt salt. Tvättar lite handtvätt, skurar och sköljer också hela båten, som är ordentligt insaltad. Här finns bra duschar och toaletter. Det finns också en minimarket där vi inhandlar dricksvatten. Det är tveksamt om vattnet på pontonerna är drickbart. Det är full fart på bryggan med både tyskar och australiensare. Två svenska båtar ligger här, men de är just nu inte bebodda. Det fläktar skönt i vinden från syd.
Då vi ankrar i vikarna är det gratis -ingen hamnavgift. Vi har dock inte tillgång till el utan får förlita oss på våra solceller. Därför är inte hemsidan uppgraderad med bilder, etc. Vi kommer att lägga in lite mer material nu när vi ligger i hamn igen. Det gäller nu bara att få tiden att räcka till.
30 juni
Vi är klara för upptagning kl 09.00 som överenskommet var. Vi blev lyfta kl 12.
När vi fortsätter vår loggbok är det ny sida, september.