1 september, Bahia des Alfacs, 26,16 M, kl 10.30-16
Motorgång ett par timmar, sedan en fin kryssbog i 4-5 knop resten av färden. Sol och svalkande bris. Kusten är här höglänt, men med mjuka skogbevuxna berg och låg strandlinje med antingen strand eller klippor. Det doftar från pinjeskogarna. Vi har flera gånger sedan vi lämnade Borriana kört igenom kolonier av konstiga maneter (äggmanet eller medelhavsmanet) som ser ut som pajer, bruna och platta ca 10-30 cm i diameter med fladdrande membran på ovansidan. Det är antagligen brännmaneter. Vi passerade ungefär halvvägs, vid Peniscola, ett fort ”Knight Templars castle” som ligger högt upp på en halvö, tätt bebyggt runt om av moderna byggnader. Bahia des Alfacs är en stor havsvik, men känns som en grund insjö. Här går utmärkt att ankra och det låga näset som är format som en krok fungerar också som en bra vågbrytare. Vinden blåser däremot över den låga landprofilen. Vi har 6-7 m/s på oss men inga höga svall. Hela viken är mindre än 7 m djup och man får ha koll på djupet så det inte har bildats sanddyner. Inloppet är markerat med bojar men man kan också smita bredvid om man har koll på loggen. Vi ankrar på 5 m i sand och lera och fick fäste direkt. Badar förstås och de få båtgrannarna ligger utom insynsavstånd. Det är gott om plats och 28 grader i vattnet som är bräckt av utloppet från floden Ebre.
2 september, Calafat, 34,2 M, kl 10-16
Vi var ensamma i viken då vi vaknade, förutom några tidiga fiskebåtar. Gav oss av vid 10-tiden och det var en bit innan vi kom ut ur Bahia des Alfacs. Vi gick mot den bojade leden för ekolodet fungerade inte. Spännande när det är så grunt och osäker bottennivå eftersom deltat slammar igen och botten flyttar sig. Kapten rensade bort en koloni av vattenloppor (?) som boat in sig i givaren till logg och ekolod, sedan fungerade allt igen och visade 5,5 m. Motorgång först men så småningom kunde vi segla för bidevind, halvvind runt hela deltaområdet, utlopp från Rio Ebre. Tyvärr många fiskeredskap att hålla koll på. Annars fin segling som så småningom blev plattläns i 6 m/s och en del svall, in mot Calafat. Här finns en bra kaj för visitors och två marineros servade oss vid tilläggningen, som inte var något problem, lite sidvind men gott om plats, mooringlinor. Duscharna som ligger precis intill vår plats är fina och behövliga i värmen, 32 grader i båten. Därefter en okomplicerad inregistrering på kontoret, avgift 34,12 euro per natt inklusive wifi, el och vatten. Promenad upp i byn som består av en lummig villabebyggelse med ett servicecenter med en bar, en fotbollsplan och ett litet supermercado, där vi köpte en varm nybakt baguette och yoghurt.
3 september, Tarragona, 22 M, kl 10.30-15
Skön segling idag också med halvvind ca 5-6 knop. Lagom dyning ca 0,5-1 m och vindsjö. Detta är en större nyare marina Esporteu, norr om den stora hamnen. Bra mottagande av en marinero samt en båtgranne. Trång plats och 5 m/s sidvind, men det gick bra att backa in. Mooringlinor. Vi fick lämna disposition 40 euro för kodkortet för grind till pontonen samt till duschen, men får betala hamnavgiften i morgon. Duscharna är bra och det finns tvättmaskin (2,5 euro) och tork (2 euro). Tvättade lakan och handdukar, mm som fick torka i vind och sol på båten. Här verkar finnas fler båtturister och långliggare. Tog en promenad upp på stan som ligger högt över båthamnen, trappor och t.o.m rulltrappa finns, upp till gamla stadskärnan. Lördag och livligt folkliv på kvällen. Många restauranger och gatuserveringar. Det är nära till sandstranden och det finns en järnvägsstation centralt nära hamnen. Det finns ett litet turisttåg, med turlista, som stannar nära marinan, om man vill se mer av Tarragona. Originell ”rondellhund” i form av gammal lyftkran.
4 september
Ligger kvar och betalar hamnavgift för 2 dagar (tredje dagen gratis, men vi går nog imorgon) 48,80 euro per dag! Det finns pool för 5 euro/pers/dag. Söndag och stängt överallt förutom en mindre supermercado. Planerat den fortsatta resan i datorn och försöker stå ut med värmen. Först kulturpromenad i gamla historiska stadskärnan med rester från romarriket. Fontän, kapplöpningsbana, katedralen, port till staden, amfiteater, fantastisk stensättning med natursten i olika färger, bedårande utsikt. Sedan en tur till stranden som är ren och fin med ljummet klart vatten.
Kvällen avslutas med promenad mot fiskehamnen där det finns pittoreska restauranger och fontäner med ljusspel. Meny med musslor, fiskrätt, glass samt en flaska vin för totalt 47 euro. Trevlig personal som jobbade intensivt i värmen och trevliga bordsgrannar med en liten ca 3 årig pojke som stirrade på oss som om vi var från yttre rymden. Antagligen fascinerad av våra blå ögon. Han vande sig så småningom. Det känns tryggt att röra sig ute överallt på kvällen. Mycket folk i alla åldrar.
5 september, Villanouva, 23,5 nm, kl 11-15.30
Tankning vid avfärd och sol med svaga nordostliga vindar. Härlig kryssbog 4-6 knop, förutom sista biten då vi gick för motor då vinden avtog. Lugn ganska stor marina med stadiga pontoner. Dyr hamnavgift 54,45 euro, ingår el, vatten, wifi. Vi är ganska solo här på bryggorna. Bara inhemska båtar. Vandrat upp på stan och bunkrat en hel del. Räknar med att fortsätta seglingen mot Barcelona imorgon. Vi har delat upp etappen på två delar, eftersom vi blir trötta att vara ute i stark sol och vind. Bättre att komma i hamn och svalka sig med en dusch.
6 september, Barcelona äntligen! kl 10.30-15, ca 23 nm
Mest motorgång, men även segling några timmar i sakta mak. Valde mellan Marina port Vell i centrala staden eller Puerto Olimpico, ca 1 nm norr därom. Tog reda på priserna per telefon och det skiljde på 12 euro/dygn, så vi valde Olympiahamnen som byggdes inför OS 1992. Det kostar här 60 euro, inkl. el, vatten samt wifi, men då kostar elen 5 euro per dygn. Inte billigt precis. Dessutom deposition 100 euro för en kabelkoppling special (den får vi låsa in i natt). Nåja , det känns bra att vara här och nu ska vi göra staden. Det finns mycket att bita i! Det är bra kommunikationer in till city, både buss 59 och metro.
7 september
Turistat i centrala Barcelona. Metrostation finns på 5 min gångväg från marinan och det är lätt att hitta rätt i t-banan. Biljett kan köpas i automaten -för singelresa 4,50 eller 10 resor för 9,40 som vi kunde använda båda två. Tog det senare, fick hjälp av en biljettvakt att hitta rätt biljett. Bra service, rent och snyggt, väl uppmärkt, gör det lätt att resa med metron. Vi åkte 4 stationer till gamla stan. Här gick vi den stora gågatan La Rambla – där alla är samtidigt! Det fläktade och fanns skugga att skydda sig mot solen. Restauranger och shopping så alla blir nöjda. H&M finns förstås på flera platser bl a i stort innecentrum nere vid hamnen. Vi strosade- vi övar på att gå i maklig takt för att inte bli varma- och var snart nere vid hamnen, där vi också hade kunnat få plats i marinan Port Vell. Den är mindre än Olimpic men ligger mer centralt. Här ligger också superyachter som är mycket större än Vaxholmsbåtarna. Columbus står staty högt över allt och det går linbanor upp till Montjuic där olympiastadion finns. I den gotiska stadsdelen Barri Gotic finns Catedralen som är fantastisk att se både exteriör och interiör. Vi var också i saluhallen La Boqueria, som är färgstark och innehåller allt man kan tänka sig i matväg och där man också kan äta. Vi åt däremot inne på en tapasrestaurang med menu del dia, 3-rätters för 11 euro. Inte alls dumt med olika val, och skönt med airkondition. Lugnare än på uteserveringen. Dessutom kan man använda toaletten. Vi var tillbaka i båten kl 16 efter att ha inhandlat 2 dunkar vatten och färskt bröd. Förutom goda kommunikationer har vi nära till stranden och strandpromenaden, och det finns massor med trevliga restauranger runt marinan.
8 september, Arenys de mar, 22 nm, kl 10.30-15
Kort men skumpig körning i motorgång, motsjö och dyning, och motvind, som tur var inte över 4,5 m/s. Vi tänker att Barcelona kan vi turista i mer en annan gång. Vi har kvar bl a Miró-museet. Kustlinjen är här mer bebyggd och det finns fina stränder hela kusten. Bebyggelsen ser fin ut från havet, ibland har man hållit takhöjden i samma linje, ibland sticker det upp en kaxig skrapa. Här och där ser man arkitektoniska experiment. Här i Arenys är det lugnt och få turister. Vi blev väl mottagna av 2-3 marineros och hamnplatsen är bra med el och vatten. Gratis wifi och pool ingår i hamnavgiften som här ”bara” är 29 euro. Duscharna är helt ok. Det finns tvätt- och torkmaskin. Tåget går längs hela denna kust (lite buller när det far förbi) och vi får åter gå under järnvägen för att komma till staden med ”Main street” och supermarcadon.
9 september, Cala Futadera ca kl 12-16, 22 nm/Puerto de San Feliu de Guixols, ca 04.30-05.30, 4 nm
Denna sträcka är mer höglänt med branta klippor, däremellan finns små sandstränder. På varje bergstopp finns ett fort eller torn. Här finns djupa vikar s.k. cala, som man kan ankra i. Vi siktar på en natt i en cala eftersom väderprognoserna nu är väldigt stabila med lite vind och nästan ingen sjö. Futadera var den första calan som inte var full av privata bojar. Där ligger många daycruisers när vi kommer och dessutom en jättecatamaran med unga turister och disko/sangria-bar. De stannar inte länge och de andra båtarna försvinner också. Vi hade en lugn kväll med bad och middag i sittbrunnen, medan mörkret föll. De höga bergen runtomkring skiftar i olika nyanser i skymningen. På långt håll kan vi se några ljus från bebyggelse längre norrut. Vi tar tidig kväll och märker nu att vi rullar mer och mer i vågorna, vi får sjöstuva diskställ och annat som kan falla omkull. Det blir jobbigt att försöka sova och man får ligga platt. Mitt i natten vid 4-tiden vaknar vi av att det åskar och att vinden ökat. Båten har nu läge med akter in mot viken, dvs vinden kommer från fel håll, utifrån havet. Blixtarna ljungar över den allt svartare himlen. Ett åskväder ligger ute över havet och ett närmar sig från landsidan söderifrån. Överläggning om att avvakta om ovädret avtar eller ge sig av i mörkret. Samtidigt pågår påklädning, regnställ, flytvästar tas fram, och iordningställande av båten för ev snabb avfart. Kapten tycker nu att vi draggat och kommit närmre klipporna och vi får lite panik. Vi har sett att det finns en hamn ca 1 timmes färd norrut och startar nu motorn, upp med ankaret och ger oss ut i ovädret. Vinden har vänt och är nu nordvästlig, från land över bergen, samma riktning som den farliga Tramontanan brukar blåsa, vilket ger lite oroliga vibbar. Nu börjar det också ösregna och vi har satt på oss regnställ och flytvästar. Vi håller strandlinjen innanför 10 m djupkurvan och hoppas att inte gå in i några fiskedon. Vi ser inget utom på GPS:en, förutom när blixtar tänder hela himlen och då bländar så man ändå inte ser något. Vi ser dock fyren framför oss som lyser skarpt uppe på udden utanför hamnen. Vinden tilltar och det går gäss, 10-12 m/s. Precis då vi rundar udden får vi en stor vit boj nära på styrbords sida samtidigt med en stor orange på babords sida. Slår snabbt av motorn, men vi glider förbi utan att fastna i något, vet inte vad dessa bojar markerar. Kapten ropar upp marinan på VHF och vi får svar på spanska och inge begriper något men de säger ok. Vi har nu kommit in i lugnt vatten och kan hänga ut fendrar och tampar i lugn och ro. Nu vet vi att vi kommer att klara detta. Vi ser inne i hamnbassängen en lampa som blinkar vid en bryggnock och går mot den. Där står en man med regnställ, som antagligen väckts och hjälper oss med tampar och pratar vänligt på spanska och vi ler och tackar. Vi förstår varandra. Stupar i säng men kan inte låta bli att prata igenom vad som hänt och att vi nog hade kunnat ligga kvar eftersom ovädret nu upphört, men att det var ett klokt beslut att söka skydd eftersom vi inte visste hur det skulle arta sig. Bild: äggmanet, riddarborg mellan bergshöjder, Cala Futadera, Guixols marina.
10 september
Ligger kvar här till nästa dag och vilar upp. Vi ligger bra på bryggnocken, trots att många båtar är på språng, eftersom det är lördag, och tuffar förbi oss. Pinta är nog den enda utländska båten här. Vi får karta med uppgift om mercado och fri wifi vid registreringen och betalar för kommande natt 59 euro, inkl. el och vatten. (Tur för oss som tänkte att nu får vi betala för den natt vi kom också, vilket är enligt reglerna). Den ständigt vattenbärande kaptenen pustar lite i värmen. Club Nauticos restaurang ser lovande ut. Vi vandrar på stan som också har sin ”La Rambla” med stånd innehållande gamla leksaker, mest dockor och bilar.
11 september, Léscala, 28,41 nm, kl 9.30-15
Efter att ha tankat och fått tillbaka depositionsavgiften för keycard 20 euro, kom vi iväg motorgång med små försök till segling men för lite vind. Så småningom kunde vi segla i 5 knop. Kusten är här skiftande med delvis långa stränder och sedvanliga hotell, delvis höga bergstup med grottor och calas. På andra sidan det stora blå havet. Det är som en tredimensionell bok där man efter varje klippa man passerar får nya vyer. Många motorbåtar i farten idag på söndagen. Många båtar ankrar och badar över dagen och far sedan tillbaka till sin hemhamn. Idag blåste det upp och blev race in i den marinan som vi skulle till. Det blåste 6 m/s snett från sidan när vi skulle lägga till men det gick bra. En marinero på plats som vanligt. Bra service och fast marinaoffice inte är öppet fick vi all info vi behövde och koder till dusch, grind och wifi. Vi fyllde snabbt i en blankett till marineron, samt gav honom vårt båtcertifikat, som vi får tillbaka när vi betalar i morgon. Tvättade båten ordentligt och tog det sedan lugnt.
12 september
Liggdag eftersom vinden enligt prognoserna ska öka på e.m. mot 10 m/s, sydlig visserligen men onödigt att ge sig ut när man vet att det kan bli hård vind och hög sjö. Vi gör ren och packar ihop vår dinge som legat på fördäck sedan vi var på Balearerna. Vinden tilltar och vi förstärker förtöjningarna med fjäderlinor också. Vi har fören mot vinden så det är lä och skönt i sittbrunnen, men alltid oroligt när vinden tjuter och tar i så att båten rör sig kraftigt både i sidled och framåt/bakåt. Vi ligger bra vid en stor vågbrytande betongponton. På motsatta sidan är tankstationen och där utspelar sig flera angöringssituationer. De flesta har svårt med vinden som driver ut båten från pontonen. Vi hjälper några. En större seglare som kom in hade 6 besättningsmän kunde inte angöra, utan marineron vinkade dem till en brygga längre in. Han fick stå där och vänta medan båten manövrerades hit och dit och till slut försvann ut i viken för att ankra upp istället. En större Bavaria, franskflaggad, kom in och skulle in på plats vid en ponton, med aktern mot vinden, men missade totalt och hamnade på tvären över mooringlinor från två stora motorbåtar vid en annan brygga. Det tog ett tag innan marineron genom att släppa motorbåtarnas mooringlinor till botten fick undan segelbåten, som nu hamnade längs med bryggnocken istället. Där låg de bra tyckte vi. Efter ett tag ser vi förskräckta hur de lägger ut igen och med full speed rundar pontonen, alltför snävt och folk står med kulfendrar på pontonkanten och ska ta emot smällarna (!) då de far in på sin plats och får stopp i tid, puh. Det hade inte varit roligt att vara i den situationen. Det märks att vi närmar oss franska gränsen för det är fler och fler franska båtar i hamnarna. Bild: Pontonen där vi ligger, och på andra sidan kan man skymta Bavarian i trångmål.
13 september
Denna ort är en riktig pärla-om ni inte varit här åk hit! Här finns fantastiska stränder med kristallklart vatten och rev med klippor, som gjorda för snorkling. Runt hamnen/marinan finns nyare turistområden, men efter att ha gått längs strandpromenaden någon km kommer man till den gamla stadskärnan med mysiga restauranger och barer och små butiker. Det finns t.o.m en liten förtjusande, men stenig strand mitt i stan. Det finns en väldigt vacker cykel/gångväg efter strandlinjen, ca 2,5 km, som bitvis skuggas av pinjealléer, med vacker utsikt över sanddyner och vikar med sandstrand. Längst ut på udden kan man besöka ett arkeologiskt museum med utgrävningar av ruiner efter en grekisk, och senare romersk stad, från 500 talet före Kristus, Empuries. Det går även ett mini-turisttåg- hela vägen från hamnen ut på udden. Det finns dykarskola och alla möjligheter att hyra utrustning för olika vattensporter. Populärt är att åka ut på dagstur till de calas och grottor som vi passerade när vi kom hit. Inatt väntas ett åskväder över oss, så vi sätter upp tältet för ev regn.
14 september
Jisses vad det kan åska här! Det blixtrar och dånar och liknar inget vi tidigare upplevt. Regnet öser ner så det var tur att alla luckor var stängda. Vi sov iaf lugnt, fast förankrade i betongpontonen. Under dagen har det varit fortsatt mulet och svalare, ca 25 grader, vilket föranledde en storstädning av båten invändigt och lakansbyte. Promenad i området runt omkring hamnen och bunkring på Eurospar, som ligger ganska nära. En brittisk Bavaria 46, utan bogpropeller men med 6 besättningsmän, visade på tilläggningsteknik i stark sidvind under 6 försök och roade oss under hela vår lunch. Till slut hängde de på snedden mellan mooringlinan för platsen bredvid och förtamparna på den plats de egentligen skulle ligga. Vi är nöjda med vårt beslut att ligga still i blåsten och därmed inte vara till nöje för andra vid tilläggning. Förbereder emellertid för avgång tidigt imorgon bitti. Utcheckning visade en kostnad om 154,88 euro för 4 dgr, ca 39/dygn. De vackra små fiskebåtarna ser exakt ut som på gamla svartvita bilder från orten innan den blev semesterparadis. De är numera veteranbåtar som putsas och används av sina stolta ägare för nöjessegling. Den andra bilden åskådliggör gammal och ny teknik. Vinden ska öka efter kl 13 imorgon, så vi ska försöka hinna iland tills dess. Sedan förväntas ännu en blåsig period, Tramontana med NW kuling över helgen. Tidig kväll och väckning kl 05.30.
15 september, Port Vendres, 33 nm, kl 07.00-12.00
Avgick i gryningen, efter att ha genomlidit ännu en åsknatt utan dess like, med ösregn som hällde över båten. För första gången har vi klätt på oss ordentligt eftersom det blivit betydligt svalare. Det var trots prognos en del vind från S 5 m/s som gav oss någon extra knop med genuan över bukten. Motström en halv knop motverkade lite av farten. Efter första udden, Cabo Norfeu, blev vinden något lugnare med dyning på 1 m. Här är sedan höga berg – Pyreneernas avslut mot Medelhavet. Vi tar genvägen innanför Isla la Encalladora, bild 1, vilket bara rekommenderas vid bra väder och inte så höga vågor. Passerade sedan franska gränsen, bild 2. Vinden ökade nu något tidigare än beräknat, upp mot 9-10 m/s, då vi passerande udden Cap Béar, bild 3, ökänd för sitt oroliga vatten, men ännu inte något problem. Vi hade full fart in i hamnen och ropade upp på VHF. Endast fransktalande svar och vi visste fortfarande inte när vi kom in i marinan vart vi skulle ta vägen. Kraftig vind och snurrande runt i hamnbassängen fick vi till slut se en man som vinkade vid kajen. Vi gjorde en fartfylld och bra backning i kraftig sidvind in mellan två motorbåtar. Mooringlinorna var stora som till en atlantångare och svåra att få runt våra knapar. Samtidigt med tilläggningen kom ett svenskt par på kajen och var intresserade av hur vi tagit oss dit från Sverige, men de fick ta en sväng tills vi var klara med alla tampar. De kom tillbaka och berättade att de hade köpt en lägenhet i byn bredvid och var här nere 4 månader om året. Vi fick tips om årets vinsläpp av traktens vin imorgon, samt fiskmarknaden och en Lidl-butik i närheten. Marina Office öppnar kl 14 så vi har en stund på oss att komma i ordning. Vi ligger vid stadens strandpromenad med aktern in och blir beskådade av en ständig ström av flanerande. Ett trevligt par erbjöd sig att vara crew på vår nästa resa till Karibien! Kaptenens konstruktion av landgång, med de två plankor vi haft surrade vid mantågen hela resan, kom för första gången till användning, efter viss modifiering, snickarverkstad på kajen). På kvällen får vi fortfarande vindbyar på oss med 10-12 m/s så vi förstärker förtöjningen med kätting runt pollarna i land och stora fjädertamparna. Hamnen är liten och har påverkan av vindar och trafikljuden från gatan intill. Ett minitåg med turister far också förbi med jämna mellanrum och ”guidar” högt i högtalarna. Hamnavgiften är 47 euro per dygn. Vatten och el finns på kajen och dusch/toa på marinaoffice.
16 september
Lugn natt och morgon. Drog ut oss en knapp halvmeter med mooringlinorna, eftersom vi nu på morgonen inte hade vinden på oss. Säkrade med dubbla fjädertampar och kätting runt pollarna i land. Port Vendres är den enda naturliga hamnen längs kuststräckan och har en spännande historia. Läs mer på webben. Idag gick vi med två ryggsäckar till supermarknaden och handlade från årets släpp av viner från vindistrikten runt omkring. Prisvärt, synd man inte kan handla lådvis. Vi var också på fiskmarknaden och köpte färska räkor till lunch och fiskfilé till ikväll, fredagsfisk! Nybakt bröd förstås från bagaren tvärs över gatan, Les pains du quai, som också (genom kaptenens försorg) levererade årets första (enorma) croissants till morgonkaffet. Staden ligger runt hamnen och här flanerar alla runt kajerna. Ett tag var det fullt med folk som fiskade sardiner (?) på kajen. Ibland kommer gäng med skolungdomar och snattrar och fnissar. Mest ser vi pensionärer som liksom vi njuter av livet och värmen. Alla har hund som stolt promenerar först med högt huvud. Vinden som nu kommer från NW är inte besvärande, men det gungar lite av de vågor som går utanför hamnen och returneras in. Vi hoppas att de prognoser som spår NW upp mot 30 knop, dvs ca 15 m/s, inte kommer att störa oss för mycket de närmaste dagarna.
17 september, lördag
Natten var ganska gungig, även om vi är skyddade från den värsta vinden. Morgonen inleds med färskt bröd från vår bagare över gatan och croissants förstås. Idag, lördag, var det marknadsdag med lokala specialiteter förutom det vanliga marknadsutbudet. Förmiddagen var molnig med lätt duggregn och eftermiddagen klarnade det upp. Temperaturen är nu 22 grader och mycket behaglig. Promenad ut till fyren där vi kunde se att det blåser bra ute i bukten (enligt rapport väderstation 35 knop) och vågorna är ganska stora.
18 september, söndag
Gungigt hela dagen men sol och friska promenader utmed kajerna. Allt är stängt utom restaurangerna. Mycket folk som flanerar förbi men även ett svenskt par som är här på bilsemester stannade till och pratade. Nedan 1. Hamnen – vi ligger på vänstra kajen, 2. Infarten vid fyren, 3. Fyren, 4. Foton på lyktstolparna, 5. Fiskmarknaden med restaurang, 6. Madonnan, minne över krigsoffer, 7. Obelisken, 8. Levande humrar i fiskmarknaden.
19 september
Turistar i Perpignan- med bussen (1 euro) som går via Colliour, Elne, Argeles till Perpignan . Det tar ca 1 timme. Kliv av vid hpl Mercado, nästa sista stoppet. Slutstationen är vid järnvägsstationen där vi klev av. Vi fick gå tillbaka en bra bit till gamla staden. Vi började med turistinformationen och fick en karta. Det är korta avstånd mellan sevärdheterna och många platser att äta och dricka på. Det stora torget Place de la Republique har ett bra utbud och bra priser. Som vanligt lönar det sig att ta menú med tre rätter oftast två eller tre alternativ. Vi provade en liten restaurang, som vi råkade gå förbi vid ett litet torg, med få cafébord och handskriven menú med två val för 17 euro/pers. Trevlig tjej som serverade ute på gatan. Hon sprang upp och ned i trappor i huset, där köket signalerade att nya rätter var klara med en klockringning. Vi blev lite besvikna när notan blev totalt 59 euro, dvs 25 euro för en flaska enkelt vin, kranvatten och bröd. Maten var god och vi var ändå nöjda med upplevelsen. Vi besökte sedan Kungarna av Mallorcas palats (1276) och det var en uppvisning i befästningsarbete. Byn Colliour är en vacker vy från bussen. Vi såg också att det fortfarande blåser mycket ute på bukten som vi snart ska passera.
20 september
Äntligen har Tramontanan lagt sig. Vi har fortfarande på f.m NV 20 kts men på e.m ska det lugna sig till 4 kts, så imorgon blir det avfärd. Rapport från Cap Béar visar att vi har haft över 50 kts (25 m/s) på natten mellan söndag och måndag. Inte undra på att vi for hit och dit vid kajen. Idag har vi bunkrat på Lidl som är inom gångavstånd och med ryggsäckar kan man t.o.m få med sig en låda vin (!). Vi har förberett det som går för avfärd imorgon och satt lugnt då vi plötsligt fick besök av franska tullen (douanes). Två kvinnor och tre män, beväpnade med pistoler och handbojor, äntrade den vingliga landgången. Två av dem sökte igenom hela båten-alla fack- och var förtjusta över caven, som var fylld med franska viner. De hittade också kaptens försvunna strumpa som vi letat efter i flera dagar, den låg i facket under madrassen! De var glada och trevliga och skrattade när de vinglade av båten och vi ropade Bravo! då alla klarade sig galant iland. Vad vi konstaterat är att klimatet har ändrat sig norr om Pyrenéerna. Från att ha varit väldigt varmt, över 30 grader och väldigt fuktigt, är det nu ca 22-25 grader och torr luft, huden torkar och behöver smörjas in med bodylotion, vilket inte har behövts tidigare. Vi är inte törstiga och det går inte åt så mycket dricksvatten längre.
21 september, kl 11.15.30, Port Leucate, 22,7 nm
Motorgång, motvind 6-9 m/s och motsjö-kan det bli bättre? Vi stånkar oss iaf upp till målet. Väderprognoserna stämde inte alls. Vi kom in i den långa infarten till Bassin central, ropade upp på VHF och blev ombedda att lägga oss vid inbokningskajen, Quai d`Acuille, som för övrigt är flyttad från brygga 9 till kaj F. Vi la till vid väl avfendrad plats, men blev bortkörda eftersom det var en charterbåt som skulle ligga där. Det hade under tiden kommit in två mindre båtar och lagt sig längs med kajen, men vi fick som tur var sista platsen längst ut. Det är sedan långt att gå runt hamnen till captainerie. Vi fick lämna försäkringsbrevet och ska betala imorgon vid avfärd.
Denna hamn har dålig service och är en sådan hamn man kan smita in i och ge sig av tidigt utan att någon märker det. Det kom in två franska båtar efter oss som letade upp lediga platser och lade till. Det finns inte fri wifi, utom 10 minuter, sedan får man betala. El finns på bryggan. Gemensam dusch och toa i ett öde hus med nyckel. I södra hamnen, Bassin sud, finns all service med butiker och restauranger, men det verkar inte ha några gästplatser. Vi köpte en baguette och gick tillbaka till vår båt och gjorde pasta med korv. Vinden lade sig vid 18.30 och det blev en skön middagsstund i sittbrunnen. Enligt prognoserna ska det imorgon vara lite vind och från syd. Hoppas verkligen att det stämmer denna gång! Hamnavgift 41,60 euro per natt.
22 september, kl 10:15-16, 30 nm, Cap D`Adge
Vi inledde med motorgång ca 2 timmar, med medström på ca en knop som gjorde fart i båten. Sedan fick vi vind från SO 3 m/s ökande till 6 m/s mot slutet. Vi hade en fin kryssbog som höll oss runt 5-6 knop. Inga vågor och solen skiner-ibland är det otroligt skönt att segla. Då vi kom fram lade vi till vid tankstationen och fyllde 50 l diesel. Capitanaire är på motstående sida av huset och kapten checkade in oss. De tog denna gång båtcertifikatet och vi ska betala imorgon. Men vi fick också en flaska iskall rosévin i present. Denna hamn är enorm och vi körde en lång bit in för att komma till den extra pontonbrygga där vi själva fick välja en ledig plats. Det är fingerpontoner på denna ponton, men mooringlinor förekommer på andra pontoner. Här finns inga marineros som hjälper till vid tilläggningen, men vi fick hjälp av några engelsmän med en Bavaria på samma brygga som vi. Wifi får vi bara en halvtimme per två dygn sedan får man betala 9 euro dygnet, så det är sämre i Frankrike än någon annanstans med fri wifi. Vatten och el finns i alla fall. Det finns mängder med restauranger runt hamnen och vi gick och gick för att hitta en baguette, men lyckades inte så det blir rostbröd imorgon. Båttvätt, uppdatering av hemsida och väderprognos-sedan rosévin i solig sittbrunn! Hamnavgift 36 euro per natt.
23 september, kl 11.30-16.30, 29,7 nm, Port Camargue
Vi kom sent iväg men fick ingen segelvind utan körde motor hela vägen med storen uppe, slörvind på ca 3-4 m/s. Havet var lugnt och fint och solen sken lagom starkt. Trots allt en skön tur. Fiskegrejor att kryssa mellan och ganska många segelbåtar syns för ovanlighetens skull. Hamnen är frekvent trafikerad ut och in och det gäller att se upp. Vi ropade upp på VHF 9 (det stod på ett plakat vid infarten) och fick svar direkt. Vi fick eskort in i hamnen av en engelsktalande capitain i ribbåt som visade oss till en längsgående plats på bryggnock. Fantastisk service som vi inte sett i Frankrike hittills. Bra plats förutom att båtar hela tiden kör förbi. Vi vände nosen åt norr för det ska blåsa därifrån imorgon. Ligger här två nätter för 32 euro per natt. Gick en runda och det finns butiker i närheten så vi fick tag i vår baguette. Verkar vara semesterby med stora anläggningar. Mest fransmän. Hamnens gratis wifi går inte att få igång, så vi tar vår ”badboy” och kopplar upp oss mot turistbyråns gratiswifi. Nu kan vi använda vårt nätverk och samtliga apparater. Skönt att få kontakt med omvärlden igen och framför allt att se väderprognoserna.
24 september
Härlig cykeltur på ca 2 mil i Camargue med omnejd, vi fick låna jättefina cyklar på hamnkontoret. Det finns fina cykelvägar genom träskområdet, parallellt med kanalen, som leder in till staden Aigues Mortes (6 km) som är från 1300-talet, byggd för korsfarare under Ludvig den helige (IX). Den låg då vid Medelhavet innan Rôhndeltat slammade igen och var en viktig hamnstad. Full med butiker och restauranger och turister förstås. Jättetrevlig stad att se omgärdad av murarna. Ute i träsken ser man Flamingos, silkeshäger mfl. fåglar. Vi såg också på håll svarta tjurar och camarguehästar som är berömda härifrån. Vi såg också enorma saltberg vid saltindustrin. När vi kom tillbaka till Camargue åt vi musslor och vin och njöt av folklivet, som är här på lördagar. Båtar gick förbi på kanalen intill, trevlig utsikt från restaurangen.
25 september, Port St Louis du Rhône, 52 nm, kl 7-16.30
Nu tar vi sista etappen och lägger på ett kol. Seglade ca två timmar i 5 knop, sedan bara motor på ett stilla hav. Vid Rhônes utlopp strömmade vattnet runt oss och det blev som en puckelpist ett tag. En lång kanal in till hamnen där vi nu kommer att ligga några dagar och förbereda upptagningen som sker på Navy Service i närheten. Där kan vi inte ligga i vattnet så då måste allt vara klart innan. Då vi tagit upp båten återstår sedan tvätt och vaxning av utsidan. Denna hamn är där de flesta som kommer/ska resa på kanalerna ligger. Det finns en sluss och broöppning från St Louise till Rôhne. Vi fick inte ta den genvägen utifrån Medelhavet, för där är floden avstängd. Vi inloppet genom den långa kanalen till St Louis låg flera vrak och detta nytillkomna sjunkna skepp gjorde inte att vi kände oss så lugna för eventuella sandbankar. Det gick trots allt bra och vid anrop på VHF 9 var det bara att ta en ledig plats vid kaj A.
26 september
Städat, tvättat två maskiner som fått torka i sittbrunnen, spolat och tagit ner storseglet, bytt olja i motorn efter att ha cyklat 2,5 km, på våra minicyklar, till port Napoleon och en chandlery (båtbutik), för att köpa kvalitetsolja. Lämnat spillolja till miljöstationen. Bunkrat på stor och välsorterad supermarcado i närheten av hamnen. Idag blev det goda biffar till middag, under vilken vi som kvällsunderhållning kunde njuta av broöppning och en motorbåts slussning ut till Rhône. Trevlig engelsktalande personal finns på hamnkontoret. Bra tvättstuga, duschar och wc. Fungerande wifi. Lugn hamn att ligga i om det inte blåser en Mistral. Bra ställe att förbereda upptagningen. Bredvid oss ligger en fransk båt och längre bort en dansk Bavaria 46, vilka liksom vi jobbar med båtsäsongsavslut. Soligt och varmt och långt till beachen. Vi har bokat torsdag kl 10 för lyftet på Navy service.
27 september
Jobb och jobb, men bra väder med väldigt lite vind. Tvättat och tagit ner genuan. Tvättat ur alla fack i båten och kört en tvättmaskin till. Den långa kajen (vägen till tvättstugan) till capitanerie gör att det är toppen med cykel. Beställt flygbiljetter till måndag, Air France – Marseille/Paris/ Stockholm. Det tar hur mycket tid som helst att vara sin egen resebyrå. När man sedan ska betala fungerar inte mastercard, säkerhetssystemet kan inte identifiera dig, så man får ringa och be dem hjälpa till att kontrollera, så att man sen kan betala. Hamnkontoret skriver ut biljetterna om man mailar dem. Det ska gå en busslinje härifrån till flygplatsen, med ett byte. Vi ska försöka få tag i tider 😉 Taxi kostar 110 euro så det blir sista alternativet. Ikväll bjuder danskarna oss på en öl.
28 september till Navy service
På förmiddagen är vi på onsdagsmarknad i stan och sedan till turistbyrån, inhyst i ett vackert torn, och fick turlistor på bussarna. Vi upptäcker vackra promenad- och cykelvägar längs Rhône bakom turistbyrån. En väldigt lång kanalbåt, som inte rymdes på en bild, höll just på att lägga till. Vi checkar ut på hamnkontoret och betalar 25 euro per natt. På eftermiddagen ger vi oss iväg längs kanalen till Navy service där båten ska lyftas imorgon kl 10- Vi lägger oss vid stenkajen med fendrar och planka emellan. Det gungar när båtar far förbi i kanalen. Vi blir genast anfallna av tusen myggor och får inta middag i salongen. Vi jagar och slår ihjäl ca 30 myggor inne. Som tur var stängde vi snabbt till kabinen så där var inga myggor. På hamnområdet finns bra duschar och toa vid hamnkontoret. Det finns också en restaurang. Det är annars långt till service och butiker. Vi har våra cyklar så det går snabbt att fara runt och ordna det man behöver.
29 september
Jaha, då står hon på land igen, Pinta. Vi backade in i en grop och lyftes med sadelgjordar under magen av en jättemaskin som körde bort henne på sin plats. Här har de, förutom vaggan, två sidostöd som sätts fast vid mittknaparna. Det kan blåsa på ordentligt här har vi hört. Vi täcker inte heller båten, det gör ingen-det blåser bara sönder. Hyr högtryckstvätt (30 euro) och konstaterar att det finns en hel del havstulpaner på sina ställen, speciellt på propellern (?). Varmt och soligt, men mygg. Det finns inga ställningar att låna så kapten gav sig iväg med kärran och fick tag i två oljefat på hamnområdet som han ska bygga ställning av inför vaxningen imorgon. Vi cyklade en lång omväg för att få tag i bröd. Det finns en bageri/café vid bron nära Port St Louise. Vi har också haft besök av en firma för att få en offert på en bimini.
30 september
Vaxning både på däck och på sidorna. Oljefaten fungerade bra som ställning tillsammans med en stege och våra båda plankor, som åter kom till stor nytta. Fint väder men otroligt mycket dagg på morgonen. Vi har också kört sötvatten genom kylsystemen både på motorn och utombordaren, samt burit in den senare i duschen (i år utan att det rann ut bensin). Brödbilen tutade nedanför båten och vi fick idag tag i färsk baguette utan att behöva cykla flera km. Ikväll blir det ”restaurangen” tillsammans med danskarna som också lyft upp sin båt idag.