1 maj, fortfarande i Oeiras, Portugal
Söndagspromenad upp i den gamla stadsdelen som ligger ca 1,5 km från marinan. Vi gick då genom en fin skuggig och lugn park ”Parc municipal de Oeiras” vilken omsluter en del av ån ”Riberia da Laje” som rinner rakt igenom staden. Där finns bl a pelagoner som buskar, se bild. Det fanns också en inhägnad med ankor och sköldpaddor i en damm. Vi kom till de historiska kvarteren med bl a Markisen av Pombals palats. På vägen tillbaka gick vi genom modernare kvarter med bl a domstolsbyggnad, skola och moderna bostadshus. Något omodern vindkraftsanläggning! Tyvärr har vi 10 m/s in i aktern så någon utesittarkväll blev det inte.
2 maj
Idag kom teknikern från Raymarin och installerade en ny autopilot (vår tredje). Han sa att den egentligen var underdimensionerad för den storleken på båt. Vi skulle haft en större, men detta var den som var installerad då vi köpte båten. Att byta skulle innebära flera åtgärder. Motor till autopiloten och styrlådan behöver isf bytas också. Då vi skulle kalibrera blåste det för mycket så han ska komma tillbaka i morgon em och göra det. Vi måste då ut och köra runt, runt i cirkel och sedan rakt fram och då går båten som en orm. Så fort han lämnat hamnen mojnade det! Brevet med certifikatet har lyckligen anlänt!! Vi har iordningställt alla papper som ska skickas till vår blivande vinterhamn i Marseille, Port Navy service. Hamnkontoret bistår både med utskrifter och kopiering. Vi måste även betala 700 Euro i anmälningsavgift för att vara garanterade plats. Flygbild över marinan, hämtad från webben.
3 maj
Tvättat båten ren från damm och sand. Idag kom Carlos från Raymarin och kalibrerade autopiloten. Vi var ute och körde en timme och han tyckte det var härligt med en sjötur, ”det bästa med mitt jobb”. Kanonväder. Styrman tränade på utlägg och det gick bra . Svårare var tilläggning i ström och vind att pricka infarten utan att komma drivande med bredsidan gick bra, sedan en tvär sväng in mellan båtar och bryggor, höll på att ta ett ankare som stack ut från en båt med aktern, men Carlos var med och tryckte ifrån. Allt gick väl men ”it´s a bit tricky”. Learning by training. Nu förbereder vi avfart imorgon bitti genom att kolla prognoser, tidvatten, betala marinan, etc. Hamnavgift 28 euro lågsäsong och 36 högsäsong. Backventilerna till toaletterna kom aldrig, finns inte i Portugal utan måste beställas, vilket vi inte har tid med nu. En är iaf bytt och fungerar.
4 maj Sines, Vasco da Gamas födelseort, Portugal
Nu har vi gjort vår första etapp från Oeiras till Sines. 54,6 M. Vi startade ca 08.30 och var framme ca 17.30. När vi lade ut backade samtidigt en engelsk båt ut och släppte en 15 m tamp efter sig som de hållit upp båten mot vinden med. De skulle sedan ta upp killen som hållit i tampen. Vi låg och väntade på att komma ut så de fick först gå ut ur hamnen, släppa ut oss och sedan in och plocka upp killen. Trots det var de före oss till Sines (genom att fuska med motor och segel hörde vi när de gick förbi oss). Vi hade ömsom ingen vind till 10 m/s vid den höga och branta udden ”Cabo Espichel”. Innanför den ligger en hamn Sesimbra, som är möjlig att angöra. Vi gick vidare enligt planen och hade en bra bit med segling i ca 6 knop. Därefter dog vinden och vi packade ihop seglen, men det skulle vi inte ha gjort för då kom västan med 6 m/s men vi fortsatte motorgång i hamn. Havet var lugnt med en stillsam dyning från norr. Då vinden och vågor sedan kom från ost blev det lite skvättigt. I stort sett en bra och lugn start och goda mackor i sittbrunn. Konstigt att det känns så bra att sitta en hel dag och titta på vattnet.
Infarten har en yttre vågbrytare till en större lasthamn, och en inre till fiskehamnen och marinan. Den yttre är delvis raserad och en röd boj utmärker var man ska runda piren. I Sines marina är det noga med formaliteterna. Man ska lägga till vid en receptionsbrygga, nedanför klippan, där också tankstationen ligger. Där låg engelska båten, så vi fick snurra igen. Vi anropade på VHF 09 men fick inget svar. Till slut kom vi iland och kunde både tanka (betala cash) och registrera oss i receptionen (går bra med kort) som ligger i ett modernt gult och blått hus (se bild nedan) en bit upp på land. Det tog ca en halvtimme att registrera sig, pass och båtcertifikat, senaste hamn och nästkommande hamn. Hamnavgiften är låg, 15,72 euro/dygn. Den yttre bryggan är till för gäster. Det är en något öppen hamn och känslig för syd till sydväst, vi ligger så nära vågbrytaren som möjligt, det är mest skyddat, och har förstärkt med fjädertampar för att slippa ryck. Det ska inte blåsa så det går bra. Det finns fina duschar och tvättmaskin. Vi planerar att ligga här till på fredag morgon. Vi vill till Lagos innan den väntade hårdare vinden som ska komma på lördag och söndag.
5 maj
Bild 1 Reception/klubbhus. Bild 2 Gata ned mot hamnen. Bild 3 Playa Vasco da Gama med inlopp till hamnen. Bild 4 Kvällsbild över Sines från sittbrunnen. I natt och idag har vi lyssnat till ”blåmusslornas klapprande” utanför båten. De växer i kolonier under bryggorna. Det låter som att steka fläsk, sprakande brasa eller poppa popcorn. Antagligen är det musslans klapprande som gett upphovet till kastanjetterna? (Detta är ren fantasi, jag har stirrat på dem och de rör sig inte om man inte petar på dem, då stängs de, men vad är det som låter hela tiden?). Vi vaknade däremot av regnets smattrande mot rufftaket. Skönt att ligga kvar i hamn. Regn hela dagen men en promenad upp i staden, som ligger högt med trappor eller en hiss. Hissen hade fastnat och en ambulans stod nedanför, så vi tog trapporna. Nedanför staden mellan marinan och fiskehamnen ligger en fin playa ”Vasco da Gama”. Det ligger en norrman i marinan med tvåmastad träbåt, som vi såg i Calais 5 juli förra året. Dessutom ligger här en tysk gammal fin salongsbåt, en riktig möbel ”Wolf”. En norsk, samma som låg på Tagus, och en engelsk katamaran från Guernsey, samt en tysk ensamseglare. Det är inte högsäsong ännu. Tidig läggkväll och upp i ottan imorgon.PS. nu vet jag på span genom glugg i sovkabinen att det är fiskar som står lodrätt under pontonbryggan och äter på musslorna.DS
6 maj
Sines till Lagos 87,2 M, avgick 0700 när det ljusnade (strul vid segelsättning med storfallet som fastnade i spridaren, gjorde att vi kom iväg en kvart senare) och var framme 18.30. Vind NV-V 7-9 (byar 10) m/s. Tur att vi fick denna vind som inte var prognostiserad, utan 4-5 m/s. Båten gick som ett spjut i 7-8 knop, var t.o.m. uppe i 9 knop stundvis. Sjön gav lagom dyningar ca 1.8 m och vindvågor ovanpå det, från samma håll, vilket gladde oss. Motorn gick en kvart två gånger då vi gick under 7 knop, vilket vi hade bestämt att minst hålla för att hinna fram innan det blev mörkt. Vi rundade udden ”Cabo de São Vicente” i god fart efter 62 M men surfade med vågorna i samma riktning ca en halvtimme till, för att kunna göra en kontrollerad gipp och för att slippa få plattläns i den relativt höga sjön. Då blåste det ca 7 m/s och gippen blev perfekt utförd. Vi hade nu slör på andra bogen mot nästa udde ”Ponta dos Corval”. Efter den fick vi ”sjölä” från dyningarna och hade en skön, mer som Östersjöhavsseglíng mot nästa udde ”Ponta de Sagres”. Det blåste friskt NV från de höga klippkanterna längs kusten. Att notera är att fiskeodlingen, markerad på kortet med fyra gula kardinalmärken och ljus, där finns endast den SO kvar. Vi rundade för säkerhets skull. Vi hade i stort sett halvvind tills vi rundade ”Ponta da Piedade” och fortsatte norrut mot Lagos. Här blev det lä och vi kunde ta ner seglen och förbereda angöring i lugn och ro. Kusten innan man kommer fram till Lagos utmärks av eroderade klippor som står som ”raukar” i vattnet med kanaler runt om. Man ser små båtar kilar omkring emellan. Där skymtar små fina sandstränder och det är ett system av broar och trappor att klättra runt mellan klipporna. Skulle vara trevligt att utforska mer. Hamnen angörs genom en 0.7 M lång kanal som är smal men håller lägst 3 m djup. Infarten till marinan avskiljs av en öppningsbar gångbro. Det finns en 18 m väntponton utanför där vi fick angöra och ligga över natten. Under lågsäsong stänger hamnkontoret kl 19 och de öppnar inte bron efter det. Det blev tidig läggkväll och en lugn natt efter en fantastisk segling under perfekta förhållanden. Lite kallt förstås för det var mulet, men inget regn, och vi har ju som tur är med oss våra seglarställ som kom väl till pass.
1-3 Cabo de São Vicente, 4 Seglarställ behövs väl inte ??
5 marina office, 6 kanalen, 7 öppningsbara bron
8-9 Kuststräckan innan Lagos, ”raukarna”
7 maj
Vi är glada att vi tagit oss den långa sträckan som inte har några hamnar från Sines till Lagos, för nu kommer ett lågtryck med kuling och regn i flera dagar. Idag har vi äntligen lyckats få tag i backventiler till toaletterna. Det finns en utmärkt välsorterad båtbutik här i Lagos. Nu har vi en ventil i reserv också. Den andra toan är nu bytt. Det ösregnar och kapten ägnar sig åt oljefilterbyte. En stor supermarket finns i närheten med allt man behöver. När vi diskuterade vad vi skulle köpa för grönsaker frågade plötsligt en man ”har ni sett fänkål” på svenska? Man pratar högt och tänker inte på att man kanske inte är den enda svensken här. Vi fick oss ett gott skratt. Vi har satt upp vårt fina sittbrunnskapell, som höll på att bli kvar hemma pga utrymmesskäl. Det ångrar vi inte att vi tog med. Det ger oss ett fint uterum att vistas i när det är dåligt väder som nu. Bild över LAGOS MARINA Först kommer en fiskehamn, incheckningspontonen, bron, marinan och vi ligger på N5, längst ner i den lilla avskilda delen av marinan. Vi sticker ju bara 1,8 m så det går bra. Tidvattnet skiljer sig här ca 3 m under spring, som det är nu.
8 maj
I natt lugnade det ner sig och slutade vräka ner regn. Dagen ägnas åt att täta läckande ventiler samt skylights, tvätta och finputs av gruvlyktan. All metall har succesivt fått en genomgång med Autosol, detta fina universalmedel man inte kan vara utan ombord. Något annat man inte kan vara utan är 5.56 för att lossa fastnade gängor, aceton för att rengöra med och sikaflex i olika färger att täta med. Det blåser byigt och är sol omväxlande med häftiga regnskurar. Promenad i den gamla fina staden med smala gränder, små butiker och restauranger/barer/caféer överallt. Finns en liten strand och en större på stadssidan av kanalen. Här vilade många med kläderna på när en våg, större än de andra, slog in som fick några att snabbt samla ihop sina prylar och hoppa undan. Utom denne man som sov gott och inte märkte att vattnet forsade upp en meter från honom. På andra sidan kanalen mot öster såg vi på håll en lång playa med surfare i de brytande vågorna.
9 maj
Ligger still i blåst och regnskurar. Vandrat lite på stan. Kollat vädersaiter. Verkar tidigast som att vi kan gå på torsdag. Börjar klia i kroppen att få komma ut till havs. Trevlig middag, som vanligt i ”tältet”.
10 maj Lagos-Vilamoura 31,4 M, kl 10.30-15.00
Vaknade efter en natt med regn och åska med att det var lugnt nu omkring båten. Vi fick då den goda idéen att det kanske inte var så dåliga prognoser utan att det passade väldigt bra att segla vidare idag. Prognosen visade på SV ca 7-9, i byarna 10 m/s och regn. (Onsdag ska bli ännu sämre och vi skulle vara tvungna att stanna till torsdag, med liknande prognos men plattläns, om vi inte gick nu). Visserligen kommer vi inte vara klara att gå förrän kl 10. men sträckan är inte så lång idag så vi räknar med att hinna fram vid 17-tiden.Vi packade ihop och sjöstuvade och begav oss mot broöppningen som just aviserats på VHF, då en annan båt var på väg ut. Vi hann ut under bron och la till vid servicepontonen, för att checka ut. Här på Lagos kostar det ca 27 euro per dygn. När vi kom ut ur kanalen hade vi ordnat seglen och tagit in fendrar och tampar för seglingen. Vi möttes av hög sjö och fick upp seglen. Efter ca en halvtimme blev vi tvungna att reva både försegel och stor under ett stor regnmoln som drev upp vinden till kuling . Dessutom regnade det. Vågorna var upp mot 3 m och vi hade stundvis 14-15 m/s. Revningen fungerade inte riktigt så vi fick gå upp mot vinden och justera linorna och ta hem hela förseglet. Tur att kapten är ung och vig och klättrar omkring som en apa på den vilt stampande båten med seglen flaxande. Vi undrade nu om detta var en så bra idé, men fortsatte tappert mot målet. Vi fick så småningom sol och lagom med vind i en fin halvvind på 8 m/s då släppte vi ut förseglet till andra revet. Vi gick mest 7-8 knop men tangerade 9. När vi närmade oss Vilamoura blåste kulingen i igen och vi fick ta ner förseglet och bara gå med ett rev i storen. Vi hade nu läns och började fundera hur vi skulle få in seglet? Till slut på med motorn, upp mot vinden och de nu väldigt höga vågorna, ner med seglet, dvs kapten fick flänga upp i masten och dra ner det vilt flaxande seglet. Sedan vände vi in mot en relativt trång infart där vågorna rullade in mellan pirerna. Det gick bra med full fart i maskin så klämde vi in oss med en hög våg i häcken. I den yttre bassängen förberedde vi oss med tampar och fendrar för tillägg vid receptionspontonen. Vinden låg hårt på och kapten hoppade iland och styrman försökte få båten intill pontonen , med det gick inte den bara drev i väg och snurrade runt med aktern. Kapten tappade linorna som nu hängde i vattnet och styrman var nu ensam tvungen att få upp linorna på den bredsides drivande båten, gå ut igen och försöka lägga till vid pontonen. Där stod nu kapten och en person till som skulle hjälpa till. Även detta försök var nära att misslyckas, men då dök några killar i upp och tryckte oss på plats med sin gummibåt. Lång incheckning tog vid och sen fick vi assistens med två killar i gummibåt som visade oss till vår plats och tog emot och förtöjde vid bryggan. Snygg tilläggning här. Puh! Bredvid oss ligger ett gäng trevliga engelsmän som kom samma väg igår under liknande förhållanden men mindre vindstyrka. Denna marina är mycket större än Lagos men billigare, 17 euro. Den är också lyxigare med stora flotta båtar och tjusiga restauranger runt hela marinan. Vi intog vår middag i ”tältet” och var ändå nöjda med vår dag och att tagit oss hit smidigt och lätt!
11 maj
Åska i natt och ösregn hela dagen verkar det som. Någon häller hinkvis med vatten över oss. Men renspolade blir vi. Se www.Windyty.com för häftiga bilder över vindar, mm. De kalla färgerna är lågtryck och gissa var högtrycken ligger???? Bunkrat i närliggande supermarket. Båtbutik finns med en hel del tillbehör. Här behövs annan anslutning till elen , än de olika vi har med oss. Vi gick därför till receptionen och hyrde en för 1,23 euro/dygn.
12 maj
Fruktansvärt regnig natt – tur att båten är tät på ovansidan. Något soligare men fortfarande 10 m/s rakt in i marinan. Vattnet som trycks in i marinan av vinden är helt brunt. Tvättat 2 maskiner och städat. Här måste man köpa polletter, eng.” token”, 5 euro per tvätt/tork i en bemannad centralt belägen tvättstuga, och gå till en självservice tvättstuga närmare sin egen båtplats. Här finns duschar och WC också. Duscharna är som högtryckstvättar och man kommer ut avskalad det mesta av hud och hår! Eftersom torkmaskinen larmade om service, och tvätten då inte blev torr, fick vi hänga den på båten. Tvätten torkar i sittbrunnstältet för att inte blåsa iväg. På de marinor vi varit hittills har det funnits automatiska grindar med kortläsare, så även här. Grannbåten gav sig iväg vid 14-tiden och skulle nattsegla direkt till Cadiz, ca 95 M. Är inte avundsjuk. Vi hjälpte dem ut och de fick ha hållinor både i fören och midskepps för att ta sig ut från bryggan utan att driva på oss. Vi stöttade från båten och höll ifrån. Senare kom fler båtar in mer eller mindre på tvären, ivrigt stöttade av gummibåtsgänget. Tampar i sjön också och folk runt om på bryggorna som kommer med goda råd. Skönt att se att det inte bara är vi som klantar till det. Vi tror att den senaste båten kom på en helt annan plats än som var tänkt, men han vägrade att flytta sen.
13 maj – Ayamonte, Spanien
Gick iväg i sol och 4-5 m/s. Vid avfärden fick vi hjälp av ett franskt par, som inte kunde engelska, men mannen viftade åt kapten att han skulle upp i båten och styra. Då fick han syn på styrman som redan var placerad vid spakarna. ”aha- madam c´est la commandeur” med förvåning i rösten, vilket roade kapten mycket. Vi gjorde det igen! Trodde på prognoserna. Efter att ha satt seglen i lugnt väder växte ett oväder upp med regn och vinden ökade då till ca 10-12m/s. Vi revade förseglet och gick i bra fart men dränkta förstås. Vi passerade udden vid Faro. Efter ett tag hade vi plattläns och vi tog ner storen och körde motor en timme. Här passade vi på att kasta i oss varsin förberedd lunchmacka. Sedan fick vi vind igen 9-10 m/s och länsade på förseglet resten av sträckan. Ytterligare två regnskurar gjorde sitt till för att muntra upp oss. Plötsligt dök också en inhägnad med gula märken upp på fel plats. Vet inte om det var en fiskodling. Vi fick runda den på västra-norra sidan. Sista sträckan fick vi plötsligt bidevind. Det gick ett tag att kryssa på förseglet, men till sist var det rakt emot. Vi fick gå en timme igen för motor i 10 m/s. Som tur var minskade vinden något när vi skulle in i den smala passagen in i floden Guadiana, som ligger precis i gränsen mellan Portugal och Spanien. Där är grunda sandbankar runt omkring och man rekommenderas av Reeds att gå in minst vid halv flod (högvatten). Det hade vi räknat med skulle bli ca kl 18 eftersom högvatten är kl 21. Infarten är utmärkt med röda och gröna bojar. Floden har ström men vi hade ”slack” då strömmen vände, dvs ingen ström. Djupet var inget problem, det gick aldrig under 4,5 m. Vi har gått 45,3 M från kl 11-18. Nu ändrar vi klockorna till centraleuropeisk tid igen. Detta är vädermässigt den sämsta våren på 50 år enligt meterologerna här nere på Algarvekusten. Turismen blir lidande. Vi valde mellan Vila Real på portugisiska sidan eller Ayamonte på Spanska sidan av floden. Vila Real har en sämre hamn, utsatt för vind och ström. Vi valde Ayamonte där det finns vågbrytare och jättefina pontonbryggor med gott om utrymme. Vi kom fram efter stängningsdags, men det stod ändå en marinero och viftade in oss vid en ponton. Vi gick upp och registrerade oss, enligt de krångliga byråkratiska spanska rutinerna, med kopior på allt. Döm om vår förvåning när vi fick syn på en gammal bekant från förra året, ”Ocean Goose” från Nederländerna, vid en närliggande brygga. De kom över och hälsade på kvällen och vi pratade om våra gemensamma erfarenheter av Biscaya-överfarten. Vi startade då samtidigt från Cameret. De ska imorgon börja en 6 dagars överfart till Azorerna. Spännande att följa. De ska mejla om sina upplevelser när de kommer fram. (De kom fram på fredagen, reds anm.)
14 maj
Nära till supermarket där vi bunkrar för några dagar. Det är lördag idag och söndagar är allt stängt i Spanien till skillnad från i Portugal. Andra skillnader är att portugiser som ändå är ganska högljudda ligger i lä när det gäller spanjorer. I butiken var det fullt ös med musik, folk som skriker till varandra och pratar oavbrutet. På sta´n likadant, t.o.m hundarna skäller oavbrutet, bilar tutar till synes utan orsak. Det verkar vara en högre standard i Spanien. Det finns gott om shopping och restauranger. Gågator och torg är fulla med finklädda människor, eftersom det är lördag, och barn leker på gator och torg med sina hjuldrivna leksaker. Vi köpte ett internetsimkort till vårt nätverk och det verkar fungera jättebra. Det finns ingen wifi i marinan.
Bild 1 Marinan Ayamonte, 2 Ocean Goose ger sig av mot Azorerna, 3 Vy från Torget
Söndag 15 maj
Vaknar vid ett väldigt hojtande i megafon (kapten tyckte att det var som en normal spansk konversation). Det skulle gå en Triaton start- simning-från bryggan mittemot. Bryggan var full av grönmössade personer med våtdräkt och starten gick gemensamt från vattnet. De simmade inåt marinan och genom den kanal som går upp mot sta´n. Liknande Vansbrosimmet. Solig och varm dag. Tagit det lugnt. Affärer är stängda på söndagar i Spanien. Vi har checkat ut för att avgå imorgon.
16 maj Mazagon
Vi gick kl 9.30 och var framme kl 15, efter ca 35 M, i början vind men efter 1,5 tim ingen vind och blanksjö. Soligt men ändå svalt i luften. Såg inga andra fritidsbåtar, bara fiskebåtar. Väldigt mycket fiskedon i vattnet. Man måste spana hela tiden. Passerade en undervattenspipeline, utmärkt med gula märken, men tillåten att passera över. Flodmynningen skyddas av en jättelång vågbrytare ”Juan Carlos I ”. Ropade upp marinan som ligger vid inloppet av Ria de Huelva, det var inga problem att få plats. Lade till vid office-pontonen och gjorde inregistrering. Bra plats i den stora rymliga marinan. Här är en båtklubb och det är ganska mycket folk som tar en dricka och pratar i skuggan. Inga andra turister vad vi kan se. Vatten och el finns på bryggan och det kostar 15 euro/dygn att ligga här. Staden är lugn och nästan öde men vacker. Vi gick en bra bit för att komma till en supermarcado uppe på stán. Den var välsorterad och trevlig. Brödbutiken ligger bredvid. Vi gick förbi en park där det var många barn som lekte och de vuxna satt runt om på caféer i skuggan. Här finns fin playa och värmen har nu kommit med 28 grader i skuggan och 20 grader i vattnet. Vi avser att gå vidare imorgon. Prognoserna visar mycket lite vind de närmaste dagarna.
17 maj Rota (Cadiz)
Avgång kl 9 för segel men snart blev det motor och bleke. Vi fick lite vind på slutet också och var framme vid kl 16-tiden, ca 43 M. Varmt idag och helklädda för att inte bränna upp oss. Incheckning vid ponton, vid tankstation. Fick plats i nordvästra delen av marinan. Verkar rätt gammal och mest inhemska båtar. Korta pontoner gjorde tilläggningen lite komplicerad. Lugnt och stilla med höga vågbrytare. Spolat av båt och besättning. Härlig kväll med sol och shorts i sittbrunn. Vi orkar inte gå på sta´n utan tar det lugnt ikväll. Fritt Wifi är svårt att få tillgång till i de spanska hamnarna. Vi använder vårt eget wifi med betalkort. Det som är utmärkande i Spanien mot Portugal är också att nästan ingen pratar engelska. Vi besväras av små elaka myggor som angriper ljudlöst om nätterna och betten blir stora blemmor. Ikväll tog vi fem stycken under aktiv jakt innan vi lade oss, hoppas vi slipper fler bett. Det ska bli trevligt att utforska den gamla staden imorgon och kanske också få se en och annan kameleont, spaniens största population lär ska finnas här. (Det fick vi inte, de är så väl kamoflerade!) Härifrån hamnen går också färja till Cadiz , som ligger på andra sidan bukten, ca 5 M.
18 maj (färja till Cadiz)
Ligger mycket bra i denna lugna marina i Rota. Vi har bara ett myggnät för ingången. De flesta moskiterna blev nog avlivade igår för vi klarade natten bra utan bett.
Fint väder idag så vi tar en båttur till Cadiz. Färjeläget ligger precis intill marinan. Vi gick dit för att se när båten skulle gå och då gick precis alla ombord med sina biljetter i handen, avgång kl 9.55. Biljett (10 euro/pers, t.o.r) ska köpas på kontoret intill, men båten väntade snällt på oss! En lagom tur på en halvtimme över Cadizbukten. Cadiz är väl värt ett besök. Staden ligger på ett näs och är en stor stad, med långa, smala gågator/gränder med vackra husfasader. Stort fint torg med fontäner ligger centralt till de väldigt kommersiella kvarteren med många butiker (men en parallellgata upp mer genuint med bara små butiker, fisk, frukt etc). Mängder med barer, caféer, resturanger. Stora horder av turister vallas runt på guidade turer. Jättefin marknad under antika arkader med fisk, kött, frukt i mängder, vackert presenterade (alla fiskar är inte så aptitretande) ligger strax intill ett blomstertorg nära kyrkan. Tillbaka med färjan kl 12.20 efter en lagom tur till turistparadiset, därefter sval lunch i egna båten.
Vi valde rätt att lägga oss i Rota (bilder t.v. gata i Rota, en karavelle, strandpromenaden, marinan). Det är en bra hamn och nära till staden som är jättefin, rent och snygga stenläggningar på de många smala gågatorna. Lite öde eftersom vi gick där när det var siesta. Cadiz marina ligger en bra bit ut på piren och det är långt in till staden. Utcheckning för avgång imorgon 17 euro per dygn. Depositionsavgift för keycard 15 euro som är brukligt här.
19 maj Barbate
Avgick kl 9.00 och var framme 16.00, 43,5 M. Soligt och lite vind så mest motor men några timmar segling på slutet, slör ca 5 knop. Solen sken hela dagen från molnfri himmel. Såg nästan inga andra båtar bara fiskebåtar. Hamnade i en skjutövning i militärområde, med kraftiga smällar, men såg inga nedslag. De missade väl som vanligt! Lyssnade på VHF, men ingen ropade upp oss, så vi fortsatte. Passerade legendariska Cabo Trafalgar med sin vackra fyr. Barbate är en superskyddad hamn med höga vågbrytare. Marinan längst in. Vi fick gå direkt in, inviftade av marineron som åker på eu-moppe runt kajerna, och slapp därmed lägga till vid pontonen nedanför marinaoffice, till vänster när man kommer innanför den låga vågbrytaren. Han var snabbt på plats och hjälpte till med fastgöring. Incheckning på marinaoffice tog lika lång tid som att städa toaletter och dammsuga båten. Här finns bra toaletter och duschar och t.o.m tvättmaskin, vilket har saknats i flera spanska hamnar. Inget wifi utan man får tåga upp till ett internetcafe´ uppe i byn. Där ligger spanjorerna efter portugiserna, vilka hade wifi i alla hamnar. Här ligger fler utländska båtar än vi sett tidigare och det kom nog in fem segelbåtar efter oss. En spansk båt kände igen oss och har sett oss ända sedan Vilamoura. Kan bero på båtens namn som är gångbart både i Portugal och Spanien p.g.a en av Columbus tilldelade båtar var Pinta, en karavelle, som fördes av kapten Martin Alfonso Pinzon.
20 maj
Barbate marina ligger ca 500 m från staden och stranden, man får gå en lång, tråkig väg genom ett hamnområde. Supermarcaro ligger nära till vänster när man passerat hamnområdet från marinan mot stan. Gul byggnad ”Super sol” välskött och välsorterad. Stranden är lång och jättefin. Vi gick där på hård sand under ebben. Staden är inte turistisk och den gamla delen sliten. Viss fasadrenovering pågår här och där och det finns även fina områden med palmer och gräs. Rio de Barbate rinner öster/norr om staden och är en kyrkogård för gamla träbåtar, inget trivsamt område. Längs med strandpromenaden finns restauranger som öppnar på helgen. Marinan är omgiven av höga murar och man känner sig lite instängd. 3 båtar avgick idag mot Gibraltar trots att prognosen visar motvind ostlig 5 m/s och medström vilket kan ge upphov till sjö, men det kanske inte är så mycket, vem vet? Vi avvaktar medvind och medström som det ska bli på söndag. Det blåste upp mot 10 m/s kl 15 när vi skulle varit i sundet, så vi var glada att vi väntat. Norska katamaranen, sedd senast i Sines, har nu anlänt och planerar också att gå igenom sundet på söndag.
21 maj Adjöss Atlanten!
Vi har bokat plats via epost i Gibraltar Marina Bay. Det är ju en brittisk självständig koloni så man måste klarera in. Vi fick registrera båten och passagerare on-line och det tog oss två timmar, tid vi nu har sparat in när vi kommer dit hoppas vi. Marinan ligger alldeles intill en startbana med dagliga flyg, så det blir nog att ta fram öronpropparna. Vid start och landning är vattenområdet framför banan avlyst! Hoppas det blir bra. Prognosen säger fortfarande svaga västliga vindar imorgon och strömmarna väntas vara rätt 3 tim före HW i Gibraltar, som då är kl 16.40, och 6 timmar framåt. Promenad på stranden och inhandling av ytterligare dricksvatten och vin, vinet blir bättre och bättre ju längre bort från Portugal vi kommer. Blåsigt i hamnen och det är skönt att sitta i lä, annars soligt och vackert väder.
22 maj Gibraltar, 35 M, kl 13-18
Först en nervös väntan, flera båtar avgick före oss (enligt guiden ska man avgå strax efter LW) men vi hade beräknat bästa avgångstid vid 13-tiden för att utnyttja medström bäst. Till slut gav vi oss iväg. Vi satte storseglet innanför piren och kom ut i 10m/s slör. Det gick undan värre och vi satte inte förseglet. Vi ångrade nu att vi inte gjort tvärtom, satte bara försegel. Vi avvaktade för att se om vinden skulle avta något innan vi skulle göra kursändring och få läns. Ja, i en vindlucka på 8 m/s gick vi upp mot vinden och fick ner storseglet. Nu satte vi förseglet och gick sedan med det hela vägen. Sjön var gropig men hanterbar vid udden vid Tarifa som kan vara väldigt besvärlig om man inte har vind och ström med sig. Där såg vi Marocko på andra sidan sundet. Mitt i sundet går en trafikseparerad farled för yrkestrafiken, väl frekventerad. Det går också snabba katamaraner över till Afrika. Vinden ökade i Gibraltarsund och var uppe mellan 10-12 m/s. Strömmarna var inte i enlighet strömkartan, utan vi hade första 3 tim motström ca 1 knop. Slack ett tag och sedan medström knappt en knop, där vi räknat med 3 knop. Vindarna var dubbelt så starka (som vanligt) mot vad prognoserna sa. Innan vi kom in i hamn blåste det 13-15 m/s. Tur att det var rätt riktning! Med facit i hand hade det varit bättre att ge sig av tidigare. Inne i Gibraltar Bay var vattnet som en kokande kittel. Vågorna vände och det blev toppiga svall som kändes som att vara i en tvättmaskin. Här pågår trafik med stora last-/tankfartyg och en del ligger ankrade. Då vi äntligen rundade North mole in till Marina Bay lugnade sig vind och sjö och vi kunde invänta instruktioner för angöring på VHF 71.
Vi blev placerade intill Marina Ofice och fick hjälp med, för oss ny angöring, med mooring lina. Man tar en lina med båtshaken invid bryggan och drar upp en skitig tross från botten som man drar med sig med händerna och fäster i aktern. Sedan förtöjer man med två förtampar i bryggan, om man kör in med fören först, annars tvärtom så klart. Trossen var tjock som till typ en atlantångare och vi skulle behövt ha pollare på båten i stället för våra, annars fullt tillräckliga, knapar. Vi fick lägga om flera gånger för att anpassa båten till hög- resp. lågvatten, en gång i natt också då båten hängde spänt mellan linorna. Bilder: 1 Udden vid Tarifa, 2 Skymtar Afrika på andra sidan, 3 Gibraltar/Marina Bay, 4 ”knap med knop”. Inklareringen gick smidigt och vi behövde bara fylla i den vanliga blanketten till marinan. Vi betalade tre dagar i förskott 17 euro eller 15 pund. Det finns inga grindar men hela området är kameraövervakat. Äntligen en bit mat i sittbrunnen och fantastisk utsikt upp på Gibraltarklippan och det nedanför stationärt (tyvärr), uppankrade kryssningsfartyget som är hotell och casino.
23 maj
Efter att ha sovit länge och ätit frukost gav vi oss av med stadiga skor och ryggsäckar upp mot berget ”Upper Rock”. Det finns guidade turer med minibuss, taxi eller linbana (Cabel car), men nej- här ska motioneras! Det är bara en höjdskillnad på 400 m! Vi traskade på i uppförslut, efter en minst sagt översiktlig karta, och gick nog några km längre än vi behövde. Till slut kom vi i alla fall till Makakerna, aporna, som Gibraltar är kända för. De är fridfulla djur som gärna låter sig fotas. Ungarna är skojiga när de hoppas runt och leker. Som tur var blev det lite molnigt så vi klarade promenad på tre timmar utan att svimma. Det är en fantastisk utsikt. Då vi gick ner förstod vi att det fanns en annan lättare väg att ta sig upp på direkt från centrum. En kall öl satt bra när vi kom tillbaka till båten.
Gibraltar är ju en engelska självständig koloni, och den känns väldigt brittisk även om man ser spår av kolonialtiden. Vi gick förstås the Main Street som är gågata och har hur mycket shopping och restauranger/pubar/caféer som helst. Här kryllar av folk och vi hörde faktiskt svenska bland alla. Vi har inte sett någon svensk båt här, bara brittiska och några tyska. Marinan ligger nära Gibraltars flygplats där mindre jetplan startar och landar lite då och då. Man vänjer sig vid att de inte kommer att komma in genom luckan, utan de klarar sig med sin korta start-/landningsbana.
Här är bra standard på duschar och toaletter som finns i bottenvåningen under Marina Office. Vi ligger precis framför. 17 euro per natt plus 1 euro för vatten och el.
24 maj
Idag har vi ägnat åtskilliga timmar åt att rätta upp problemet med att bilder på hemsidan lägger sig åt fel håll. Vi får passa på när vi har bra gratis wifi! Vi fick ladda upp bilderna en gång till. Fint väder och promenad i staden har vi också hunnit med. En” fish´n-chips” med pint också förstås. Tyvärr drog det stora kryssningsfartyget igång med discomusik på kvällen och slutade inte förrän vid midnatt. Hamnen är också utsatt för västlig vind och då skvalpig. Bilder från Upper Rock.
25 maj kl 11-16.30, La Duquesa, Spanien igen
Vi går en ”kortare” bit idag för att hinna fira styrmans födelsedag. Det blev som vanligt alldeles åt pipsvängen. Prognos 5 m/s blev 10-13 m/s. ”Grattis älskling nu är vi i Medelhavet!”= Present: styr i kuling med sidsjö i 3 tim, taskig tilläggning i Estepona, där vinden ligger rakt in på officepontonen. Sedan motor rakt mot vinden 1 tim, kryssande mellan fiskedon, tillbaka till la Duquesa som ligger bättre till för västlig vind. Totalt 35 Nm. Jättetrevlig liten hamn med allt man behöver. En flaska Vino Tinto Espaniol och två mariernos som hjälpte till med mooringlinan blev resultatet av incheckningen. Dyrare, 35 euro per natt. Bra duschar, sandstrand intill marinan.Trevliga restauranger runt marinan, från alla möjliga kulturer. Kan rekommendera Griffin´s (Irländsk) med god fisk och jättetrevlig personal. Det blev en lyckad dag/kväll till slut!
Nya erfarenheter i Medelhavet är att vågbrytarna nu är mycket lägre och skyddar inte för vinden som på Atlantsidan. Vi måste planera hamnar efter vindförhållanden (precis som hemma). Mooringlinor kan se ut lite hur som helst. Den senaste var delad (hanfot) och ska fästas på båda sidor av båten. Måste spännas upp väldigt hårt. Ingen körning med propeller! Mycket lite tidvatten, en halvmeter, det märks knappt. Bryggorna är nu inte rörliga flytpontoner utan fasta av betong med hål under så vågorna kommer igenom. Kapten har ordnat med krockkuddar inför att prova angöring med aktern före. Notera också de rostiga ringarna som tamparna ska träs igenom på bryggan, för att kunna spännas vid angöring alt. lossas/släppas lätt vid avgång. Tamparna nöts väldigt av detta.
26 maj
Efter en väl genomfestad kväll behövs en del vila och rekreation. Marinan omges av restauranger och barer. Om man fortsätter söderut kommer man till dels uppbyggda semesterområden, men också den gamla byn. Liten men kan också stoltsera med några barer och restauranger. (Har folk slutat laga mat själva? Verkar som halva befolkningen lagar mat åt andra halvan!). Fina stensatta promenadområden med palmer, blommor och broar över en nästan uttorkad å. En gammal borg bakom en bänk i mosaik. Men även åt andra hållet finns en jättelång sandstrand med fin stenlagd strandpromenad (i början ser den dålig ut, men ge inte upp). Här är nyare bebyggelse mer storskalig, hotell, bostadshus, lekpark, utegym, mm. Massor med restauranger förstås. Det finns en liten Supermarcado i marinaområdet, men den är både dålig och dyr. Ta hellre en kärra eller cykel och handla på en av de större längre bort. Stränderna är ganska grovkorniga och lösa. De krattas med maskiner ”pistas” och är rena och fina. Vattnet klart och svalt. Det är inte långgrunt utan man kan simma redan efter att gått ut ett par meter.
27 maj – Fuengirola, 35,6 M, kl 9-14.30
Motorgång hela dagen längs den vackra Andalusiska kusten/Costa del Sol. Plattläns, men för lite vind för att segla, utom då vi skulle lägga till i marinan, då blåste det upp till 7 m/s. Lade till vid väntpontonen och gick upp till office för att registrera. Det tar alltid en halvtimme. Kostar 26 euro per natt. Keycard till grinden. Vi fick hjälp av capitán de puerto (här heter det inte marinero) att förtöja vid bryggan. Mooringlina i aktern och två tampar i fören, gick oväntat bra. Kaptenen som är svängd i spanska (!) var över ens med capitánen att hamnen vid västlig vind -”no problema”, men vid ostlig ”problema”! Det väntas blåsa kraftigt västlig vind i morgon så vi kommer att ligga bra här med nosen mot vinden. Gick upp på stán som verkligen är en större stad med mycket trafik och trafikljus, shopping, restauranger, mm. Lyckades hitta en låsmästare som kunde göra reservnycklar till båten. Den vi hade blev kvar i Tagus (Lissabon) på varvet. Köpt mat och vatten. Ikväll blir det kotletter á la Pinta.
28 maj
Vilodag, handtvätt, promenad längs den enorma strandpromenaden, men också i smala gränder och på breda boulevarder. Intressant är sättet att grilla sardiner i en gammal båt bakom restaurangerna, Det doftar gott och påminner om vår grillade strömming ”sotare”. Det blåser mycket idag, även i hamnen, och det är växlande mulet/sol. Skönt att vara ”hemma” och äta en tortilla med bacon och en kall öl. Surfa lite och läsa om sevärdheter som vi inte orkar ta oss till. Det får nog bli bilsemester nästa gång (- sekel). Man ser tyvärr ofta i hamnarna fina motorbåtar som är ”övergivna” och ser ut att ha legat i vattnet många år. De är smutsiga, har trasiga kapell och hela botten full med växter. Även enstaka segelbåtar, men oftast motorbåtar. De går väl inte att sälja och ingen har råd att ta hand om dem, varken rusta eller destruera.
Bebyggelsen, stora hotell och lägenhetshotell, var nog tjusiga på 1970-talet men har med åren blivit rätt bedagad, liksom många av de gäster som sitter på barer och restauranger (naturligtvis inte alla). Det verkar vara mestadels ett brittiskt paradis, men vi har hört en hel del prata svenska här och där. Stränderna är välbesökta och välskötta.
29-30 maj Aguadulce, 102 M, kl 9.00-24.00
Jaha, då var det dags igen – kuling – mot alla prognoser hamnade vi i ett överhandsväder på upp över SW 17 m/s, och hade hela havet öppet från Afrika efter oss. Det började med lagom slör i 8-9 m/s, gick över på plattläns då vi tog (som tur var) ner storseglet och bara gick med genuan. Vi hade planerat att gå in till Marina del Este, ca 40 M, men där hade vinden ökat mot 10-12 m/s och vågorna bröt mot stranden, så vi gick vidare, med revat försegel i hopp om att vinden skulle mojna. Efter några timmar var vågorna 5-6 m höga och vinden gick upp över 15 m/s. Vi anropade nu ett fartyg som vi såg på AIS och frågade om det hade gått ut stormvarning. De tyckte sig vara för fina, eller förstod inte engelska, för att ge väderprognos, men en annan seglare, svarade på VHF (på norska) att hans Navtex visat att det skulle mojna fram emot kvällen, så ”det är bara att rida ut det här”. Vi såg honom hela tiden och det var på sitt sätt lugnande. Han hade däremot inte kunnat ta ner sitt storsegel som fastnat på andra revet ungefär. Vi surfade på vågorna i plattläns och försökte hålla fart i båten med minsta möjliga segel. Vi hade tidigare ätit en macka till lunch, men nu blev det en yoghurt till middag. Vi räknar nu med att nattsegla för vinden bara ökar. Snart är den över 17 m/s och styrman tycker att det kunde vara nog nu och kanske börja mojna lite. Kapten var lugn och planerade för att runda en udde och försöka komma in i en hamn som möjligen var något skyddad för sjön som nu hävde upp sig bakom oss och bröt i topparna. En och annan dusch kom över häcken. Det tog några timmar till att nå udden, som inte gav skydd förrän vi kommit långt in i bukten. Det mörknade nu alltmer och kapten tog post på fören för att spana efter fiskenät. Vi ville inte gärna få stopp eftersom vi nu gick för motor. Det blåste fortfarande 9-10 m/s då vi vred upp norrut närmre land längs kusten och nu var det kol svart. Det lyste från land dock och vi såg snart angöringsfyrarna och då blåste det nästan ingenting. Vi kunde ligga utanför vågbrytaren och lägga ut tampar och fendrar, glida in genom öppningen och lägga till vid angöringspontonen, som var upplyst. Det var t.o.m en marinero på bryggan och tog emot. Vi fick ligga kvar över natten vid marina office, som här heter Torre del control. Strax efter oss kom ”norrmannen” (registrerad i Thailand), så vi hjälpte honom att lägga till framför oss. Vi åt nu en nattmacka och stupade i säng.
Dagen efter har gått åt till att spola av allt som var insaltat av medelhavsvatten, kläder också, och att tanka både båt och besättning. Leta efter supermarcado och bunkra. Köpte färsk fiskfilé (vet ej vad för slags fisk) som kapten tillagade. Efteråt tyckte vi att det gått väldigt bra och att båten klarar mer än vad besättningen gör ( i alla fall styrman som var rätt blek under delar av färden). Vi flyttade under kvällen till en bättre plats och fick en underbar kväll i sittbrunnen med sen, men god fiskmiddag. Mysig marina med fantastiska berg runt om. Inget för jetset men lagom för oss. Staden har en hel del utbud, men är genuint spansk och inte turistisk. Det finns långa stränder (nästan tomma) och oerhört kristallklart vatten. bilden är tagen kl 20 på kvällen då vi handlat vår fisk och styrde kosan mot båten.
31 maj
Cyklat till fiskebyn Porto de Roquetas de Mar som ligger 3 km söderut. Vi passerade och såg ljus från hamnen då vi passerade på natten. Det är sandstrand hela vägen med stenlagd strandpromenad och separat cykelbana, utom en kort bit då man får åka upp på en parallellgata. Fantastiskt vad havet är lugnt idag! En vit häger med snofsig nacktofs, ”silkeshäger” (från säker källa), fångade en sardin direkt från en fiskebåt som höll på att rensa näten. Måsarna blev avundsjuka och försökte sno fisken, men hägern var snabb att svälja fast det verkade vara en för stor munsbit. Tillbaka vid vår båt och en härlig lunch i sval sittbrunn efter ett skapligt motionspass. Siesta är bra när det är så här varmt, 26 grader. Wifi har vi köpt här 6 E för 2 dagar. Båtplats är dock billigt, under lågsäsong dvs till och med maj kostar det bara 9:80, under högsäsong 19:46. Vatten och el ingår. Duschar och toaletter är dåligt men det finns för män. Vi har som tur är bra resurser i båten.Det verkar inte bli rätt vind förrän på fredag, så vi tar det lugnt.