1-2 juni, fortfarande Spanien
Ligger kvar i Aguadulce, som är en jättetrevlig ort med lagom utbud och fina stränder. Många svenska turister vistas här och hojtar till oss i båten när de ser flaggan. Annars är det få utländska båtar. Det har inte blåst alls under dessa dagar. Vi planerar att fortsätta imorgon, fredag då vi ska få segelbar vind. Handlar på ”Consum” en mycket fin supermercado med många egna produkter och manuell kött- och fiskdisk inte så långt från hamnen. Badar och äter gott, serranoskinka med galliamelon till lunch idag. Ikväll blir det fiskfilé igen, annan sort än den förra. Vi fick en knippe persilja till så vi tänker koka fisken denna gång. Kvällspromenad på den då skuggiga strandpromenaden och med trevligt folkliv. Krogen framför oss på kajen ”Cantina Pirata” förbereder för att öppna för säsongen till helgen. Kanske tur att vi ger oss av innan dess!
3 juni, kl 8-17, 59 M, Garrucha
Ibland önskar man att man satsat på att odla rosor istället för att kajka runt på osäkra vatten! Vi startade från Aguadulce vid 8-tiden på morgonen och det blåste inte mycket. Prognosen var måttliga vindar omkring S vridande mot O. Vi hade en reservhamn, San José, efter att ha rundat udden Cabo de Gata. Därefter är det en lång sträcka med vikar som är möjliga att ankra i vid bra förhållanden men farliga vid SO-NO. Vi hade bara förseglet och gick 5 knop för SW vid udden. Verkar som om prognoserna stämmer tänkte vi och fortsatte lugnt förbi San José mot en större marina ca 50 M bort, Garrucha. Det blåste upp mer 8-9 m/s och vi hade bra fart, men däremot 1 knops motström hela vägen som vi inte räknat med. På VHF gick man nu ut med Securité-meddelande ”All ships” att det var gailwarning för viss kuststräcka, som vi inte uppfattade förstås. Men vi visste att det skulle blåsa mycket från SW i Gibraltar och antog att det var där det gällde. Ny väderprognos per VHF om 2 timmar. Då tiden var för nästa rapport fick vi inte in något på VHF, antagligen p.g.a de otroligt höga bergen runtomkring. Denna sträcka av kusten är oerhört dramatisk med väldigt höga berg och små vikar med strand, men ingen bebyggelse. Vi började nu bli lite nervösa för att historien skulle upprepas med kuling och satte fart med motor och segel för att hinna fram innan det blev värre. Det blåste upp mer och mer 10-11 m/s och vågorna vi länsade undan för började växa. Vi gick nu bara för förseglet med ett rev. Vi passerade en nedlagd hamn och funderade om man skulle kunna ta skydd där men ansåg det för osäkert. Vinden var uppe i 12-14 m/s men vågorna var bara ett par meter. Vi strök nära land på 10 m kurvan för att få skydd från utskjutande uddar. Till slut närmade vi oss marinan Garrucha och försökte ropa upp på VHF för att höra om det gick att angöra i den relativt svåra vinden. Hamnens inlopp ligger rakt i syd. Inget svar. Då vi kom närmre såg vi att hamnöppningen var bred och att det låg ett lastfartyg vid kajen som skyddade en del för vind och vågor. Vi satsade på att köra in och för att få lä så vi sedan kunde förbereda tilläggning vid servicebryggan. Då vi surfade in i marinan såg vi en ”marinero” som viftade att vi skulle fortsätta in bakom fartyget och runt pontonbryggor för att angöra på insidan. Det visade sig att pontonerna inte skyddade ett dugg för vågor och vinden låg på rakt in så det blev en något dramatisk tilläggning men med en stark kapten och en ännu starkare marinero kom Pinta till slut långsides in till pontonen. Här gungade det så båten krängde och for i sina tyglar och knyckte hit och dit. De flesta av båtens fendrar, samt kulfendrar och fjädertampar behövdes, tillsammans med de två mooringlinor som vi tog upp och spände ut båten från bryggan med. Det var inte bekvämt! Vi gick och registrerade oss i en liten hytt med de sedvanliga kopiorna i 3 ex. Då vi kom tillbaka hade vinden lagt sig och vi såg fram mot en lugn kväll. Till vår förvåning blåste det nu upp från norr och vinden rakt in i sittbrunnen. Sura gick vi in och åt middag i salongen för första gången i år. På natten vaknade vi av att det gungade något otroligt och disken i diskstället ramlade omkring. Man kunde knappt röra sig i båten. Det blev till att sjöstuva mitt i natten. Det blev lugnare på morgonen men vi hade redan bestämt att ge oss av tidigt. Denna hamn är ingenting att rekommendera! 32 euro, ingen wifi, toalett i ett skjul.
4 juni, 8.30-11.30, 20 M, Puerto Deportivo Juan Montiel, Aguilas Full fart för motor för det ska blåsa upp mot e.m. Motström 1 knop så vi gör bara 6 knop. Havet är lugnt och det blåser bara upp till 4-5 m/s innan vi har kommit iland igen. Vi hade kunnat seglat hela dagen i lugn takt visade det sig! Trevlig liten marina, men inte så djup. Efter att ha lagt oss vid servicepontonen och blivit tilldelade en plats, backar vi in mot en ordentlig betongponton med våra kulfendrar bakom aktern. Det är något gungigt för hamnen är ganska öppen mot SW, men man ligger bra med moorlinglina i fören och fjädertampar i aktern. Vi får hjälp av en trevlig marinero. Här är bra service på kontoret och duschar, toaletter är de fräschaste utrymmena hittills. 35 euro (53 för två nätter) allt ingår, fri wifi. Badstrand alldeles om hörnet, man kan gå dit i handduk, och därefter tar man en dusch på marinan. Supermarcado ligger några kvarter bort, men är stor med manuell fiskdisk, så nu blir det färska räkor och sedan laxfilé.
5 juni
Det är en bra bit till centrum, det finns en fin strandpromenad att trampa dit på och välskötta stränder längs hela vägen och definitivt ingen trängsel fast det är söndag. På ett torg finns jätteträd, av typ Fikus som vi odlar i kruka, som skuggar härligt de små caféterior som ligger runt torget och ett vackert arrangemang av Bouganville över en fontän. Vi fick till den stora fiskehamnen, och dessutom till marinan längre mot nordost, Club Nautico de Aguilas (bild nedan). Där finns inte plats för gästande båtar och är trång och risig. Inget att satsa på!
6 juni, Punta de la Azohia, 25 M
Från Aguilas gick vi norrut 24,8 M, kl 9.15-13.15, till en vik vid Punta de la Azohia. Till en början var det motorgång, sedan blåste det upp så vi kunde segla bidevind och fick upp till 9 m/s. Det är en oerhört dramatisk kust med branta berg och nästan ingen bebyggelse långa sträckor. En del odlingsmark med små byar, i stället för badorter, på de låglänta ställena. Då vi kom fram till viken ankrade vi på 6 m djup, sandbotten. Det var inte helt lä i viken, tvärtom drog det på med 8 m/s över berget, så vi undrade om vi vågade ligga kvar över natten. Havet är helt öppet åt syd, men hamnen skyddad för nordliga vindar. Det skulle blåsa från N och NO. Vi fick bra fäste med ankaret på en gång och eftersom båten låg still i vinden och det mojnade så låg vi kvar. Vi hade sällskap av norrmannen vi tidigare träffat och det låg också en tysk båt där. Vi fick en jättefin kväll med bad i kristallklart, 23 gradigt vatten. Kunde titta under båten med cyklop och allt såg ok ut. Inga gamla fisknät som hängde kvar 😉 Denna sträcka av kusten är för övrigt fri från fasta redskap (förutom utmärkta tonfisknät). De som fiskar är ute med egen båt och spöfiskar. Trevlig utsikt från middagsbordet. Lugn natt och ingen pyjamas-segling!
7 juni Cartagena, 14 M, kl 10-13
Skön morgon med stilla vatten och morgondopp. Efter frukost gick vi mot Cartagena, 14 M. Det blåste först ingenting men sedan fick vi motvind upp mot 8-9 m/s och ganska skumpig sjö. Vi gick för motor och sjön lugnade sig när vi kom in i bukten och fick skydd från udden i NO. Vi valde sedan att gå till marinan YPC som tog vänligt emot oss. Här finns allt man behöver, även gratis wifi. (Det finns en clubmarina RCRC längre västerut också ). Vi ligger långsides i den väl skyddade hamnen. Det kostar här 40 euro per natt. Nu blir det stadsvandring och bunkring. Motorlanterna som gått sönder införskaffas i en ”chandlery”, butik för båttillbehör. Vi har länkat till www.vesselfinder.com, i stället för Marin Traffic som inte uppdateras lika ofta. Den nya länken fungerar bättre. Det går att zooma ut direkt i bilden för att få en mer överskådlig kartbild. Bild: Utsikt över hamninloppet.
8 juni
Cartagena är en historisk gammal stad och hamn. Det finns trevliga statyer som man kan umgås med. Besökte även den Romerska teatern och vandrade uppe på höjderna i denna fantastiska befästningsstad. Läs mer på webben. Hamnen är stor och väldigt bullrig, med pågående arbeten på både båtar (blästring och knacka rost) och i hamnen (grävskopor och borrmaskiner). Tvättat i tvättstugan, 4 euro. Duschar var ok. Var ute och åt middag med gamla vänner som också hade båten på varvet Tagus i Lissabon. Hamnade på ett minst sagt skumt ställe. Gammal familjerestaurang. Åt grillad fisk och drack vin, a la Casa, i porslinskoppar! Mitt i allt blev det strömavbrott, men elen kom tillbaka så småningom, efter lite hojtande och spring hit och dit av ägarna. Varm och skön tropisk kväll. Här öppnar restaurangerna kl 21 på kvällen och vid 23 tiden vandrar man hem och gatorna är fyllda av gamla och unga, barn spelar fotboll på torgen, och det är verkligen inte som hemma men väldigt skönt med varma kvällar och trevligt folkliv.
9 juni, Torreviejas, 40 M, kl 9.30-16
Lite vind och varmt som bara den – motorgång förstås, läns och inte över 4 m/s. Passerar udden ”Cabo de Paolos” med vacker fyr. Dimma över bergen oroade ett tag, men löstes upp. Det ser ut som sockervadd på bergstoppen. De höga bergen som bildat kust upphör och det blir låglänt, speciellt intill den saltvattenlagun ”Mar Menor” som vi passerar. Den avskiljs från havet av ett långt, lågt näs som är bebyggt med höga hus/hotell, etc. Det finns mindre marinor även längs med sjön, men vi valde att gå vidare. Vi passerade flera fiskodlingar, som är väl utmärkta. Däremot förekommer det privata fiskeredskap intill odlingarna som man får se upp med. De kan vara dåligt utmärkta med t.ex vattenflaskor. Torrevieja är en känd semesterort och har en bra och väl tilltagen hamn med tre olika marinor. Vi valde den som är nyast, Salinas, och som ligger i öster en bit ut från staden. Väldigt trevlig och hjälpsam, engelsktalande personal. Fina duschar. 38 euro/natt. Tvätt 3,5 euro. Lugn och skyddad hamn. Tankade vid stor kaj intill fiskehamnen, med enkel tilläggning. Backade sedan in mot angiven plats vid pontonbrygga med mooringlinor. Barer med ganska hög musik kan undvikas om man ligger längre ut mot vågbrytaren, vilket vi gör.
10 juni
Kvar i Torrevieja för en rundtur på stán. Mycket varmt och svaga vindar. Här finns en fantastiskt lång hamnpir ovanpå vågbrytaren, med utsikt över havet och hamnen, som används som promenadstråk dygnet runt. Det finns en linbana som drar surfare fram och tillbaka på en bana med hinder. Det ser kul ut. Det ligger ingen fin lång playa mitt i stan som i tidigare badorter. Bara några små sandstränder och några klippbad med badstege! Här finns fler turister och svenska språket hörs då och då i folkvimlet. Shopping, marknadsgata, barer och restauranger saknas i alla fall inte. Kapten har hissats upp i masten för att åtgärda trasig motorlanterna. Kan vara bra att den fungerar vid nattsegling, men också vid dimma noterade vi igår på vägen hit!
11 juni
Avvaktar avfärd med bättre vindar. Cyklat längs med saltinsjön, man ser salthögar som stora vita toppar men får inte besöka anläggningen. Det finns ett större handelsområde längre upp i staden och det går att gå dit, det är inte så långt. Cykel är förstås bäst. Skön lördagskväll med livemusik på barerna runt om marinan. Vi har 27 grader och sol kl 20. Det finns ”levande” statyer (mimare, med armen rakt ut håller han sin kompis som klättrar på ett rep) och bronsstatyer, kvinna som spanar efter sin man till havs!
12 juni Alicante, 30,5 M, kl 10-16
Hälften motorgång och hälften segling i 4-5 m/s. Angöringspontonen är väldigt låg och ligger nedanför tankstationen. Receptionen är väldigt stor och påkostad och det förstod vi sedan när vi betalade 53 euro för en natt! Ingen wifi och duschar i ett litet hus på bryggorna. Stor marina, vi åkte runt hela och längs med stadskajen förbi ett stort ”sjörövarskepp”, sedan in på en plats mellan en för kort fingerponton och en hög kaj på andra sidan. Inga mooringlinor. Två marineros på plats för att hjälpa till. Här ligger lyxyachterna sida vid sida med en och annan normal båt. Casino, barer, restauranger längs marinan. Staden är stor med breda avenyer och strandpromenad, stenlagd med optiska mönster. Stranden överfull, men det är ju söndag. Shoppinggator verkar finnas hur många som helst, men också mindre gator med intressanta byggnader och miljöer, t ex denna gågata med svampar och rutschbanor för barn. Discodunk på kvällen/natten annars ganska lugnt. Det gungar lite hela tiden i hamnen. Vackert på kvällen med alla ljus och den fasadbelysta borgen uppe på berget. Vi hittade två Volvo Oceanrace-båtar utanför ett (stängt) museum.
13 juni Villajoyosa, 21 M, kl 9-12
Skulle gått längre idag, men det blåste 6-7 m/s rakt i nosen och det var motorgång så vi gav upp och gick in i denna lilla marina, egentligen en privat club. Ropade på VHF men kvinnan som svarade pratade bara spanska och ingen begrep något. Till slut lade vi till vid deras ”receptionskaj” och kvinnan som svarat i VHF:n sa ”wait for the sailor”. Då dök det upp en kille som visade oss till en plats innanför en pontonbrygga och hjälpte oss att förtöja med mooringlinor. Det blåste en del i hamnen så det behövdes lite fart och kläm för att komma på plats. Här kostar det 35 euro och wifi, el och vatten ingår, duschar med nyckel (deposition 50 euro!). Trevlig genuin stad, ett lugnt ställe med få turister. Stadskärnan ligger högt upp från hamnen. Trapporna rakt framför marinan är närmaste vägen. När man kommer upp för trapporna går man till höger och sedan vänster ett par kvarter, så är man på huvudgatan. Där finns både stormarknad och de flesta butiker man behöver. Stranden ligger nära hamnen och är finkornig och ren med gott om plats. Hamnen är tidvis livlig med fiskebåtar och mindre färjor, annars inte mycket aktivitet. Inte många gästande båtar. Inget ”jetsetliv” längs promenaden men det finns restauranger.
14 juni
Ligger kvar pga för mycket vind från fel håll, 8-9 m/s ostlig. Fick jobba med mooringlinorna för att få ut båten från bryggan. Följde strandpromenaden mot äldre färgglad bebyggelse, fin strand och med barer/restauranger längs med. Palmer på stranden skuggar skönt. Fler trappor upp till city och med rulltrappor! men de verkar inte fungerat på länge. Fiskebåtarna kom in vid 16-17-tiden följda av ett moln av måsar/trutar. Sen kom färjorna, som tydligen är i Benidorm och kör turister till öarna och orterna runt omkring på dagarna.Det är lite skvalpigt och orent i hamnen. Sol och bad, 30 grader i luften och 25 i vattnet, ingen trängsel på stranden. Vinden lade sig mot em/kväll och det blev en fin afton.
15 juni, Puerto de Altea, 12,2 M, 8.30-11
Tidig morgon gav vi oss av för en kortare distans, det skulle blåsa upp senare på em. Vi har nu en bra utgångspunkt för överfarten till Balearerna, ca 65 M. Det är visserligen närmare från Denia som ligger norrut, 55 M, men vi räknar med att det är dyrare att ligga och vänta där. Vi passerade den kända badorten Benidorm, som ser ut som Manhattan utifrån. Där finns ingen bra marina för gästande båtar. Bergen ”Sierra Helada” innan man rundar udden med fyren ”Punta del Albir” är magnifika, man kunde se vattenfall som kom ut ur klippan. Molnen låg lågt men lyfte då vi passerade. Det var en hel del privata fiskedon att se upp för. När vi kom fram tankade vi först vid fiskebryggan visade det sig, men det var ok. Vid upprop på VHF till ”Club Nautico” fick vi anvisning direkt till bryggplats. Där var en marinero och mötte oss och hjälpte till med förtöjning, moorlinglina. Han var helt vitklädd med fräcka solglasögon, vilket fick kapten att börja svettas och undra vad denna marina egentligen kostar. Den kostar 40 euro med el, vatten, wifi och skatter. MEN här finns en fin pool, som vi fick biljetter till, och den ska vi nu utnyttja! Duscharna ser fina ut (nja, men funkar) och det finns tvättstuga. Det är nära till supermarket, men lite längre in till stadens centrum, ca 20 min promenad. Vi ska bunkra dricksvatten och mat för att kunna ligga för ankare längre perioder på Balearerna.
16 juni
Liggdag pga av vindar över 10 m/s. Bunkrat vatten och annan dricka (?) på supermercadon Consum, som ligger nära marinan. Vi har en hopfällbar kärra som är bra att lasta på vid större bunkringar. Pumpat upp och sjösatt jollen, som legat i akterkojen sedan Utklippan 2015. Dagen ägnas åt väderprognoser och planering av ankring och hamnar i Balearerna. Den norska katamaranen har dykt upp och ankrar utanför i en vik.
17 juni, Ibiza kl 06.15-ca 17.00, 79,4 M (men det var mycket trassel innan vi ankrat) Cala de Port Roig
Segling halva tiden och motor halva. När vi kom över till Ibiza räknade vi med att ankra i en vik på sydsidan, Cala Lientrisca. Den var inte möjlig, det var ytliga fiskedon överallt och små båtar på boj. De som har hus där har markerat upp hela viken. Vi tvärsade då över till alternativ 2, Cala de Port Roig. Där var överfullt med båtar , bl a jättestora motorbåtar. Inga mooringbojar var lediga och det fanns många privata bojar med jollar vid. Vi började nu bli desperata eftersom det också gått ut near gale-varning från norr. Vi började gå söderut mot Formenta, men ångrade oss och vände tillbaka för att se om vi ändå inte kunde få plats i den andra viken. Det gick också sydlig dyning in i alla vikar på sydsidan, så det fanns inte många alternativ. Hör och häpna så hade nu de stora motorbåtarna gett sig av. Det är fredagkväll och de var antagligen bara på badutflykt och åkte nu tillbaka till någon trevlig hamn. Vi ankrade och var till slut i hamn efter en lång dag. Att det rullade in dyning gjorde inte så mycket. Bara vi fick äta och sova. Ingen kontakt med wifi.
18 juni
Ligger kvar för nu har dyningen upphört och det visar sig vara en bra vik för att vänta ut nordan. Vi badar och testar också att köra utombordaren till jollen. Den var sur i början men kom igång så vi kunde ta en tur. Lördag och mycket båtar i farten och i viken. Ganska lugnt och inget party. Inget wifi heller. Det går ut väderprognos på engelska via VHF och vi lyssnar nu ivrigt på dessa. Då de är nästan ohörbara eftersom det är en spanjor som läser upp prognosen på dålig engelska och jättesnabbt, så har vi börjat spela in på mobilen för att kunna lyssna igen. Vi provar till och med att sänka hastigheten, men det är ändå nästan omöjligt att höra vad de säger.
19 juni, Cala Llonga, 16,5 M
Vi bestämmer oss att fortsätta österut eftersom det inte blev någon kuling från norr men ska blåsa från SW. Det visar sig bli ostlig vind och den vik vi tänkt ankra i är bara oskyddad från öster, Cala Llonga. Vi går dit ändå för att ha sett den kända, djupa viken. Det går bra att ligga där med vind på 3-4 m/s, men ingen dyning. Vinden avtar också och det blir en skön em med bad och rodd in till stranden. Staden är en liten håla med lite service. Trång strand överfull med parasoller och folk. Runt om viken klättrar stora hotellbyggnader längs branterna. Det på vänstra sidan har ett kylaggregat som brummar högt. Det är nu söndagkväll och de flesta båtar som ankrat här ger sig av. Det blir bara vi och en fransk båt kvar. Passagerarfärjor kör i hög fart in bland ankrade båtar och lämnar/hämtar folk vid en gammal rank träbrygga på pållare. Det blir gungigt. Tvättar av vattenlinjen och sidorna på Pinta. Annars en lugn natt. Ingen kontakt med wifi utom då vi passerade Ibiza stad. Då laddade vi ned en gribfil för att få väderprognos.
20 juni, Cala de san Vicente/Cala Portinatx
Tar en lugn morgon och ger oss sedan iväg till Pouerto de Sta Eulalia för att tanka och få kontakt med yttervärlden via vårt wifi. Vi laddar ner en gribfil, efter att ha tankat diesel. Det är grunt, 3 m, utanför infarten till hamnen så vi gav oss iväg i stället för att snurra runt där ett tag. Det låg några båtar ankrade men vind och sjö låg på rakt in. Vi passerade sundet mellan Pta Valls och ön Tagomago, där var det strömt ca 1 knop och vinden tog slut så det blev motorgång. Vi beslöt att prova viken San Vincente och ankra där, även om vinden ligger på. Det är nämligen dyning från norr och häver ordentligt. Vi ville gärna inte ha det en natt till som det skulle bli om vi lägger oss i en hamn på nordsidan. Vi hoppas på att vinden och vågorna ska lägga sig till kvällen. Svårt att hitta en bra sandfläck att ankra i. Man ska inte ankra i de känsliga algerna som är barnkammare för fiskarna och dessutom ger dålig hållbotten. Helst inte för nära andra båtar heller som då viftar och hojtar åt en. Här i viken finns hotell och sandstrand ser vi från båten. Det ska finnas supermarket och restauranger enligt guideboken. Eftersom vinden ökar rätt in i viken och vi draggar flyttar vi oss till en nordlig hamn, Cala Portinatx. Lä för vind, men med nordlig dyning. Så länge det är vind ligger båten i rätt riktning, men när vinden upphör lägger sig båten med bredsidan och rullar. Vi rullar, vi rullar ! Hoppas dyningen lägger sig i natt så vi får en lugn morgon.
21 juni
Ja, det blev en jättefin, lugn morgon med bad i kristallklart 25-gradigt vatten. Vi väljer att ligga kvar här idag. Vi rodde in till stranden och gick upp på byn. Den är inte så stor men det finns några restauranger/hotell/barer och flera små supermarcados. Trevliga gångstråk längs terrasser och en till fin mindre strand. På östra sidan av viken finns en egen mindre hotellanläggning som klättrar upp på berget, med en liten lugn strand nedanför som man kommer åt via trappor. Vi ligger precis utanför den. Turisterna från hotellen aktiveras med aktiviteter i vattnet, kanoter, brädpaddling, etc. De har till och med kurser för nybörjare. Vinden ligger på från NV rakt in i viken (ska vara sydlig?) men inte mer än 3-4 m/s. Svårplanerat!
22-23 juni, kvar i Cala Pontinatx
Vi har jättefina dagar här i den vackra viken. Vi väntar på sydlig vind på fredag för att ta oss till Mallorca. Kapten och styrman har försökt att använda våra nya utrustningar för att snorkla, med blandat resultat! Övning ger färdighet. Det är dåligt med motionen, men vi har vandrat runt viken och upp i de höga bergen och rott omkring med jollen (dingen). Det finns en särskild Dinge-parkering. Det enda vi behövt bunkra är lite bröd och grönsaker. Vattentankarna räcker bra och solcellerna klarar elförsörjningen. Kylen drar mest, men håller sina 3-4 grader. Här har vi kontakt med vår wifi. Våra tankar går till våra familjer och vänner som imorgon ska fira traditionell midsommar. Det blir nog inte så mycket av den traditionen på Pinta i år. Vi har ingen sill med oss, men en burk musslor kanske kan duga?
24 juni, midsommarafton, Mallorca, 51,2 M, kl 06-15, Cala de Santa Ponsa
Överfart, upp i ottan 04.30 för att komma iväg kl 06. Vi hade först motorgång men snart kunde vi segla, men vi hade 3,5-4 m/s och gjorde 5-6 knop, tidvis med stöd av motor då farten gick under 5 knop. Vågorna var inte stora men det rullar alltid dyning p å ca 1 m. Vi såg flera båtar som vi både mötte och några som kom efter oss. Det är ovanligt att vi ser andra båtar till sjöss. Vi siktade på viken Santa Ponsa som vi räknade med ge skydd för nordost till sydost och där vi skulle kunna ankra för natten. Det visade sig vara ett bra val. Det låg redan många i viken men vi fick plats och det var lätt att hitta sandbotten att ankra i. Det rullar lite pga av turbåtar och många andra motorbåtar som kör ut och in i viken. Men bad och middag gör att livet leker. Glad midsommar till er alla! Lustigt nog fick vi besök av två dingar från andra svenska båtar som också ligger här och som lade till vid vår badbrygga och bytte erfarenheter. Vi ser annars inte många svenska båtar.
25 juni
Ligger kvar i viken men ankrar om på annan plats, eftersom vinden ska vända mot nordost och vi behöver mer plats att svaja på. Vi tar dingen in till stranden för att bunkra. Här ligger fler i samma ärende. Santa Ponsa är en större turistort vilket inte syns utifrån viken, med all tänkbar service. Ett ”piratnäste” mitt i staden? Vi hittar en supermarcado ”Eroski”mitt emot med bl a manuella fisk- och köttdiskar, bara ca fem minuters promenad från stranden, följ gatan rakt fram, genom rondellen och fortsätt rakt fram några 100 m. Idag blir det färsk fiskfilé! Tog sedan en sväng med dingen till Santa Ponsa Marina som finns längre ut i viken, där det enligt tips från annan svensk ska finnas vatten att tanka, 3 minuter (c:a 40 liter) för 1 euro vid macken. Det visar sig stämma och då kan vi tanka vatten innan vi seglar vidare. Vi behöver då inte ligga i marina utan klarar oss på svaj. Det är dyrare avgifter i marinorna här på Mallorca än någon annan plats hittills. Det är viktigt för oss som ligger ute med båten i 4-5 månader att hålla ned kostnaderna för hamnplats, det blir ansenliga summor som kan användas till roligare saker. Det är också bra att förmedla dessa uppgifter till dem som kommer efter oss så de kan välja billigare alternativ (om man inte har obegränsat med resurser). Det är bl a ett ständigt samtalsämne bland oss seglare. Då och då kan det emellertid vara både nödvändigt och trevligt att komma iland.
26 juni
Natten var relativt lugn men då blev det rullande i dyning i stället. Ligger kvar med ganska hårda NO vindar. Ankaret sitter bra! Många ankrar om, ser vi. Vi vill inte gärna lämna båten om det skulle hända något. Det är idag lite mulet men varmt. Skönt med en bokläsardag. Vi planerar också för vår fortsatta färd. Vi väntar på svar på förfrågan via e-post om hamnplats i marinan Andraitx. Under sommaren är det svårt att få plats i marinorna om man inte beställer i förväg. Jaha så här är det : man ska boka genom att registrera båten på deras hemsida. Det har vi försökt men det går inte. Vi mailade därför och de svarar att de inte tar bokning via mail. Vi ringde då och de säger att de inte tar bokning per telefon. Men er hemsida går inte att boka via! Försök imorgon igen….Eller chansa och ropa upp på Vhf när ni kommer. Ja vi får väl försöka det.
27 juni, Puerto Arenal, 19 M, kl 11-15
Nehej, vi fortsätter österut i stället. Det är ju ändå ditåt vi ska. Det ska blåsa ostlig och vi gör ett slag ut och får sedan en kryssbog rakt mot udden vi ska runda. Vinden blåser sydlig upp mot 8-9 m/s och vågorna blir högre och jobbiga att segla emot. Nej, nu vänder vi in i Palmabukten och försöker få plats på Club Nautico Arenal. Det kan vara skönt att ligga still en natt. Ja, de tar emot oss och vi lägger till med aktern/mooringline mot ena sidan av bensinbryggan. (Vi kan få byta plats men det gör vi inte). Sedan får vi en lapp att fylla i våra uppgifter som vi lämnar in på marina office. Det kostar här 80 euro. Då ingår vatten, el, fri wifi, pool, duschar. Tvätta gör man för 3 euro och det tog bara 32 minuter för en stor maskin. Vi städar och spolar av båten och fyller på vatten i främre tanken – det känns skönt efter så lång tid på svaj. Allt blir fullt med salt här. Det verkar som det blev en bra lösning till slut. Vi har fått en goodiebag (?) med en kaffemugg med CNA-logga samt 2 gratis drinkar (Cava) på clubrestaurangen! Tjo! Nu ska vi prova poolen. Det satt bra! Staden är stressig och trafikerad och inte så trevlig.
28 juni, Cala de Santa Ponsa, 19 M
Idag skulle vi fortsatt österut, men med de ostliga vindar som var bestämde vi oss för att gå tillbaka mot väst. Då vi kom ut ur viken blåste det 7-8 m/s men efter att ha satt storseglet och revat förseglet vid 8 m/s ökade vinden mot 10-12 m/s och vred mot syd! Inga prognoser stämmer! Vi går västerut och sjön blir högre och krabb och vågor slår över vår rentvättade båt. Vi funderade nu på att vända tillbaka eller gå vidare. Tack vare en skicklig kapten och ett samarbete som fungerar kunde vi ta ner storen och slöra på revat försegel mot väst, vi gick tillbaka till viken i Santa Ponsa. Nu är vi tillbaka på ruta ett! En tröst är att de flesta som låg här i viken förut också ligger kvar. En del har gjort utbrytningsförsök men återkommit.
29 juni
Ligger kvar, vaknar av att det regnar! Första regnet sedan vi lämnade Portugal på Atlantkusten. Behövs nog. Vid 12-tiden upphör regnet och vi öser jollen. Ska vi fortsätta idag västerut? Nej, vi går iland och tar en promenad på stan. Hämtar info i turistinformationen. Badar och äter gott och avvaktar till morgondagen. Vi har ju tid på oss.
30 juni, Andraixt, ca 7 M, kl 11.30-13
Avseglar västerut, men vinden tar slut och vi får gå för motor. Fantastiska berg höjer sig över oss. Vi har inte bokat marina men ropar upp på VHF 8, Port IB som har två bryggor i hamnen. De kan ta emot oss ett dygn. Det finns en club Nautica också på andra sidan viken. Men det är en bit att gå runt viken till gamla staden, om man inte har jolle . Trevlig liten semesterort med massor av fräscha restauranger längs med kajen och även uppe i stan. Små strandsnuttar emellan restaurangerna för den badsugne. Vackra vyer med höga bebyggda sluttningar och bergen i bakgrunden. En riktig pärla! Nu har vi lyckats registrera oss på PortIB:s hemsida och kompletterat med inscannade dokument. Vi fick dem av marineros i marinaoffice. Nu har vi kunnat boka in oss i Soller inför helgen. (Rättelse, det gick inte än på IB så vi bokade på club Nautica). Fredag natt har vi ingen plats men räknar med att kunna ankra i hamnen.
Tänk vad tiden går fort -nu är det dax att vända blad, se vidare under juli.