1 juli- Scheveningen-Zeebrugge, 72M, kl 06.00-18.00. Trängde oss ut genom ett smalt hål mellan båtarna som lagt sig utanpå varandra i 4-led. Sol och lagom vind 7-8 m/s. Passerade Europaport, kraftigt trafikerad led in till Rotterdam, under segel och utan att anropa per VHF, mot alla regler. (Vi gjorde som holländarna). Fick väja för ett containerfartyg, annars lugnt. Ganska lång insegling till hamnen i Zeebrugge. Vinden dog ut, annars hade vi fortsatt till Oostende. Tråkig hamn utan service. Men det blev billigt. Nu är vi i Belgien.
2 juli -Zeebrugge -Oostende, 20 M, kl 06.00-09.30. Skulle blir svaga vindar och motor, men det blev kraftiga vindar 8-9 m/s, stampande i hög motsjö, medström och motorgång. Vek av vid första hamn i stället för den planerade, Dunkerque. Trevlig hamn, gästfri och skyddad. Gästhamnen ligger omedelbart till höger när man passerat pirarna. En engagerad hamnkapten i gummibåt hjälpte alla till rätta och fixade till synes omöjliga platser. I hamnavgiften 32 € ingår allt. Även fri internet så hemsidan kan uppdateras. Bunkring på stan, som är livlig och populär. Inte minst för den fina beachen, som ligger alldeles intill. Det började småregna, blåsa kraftigt, och ovädret övergick till åska och ösregn. Vi tog skydd i båten. Tur vi kommit i land i tid och inte fick ovädret över oss ute till havs! Här ligger vi skyddade och pga lågvattnet omgiven av murar med musslor. Försökte hitta en pärla på den gamla trappan ur hamnbassängen, men ack nej. Den nya trappan ses ovanför. Vid lågvatten lutar det betänkligt. Pinta ses till vänster. Det går att förstora bilderna lite om man klickar på dem, men vi håller storleken nere. Vill inte att hemsidan ska bli för tung. Osäkra väderprognoser för morgondagen. Kulingvarning/eller 2-3 m/s??
3 juli-Oostende/Belgien-Dunkerque/France 23 M. Avgick strax efter kl 8 i halvvind 4-5 m/s med strömmen + 1 knop. Gjorde ca 6 knop genom vattnet och 7 knop över grund. Kom fram vid 12-tiden. Lite trixig, bojad led mellan sandbankarna. Många vrak utmärkta i sjökortet. Havet har nu antagit en grön nyans-inte ljusblå som i Östersjön. Det är tillräckligt varmt för ett bad, men inte så
frestande i hamnarna. Besökt War museum som berättar om 2:a världskriget och alla dem som försökte ta sig ifrån Dunkerque då tyskarna invaderade Belgien och Frankrike. Besöket inleddes med en film med autentiska bilder från både båtarna och stranden där de väntade på att bli upphämtade. De byggde ramper ut i havet av lastbilar och flak för att det skulle bli lättare att komma ut till och upp på fartygen.
4 juli. Liggdag. Idag har vi också cyklat längs strandpromenaden och sett ut över havet och stranden där så många i onödan fick sätta livet till. Vädret är blåsigt omväxlande sol och hastiga åskskurar. klädsel: Shorts! Tog en öl på en liten bistro som verkar vara kvarterspuben. Alla hälsade artigt på varandra och kindpussade. De hälsade artigt på oss också, en till och med tog i hand! Vi planerar att fortsätta vår färd imorgon, då vindarna ska bli betydligt svagare.
5 juli-Dunkerque-Calais, 23 M, kl 8.30-14, motorgång. Skulle blåsa 2-3 m/s så v i beslöt att gå för motor den korta etappen. Det började bra, men sedan bröt ett oväder löst med åska, ösregn och byar på upp mot 13 m/s. Inte kul! Skulle i Calais in över en tröskel, s.k. ”sill”, och broöppning vid högvatten. Vi kom fram ca 1 timme innan bron öppnades och vattennivån var tillräckligt hög. Det var bara att vänta. Hela tiden vräkte regnet ner. Vinden hade upphört. Vi tuffade in med ett gäng andra båtar i Basin de l`Ouest. Ingen trevlig hamn. Men billig för det fanns ingen hamnkapten på söndagar. Staden var inte heller trevlig- mycket sliten. Vi fick kolla vädret på mobil hotspot. Osäkra prognoser men vi beslutar att inte ligga kvar för sedan ska det bli hårda vindar några dagar och då vill vi ha en trevligare hamn.
6 juli – Calais – Boulogne -sur-mer, 25 M, framme redan 10.30. Uppe med tuppen, dvs tidvattnet, för att komma över sillen igen. Bron öppnas kvart i 6. egentligen hade vi tänkt gå ut med sista öppningen som är kvart i 7, men Anders vaknade mitt i natten, räknade om, och konstaterade att det då skulle vara för grunt över tröskeln och vi skulle bli instängda hela dagen, så vi fick ställa om väckarklockan. Motorgång först 4-5-m/s rakt emot (förstås), men sedan efter att ha rundat udden Gris-nez, fick vi en kryssbog men 7-8 m/s. Solen tittade t.o.m. fram. Det var lågvatten då vi kom fram så inseglingen i hamnen kändes som att glida fram i en vallgrav. Nu är skillnaden ca 6 m. Trevlig hamn , nära till stadens centrum och god service. Bunkrat mat för några dagar. Tyngst är öl och vatten förstås. Det är en rejäl uppförsbacke för att inte tala om nedför med alla grejor.
7 juli-liggedag i Boulogne, sightseeing i gamla staden som innesluts av en ringmur a la Visby. Mitt på torget finns planteringar (ser ut som kolonilotter) och man kunde promenera upp på muren som var bred som en motorväg. Där hade man anlagt en park vid sidan om promenadvägen. Vi väntar på att ett oväder ska blåsa förbi – kulingvarning i em och hela dagen imorgon. Men detta är en trevlig plats att vänta på. Fiskebåtar, ca 20 st, gick ut i går kväll under stor show och kom in i morse. Full fart i hamnen. Fiskmarknad ovanför kajen. De måste vinscha upp fisken vid lågvatten. Vi har nu inhandlat surfkort för Frankrike. Hoppas det fungerar. Det blåser och visslar i riggarna men solen skiner. Vi har inte kommit riktigt halvvägs än. Det är ca 140 M kvar till Cherbourg fågelvägen. Vi tar nog några hamnar emellan. Men imorgon väntas fortsatt hård vind så vi ligger kvar. Kan inte låta bli en bild till från hamnen vi ligger i, under lågvatten. Till höger alla fiskebåtar. Som tur är har vi vatten under kölen. Vi ligger i högen av segelbåtar till vänster.
8 juli ligger vi kvar i Boulogne. Riktigt hårda vindar. I natt ylade det mer än någonsin och det gungar ordentligt i hamnen. Få se hur det ser ut utanför hamnpirarna imorgon när vi sticker iväg. Hoppas sjön har lagt sig efter 2 dgr kuling.
9 juli Boulogne-sur-mer-Dieppe, 58 M, kl 8-18. Enorma stökiga vågor utanför hamnen men vi kastade oss och gick ut med några andra seglare. Då vi kommit ut en bit på djupare vatten lugnade sjön ner sig.
Det blåste upp mot 10 m/s så det gick med god fart. I början hade vi halvvind. Sedan avtog vinden och blev växlande 4-7. Sista 2 tim motor. Soligt och trevligt att vara till havs.
Såg inget av Dieppe. Lade oss ganska tidigt. Man blir rätt trött.
10 juli Dieppe-Le Havre, 50 M, kl 8-17.30. Växlande vindar. Började gynnsamt med sydostlig som gav oss frisk bris, bidevind, men inga vågor eftersom det var frånlandsvind. Emellanåt motorgång, på slutet läns i 9-10 m/s. sedan dog vinden plötsligt. Vi hade tänkt gå till Fecamp men passade på att ta en längre sträcka eftersom det imorgon ska blåsa västligt rakt emot vår riktning. Kusten är helt olikt vad vi tidigare sett. Höga branta klippor (kalksten?), ca 80 m höga. Det är också häftigt att känna medströmmen då man seglar i 6,5 knop och ”flyger fram” i 8,5 knop.
Var på en trevlig restaurang och åt tre-rätters. Fin hamn med aktivt båtliv. Alla hälsar och pratar (svårt språk franskan) -träffade en norska igår, vi är fyra skandinaver här. Två norska och två svenska skepp.
11 juli-liggdag i Le Havre. Bunkrat i en supermarket med fantastiska färska råvaror. Ikväll blir det fiskfile av någon sorts plattfisk (?) Till lunch färska räkor med baguette. Imorgon fläskfile med vit sparris. Vinkällaren är också kompletterad med spännande sorter. Rosévin har visat sig drickbart om man köper rätt sort. Bör vara av Bordeux-typ samt ca 12 procent.
12 juli-Upp kl 04.30, men det ylar och blåser rakt emot färdriktningen så vi dyker ner i bingen igen! Härligt. Sov till kl 9.00. Promenad längs stranden med hytter för ombyte Längs strandpromenaden finns bilder på upprustningen efter 2:dra världskriget. I staden fanns en tysk ubåtsbas. Hela staden bombades sönder och samman men ubåtsbasen förblev intakt under hela kriget.
Små glasstånd och cafeer samt restauranger kantade promenaden. Regnar tyvärr så söndagsbesökarna uteblir. Här är en hel del familjer iaf. Barnen har någon form av hjulkommunikation. Skateboard, sparkcykel, eller inlines. De har inga hjälmar eller andra skydd, tvärtom sandaler och barbenta och far omkring bland promenerande vuxna. Är vi lite överbeskyddande i vårt land? Vi såg också en skateboardbana där de åkte med sparkcyklar och skatboards, utan skydd förstås. Planerar för avgång imorgon fast inte idealisk vind.
13 juli upp kl 04.30, denna åt vi gång frukost och gjorde lunchmatsäck. Kollade en sista gång väderrapporten och sen till sängs igen. Hopplös motvind 7-8-m/s 10 i byarna, 1 m vågor, och en lång sträcka om 71 nm gör att vi tvekar. Det blev en andra frukost med färska croissanter som Anders inhandlade under morgonen. Bunkrat för några dagar. Imorgon är det Frankrikes nationaldag och då är allt stängt. Hade tänkt ta en tur in till Paris, men kom på bättre tankar. Kan nog vara kaotiskt där och massor av tågavgångar inställda. Det tar annars två timmar med tåg från le Havre.
Upprepade lunchmenyn med räkor och baguette (traditionelle, dvs grov). Inte dumt.
14 juli -Frankrikes nationaldag. Ligger kvar eftersom vinden är oförändrat västlig. Mulet och blåsigt. Mycket folk på strandpromenaden och fyrverkeri på kvällen kl 23. Vi som ska upp kl 04.30 låg redan kl 22.
15 juli så har vi då äntligen tagit oss vidare till Cherbourg 71 M, kl 06.00-18.00. Vi avgick i lågvatten. En tyskflaggad Bavaria fastnade vid utfarten ur hamnen i Le Havre. Vi kunde inget göra då vi är lika djupgående som de. Det är bara för dem att vänta på att vattnet stiger. Det blåste så klart rakt emot, men det var ingen sjö. Det gick inte att segla (om inte resan skulle bli för lång) så motorgång hela vägen. Trist väder med låga moln. När vi rundade udden hade vi över 3 knop medström och körde 9,5 knop över grund men 6 knop i vattnet. Det bildades, eftersom det också var motvind, konstig sjö och virvlar med bleke mitt i allt. Tur att det inte blåste mer än 5 m/s.
Fin hamn med många större segelbåtar på genomfart. En svensk bredvid oss återkommer från en tur i Karibien. Våra vänner från Helsingborg på väg till Kanarieöarna, som vi träffat lite då och då ända från Brunsbüttel, återfanns till stor glädje här.
Tyvärr lade sig dimman över oss ikväll. Eftersom vi blivit rejält sinkade i Le Havre planeras fortsatt segling till Guernsey imorgon. Här gäller det nu att ha koll på strömmar, tidvatten, vind etc. Tidvattnet varierar 9 m och strömmen 5 knop. Det gäller att inte ha medström och motvind. Dessutom ska vi över en ”sill” i St Peter Port och måste passa tidvattnet.
16 juli Guernsey, St Peter Port. 35 nm. Sen avgång från Cherbourg för att få medström vid den västra udden. Mulet, seg etapp. Kom fram till väntpontonen utanför hamnen. Båtarna låg utanpå varandra i tre långa rader vid pontonen. I vilken rad man hamnade beror på båtens djupgående. Båtar med minst djupgående låg i första raden osv. . Det var ett riktigt folkliv. Hamnkaptener i gummibåtar cirklade runt och kastade ombord informationsbroschyrer och blankett att fylla i för inklarering. En kille vandrade från båt till båt och tog upp hamnavgiften. Kanalöarna är självständiga gentemot britterna och har t.o.m eget pund. Då Guernsey inte tillhör EU bar vi förutom gästflagga även gul flagg ”Q” för att markera att vi var friska och ville in i landet.
Så småningom blev vattnet över sillen tillräckligt för att kunna släppa in de grundgående båtarna. Därefter nästa rad, nästan i militärisk ordning. Någon försökte protestera mot sin plats i hamnen men hamnkaptenen pekade ut mot infarten och sa att ”passar det inte så är det bara att ge sig av till en annan hamn”. Det finns ingen inom en radie av 50 nm.
Vi fick ligga utanpå en stor Mody 50. De avgick kl 08 (Guernseytid) på morgonen därpå, så det var bara att gå upp och flytta på sig. Bilden visar sillen när det är lågvatten och vi är trygga innanför.
17 juli Båten innanför avgick och vi kom längst in. Efter en busstur på ön kom vi tillbaka och hade två båtar utanpå oss. Guernsey är trångt, vägarna smala och kantade av murar eller häckar. Stan är relativt liten med trevliga gågator, slingrande uppåt på höjden. Var på pubafton med båtgrannarna från Sverige och åt en rejäl burgare.
18 juli Guernsey-Roscoff, avgick kl 0800 och var framme 2000. En rejäl bit på 79 nm avnjöts med motorgång mest i motström. Körde in i långtrådigt sjögräs ett par gånger. Fick det att fastna i propellern, med vibrationer i båten som följd. Det kan avhjälpas genom att stanna båten och dyka ner och skära loss det. Men först provade vi att slå back i maskin och se det hjälpe. Dyningar som man numer inte gungar i utan man åker upp för en backe och ner på andra sidan. Tur det inte blåste så mycket. Vi var rätt trötta och hungriga och gick tidigt till sängs.
19 juli-liggedag i Roscoff är en ny hamnanläggning med moderna faciliteter. Vi ägnade oss åt tvättstugan och städning av båten på fm.
Gratis buss in till stan på em. Gammal stad med trevlig atmosfär för turister invid den gamla hamnbassängen som torkar upp helt under ebb. Tur att vi inte lade oss där för natten. Väderprognoser och planering inför nästa etapp som inte blir så lång men besvärligt med motström.
20 juli Roscoff-L´aber Wrac´h, 38,8 nm, kl 8-15. Först en trevlig tur genom ett sund som under lågvatten är helt torrlagt, men nu under högvatten var det 7 m. Vi tittade ut över det torrlagda sundet igår och nu seglar vi genom det, märklig känsla.
Innan vi kom ut ur sundet revade vi storen för det blåste redan SW 8 m/s i sundet. Det var bara början . Först hade vi en bra kryssbog 7-8 m/s. Sedan ökade vinden och till slut hade vi 11-12 m/s. Nu revade vi både storen och genuan 2 rev. Och det var tur för vågorna ökade och slog över båten och ibland över styrman. Sedan började det ösregna. Vinden var ibland över 13 m/s. På kryss är det besvärande mycket men med 2 rev gick det skapligt ändå. Det gick undan då vi vek av in mot kusten och närmade oss inloppet till hamnen i över 8 knop trots revningen. Dränkta kom vi iland med hjälp av en trevlig fransman i gummibåt som anvisade plats. Strax fick vi en annan båt utanpå oss. Vi gick upp till stadscentrum som var mycket litet runt en kyrka. Det tog ca 20 min. Där fanns en supermarket så vi bunkrade. När vi gick hem kom nästa ösregn så det blev ett ombyte till att torka i en redan fuktig båt. Kupévärmaren kom nu till nytta igen.
Nu till fågellivet till sjöss. Den vanligaste förekommande sjöfågeln här är Havssulan. Den är en fantastisk segelflygare. De flyger oftast parvis eller fyra. De kommer nära båten och svischar förbi. Det är en ganska stor pippi. Sen har jag faktiskt skymtat en Lunnefågel innan den snabbt dök ganska nära båten. När vi passerade en fågelö igår utanför Roscoff såg vi stora flockar av en svalliknande fågel, stor som en trut, med svarta långsmala vingar och kroppsform som en späckhuggare. Nån som vet? Jag tror honorna var brunaktiga. Det fanns en annan lika stor fågel som ser ut som en stor brun näbbmus med vingar? Har aldrig sett liknande förut. Tyvärr kan man inte fota när man seglar utom vid väldigt fina förhållanden. Den roliga bilden med dramatik är svår att fånga.
21 juli-ligger kvar i L´aber Wrac´h. Idag har solen torkat allt det som var fuktigt! Putsat på båten och oss själva och vilat upp efter den tuffa seglingen igår. Till vår häpnad fick vi besök av franska tullen. Det var 4 uniformerade och beväpnade män. Tre av dem klev ombord och gjorde husrannsakan. Den fjärde stod kvar på bryggan. De fyllde i blanketter och frågade ut oss om allt möjligt. De var väldigt trevliga och när Anders räckte fram passen och det råkade ligga en 5 eurosedel i ett av passen(pinsamt, hur kom den dit?) skojade vi om mutor men de tog det på rätt sätt. Det var för lite för muta någon. När de rotade runt i båten hittade de vinkällaren och då skulle alla 4 dit och titta. Une Cave! De konstaterade att vi hade italienska viner men vi sa att de franska drack vi upp först för de var bäst och det togs också med humor. De var allvarligt talat inte så noga. De tittade inte ens i yttre stuvfack eller under kläder etc.
Här växer överallt fantastiska hortensior i olika färgställningar. Fantastisk praktfullt. Vi som aldrig får dem att klara sig i en kruka mer än två dagar.
Här är väldig aktivitet med ungdomar som windsurfar, seglar katamaran och jolle, paddlar, mm i alla möjliga årskullar. De har unga ledare som bogserar ut dem i långa rader och tränar dem utanför i viken. De går på läger så de har kvällsaktiviteter också med musik. Ser jättetrevligt ut. Knattarna körs bl a runt i hamnen i en stadig båt och lär sig flaggor. De ser så roliga ut där de sitter hopträngda, alla med räddningsväst, solglasögon och keps och vinkar. De uppskattade vår logga på båten med ”sjörövarskeppet”.
22 juli segling runt Bretagnes udde till Camaret, väntplats för översegling över Biscayabukten. Avgick kl 9 och hade en kryssbog rätt ut och skulle göra ett slag men vinden dog så vi gick ett par timmar för motor innan det blev kryssvinkel igen. Dyningen som var ganska hög försvann efter att vi rundat udden och kommit i sjölä bakom öarna utanför sundet. Här är besvärliga strömmar så det var noga uträknat när vi skulle ha fördel av medström. Det hade vi tidvis med 2-3 knop. Måttliga vindar med högst 7 m/s. Kom fram 15.30.
Fantastisk natur och mysig miljö. I den gamla borgen på udden finns duschar och toaletter i en fängelsehåla, nedför en smal stentrappa under borgen med riktig fängelsegallerdörr. Kod förstås och sedan överraskningen – fullständigt moderna saniteter.
Bunkrat bl. a. räkor och färsk flundrefilé som avnjöts i kvällssolen i sittbrunnen.
Gamla fiskebåtar i trä som fått stå tillbaka för modern utveckling får långsamt förfalla i skönhet.
23 och 24 juli-ligger kvar i väntan på väder att gå över Biscaya. Ser dåligt ut ett tag framöver. Regnet öser ner och det blåser ordentligt. Ska försöka ta oss till Brest med buss någon dag. Annars bunkring och se över säkerhetsdetaljer, såsom montering av Jackstay längs hela båten på båda sidorna, för att kunna koppla fast sig när man går på däck. Matlådor för fyra dygn att kunna värma alternativt äta kalla. Sjökoj monteras i soffan för att kunna sova om det rullar. Grabbags, förvarade i stuvfack i sittbrunnen med säkerhetsutrustning samt nödvändigheter som vatten, pass och båtpapper, mm, om vi behöver lämna båten och gå i livbåten. Vi hoppas naturligtvis att vi inte behöver använda den senare.
Konstrunda i smala gränder, avslutad med musslor marinère och en flaska vin.
Just nu 15 m/s i sidan mot bryggan. Alla fendrar ute.
25 juli-Vinden lade sig under natten och det blev lugnt. Solen sken på morgonen. Denna plats är fantastisk både ur mysighetsfaktor med matställen, gallerier, pittoreska hus och gränder, men också promenadvänligt i de fantastiska höga bergen längs havet med stränder långt nedanför, bara åtkomliga från sjösidan och vid lågvatten. Vi vandrade däruppe idag och det är som i fjällen, steniga stigar med mörklila ljung och enbuskar, men också snår av buskar med slingrande björnbär och luktärt.
27 juli. Sightseeing in Brest. Bussen avgick kl 06.50 och det tog 1,5 tim i hisnande fart på kurviga vägar. Började med fika och croissant och sedan då turistkontoret öppnat blev det promenad till sevärdheterna, marinmuseum, torn och befästning samt höj och sänkbar bro. Lunchen var god och sedan tog vi en buss till Oceanopolis som är en jätteanläggning med tre olika miljöer tropisk, polar och ocean med akvarium med förekommande arter.
Brest är återuppbyggd efter kriget och inte så charmigt.
Bussen tillbaka till Camaret var en timme försenad och avgick först kl 19.
28 juli
Efter att noga studerat vindarna över Biscaya, både på webben och via grib-filer, verkade vi äntligen hittat ett tidsfönster med vindar mellan NV över till NO och på fredagen omkring O. Ända lilla orosmolnet är att vinden skulle öka någon från 6-8 m/s till 10 m/s med ostan. Beslutet blev att gå vid första morgonljus, dvs vid 7-tiden. Vi förbereder för avfärd över Biscaya imorgon. Matlådorna är klara och vi känner oss redo.
29 juli
Väckning klockan 4.30. Kollade vindarna på datorn. Allt verkade vara som föregående kväll. Alltså frukost och sjöstuvning.
I hamnen var det full aktivitet med båtar som förberedde sig för avgång.
Utseglingen gick galant. När vi kommit ut ur viken och sätter av mot spanska kusten och A Coruna. Det visar sig dock att de flesta skulle gå längs med kusten. Det var bara vi och svenska båten från Helsingborg samt en holländare som gick rakt ut.
Öppen bidevind och vi loggar 7 knot i vattnet och någon ytterligare knot över grund pga medström.
När mörkret började falla hade vi gått nästan halva sträckan.
Vi turades om att sitta vid rodret med autopiloten satt på flöjel (dvs autopiloten styr inte efter kompass utan efter vinden). Flera gånger hade vi stim av delfiner runt båten som hade uppvisning i sin skicklighet att simma dyka och hoppa.
Natten var ljus pga fullmåne. Stjärnhimlen blev därför lite svag. God fart och med vinden vridande mot nord, valde vi att för styrbords halsar gå betydligt längre västerut för att hålla fart i båten och undvika plattläns. Sjön hade börjat öka lite väl mycket.
30 juli
På morgonen vid frukostdags kändes det som något inte riktig stämde. Vinden hade redan vridit till NO. Detta var cirka 15 timmar tidigare än prognosen visade och den låg redan konstant på 9 m/s.
Ropade på VHF:en upp den svenskbåt som vi visste lämnade Camaret samtidigt med oss. De hade via VHF-samtal med andra båtar fått höra att ett oväder närmade sig kusten utanför A Coruna.
Vad göra för att bekräfta detta? Vi har ingen kontakt med internet eller VHF-stationer på land då vi ligger för långt ut. Ända alternativet är NavTex. Den variant av NavTex vi har använder datorn som display. Då den införskaffades garanterade man att den funkar mot Windows NT till Windows 7. Detta stämmer inte. Den funkar inte mot Windows 7, som är vår huvuddator ombord. Av back-up-skäl tog jag dock med den gamla hopplösa Windows Vista-datorn. Mot den funkade NavTexen lyckligtvis.
Rapporten på NavTex bekräftade att ett djupt men litet lågtryck hade bildats vid Oporto. Detta skulle komma att sakta utfyllas. Detta lågtryck pumpade en NO över större delen av Biscaya. Värst förväntades vindarna vid Spaniens NV udde, just där A Coruna ligger. Vinden skulle öka från force 5-6 i hela södra Biscaya till force 7 vid udden. Force 5 innebär vindar upp till 11 m/s, force 6 upp till 14 m/s och force 7 upp till 17 m/s. Sjön skulle öka från moderate till rough. Detta innebär våghöjder på 1-2.5m respektive 2.5-4m.
Vi gippar omgående och går för babords halvvind direkt på målet i den fromma förhoppningen att hinna fram innan ovädret var över oss.
Vi gjorde god fart i den ökande vinden. Fram på eftermiddagen hade sjön stigit. Trots ett rev i storen och något inrullat försegel kanade vi med jämna mellanrum på sidan djupt ner i vågdalarna. Snart kommer mörkret. Det är betydligt molnigare än förgående natt. Vi beräknade att nå kontinentalsockeln vid 2-tiden på natten. Det betyder att havsdjupet stiger från 4000m till 400m på någon sjömil. Vad detta gör åt vågbilden vet vi inte, men det kan betyda ökad våghöjd. Att nå denna kant i mörker verkade mindre lyckat.
Klockan 22.30 när mörkret fallit måste vi fatta beslut om hur vi skall agera. Skall vi fortsätt i den höga sjön (2-3 meter) eller avbryta? Men hur avbryter man? Länsa utmed sockeln är ytterst riskabelt. Risk för ofrivillig gipp med masthaveri som följd. Kryssa bort från sockel i dessa vågor och denna vind är uteslutet. Kvar blir bara att gå kontrakurs ut i Atlanten med närmaste land Amerika. Vi valde amerikaalternativet. Vi tog in andra revet i storen och rullade in hela förseglet. Med denna lilla segelsättning gjorde vi mellan 7 till 9 knop genom vattnet. Vinden stundtals en god bit över 16 m/s (dock aldrig över 17), annars var den 14-15 m/s.
Efter 3 ½ timme kom vi fram till den trafikseparerade zonen. Där vände vi och gick i full fart mot A Coruna igen.
31 juli
Efter 7 timmars utflykt på Biscaya i full kuling var vi tillbaka vid sockeln. Denna gång i dagsljus. Vågorna vid sockelpassagen var totalt oregelbundna. Autopiloten, som annars klarar det mesta, kunde inte behärska dessa vågor utan styrde gång efter annan upp båten rakt mot vinden, varför vi fick handstyra de knepigaste bitarna. Väl uppe på kontinentalsockeln blev inseglingen mot hamn förhållandevis enkel efter denna natt på Biscaya. Vi kom in i hamnen vid 17-tiden och möttes av en ”svenskkoloni” på bryggan som välkomnade oss. Det är påfallande vilken sammanhållning det blir bland långfärdsseglare.
En överfart som skulle sträcka sig över 348Nm blev 397Nm.