1 juni, Porto Heli
Lördag och lika bra att ligga kvar för bunkring och gott om plats i den stora viken. Tyvärr var det något jätteparty på natten i ett hotell med extremt högt ljud som pågick till kl 07.00 på morgonen.
2 juni, Dokos, ankring vik
Vi får fin segling i 4-6 knop i lagom vind till ön Dokos, med en stor vik och en lite mindre i NV där vi ligger med linor iland. Inte helt lä, men inga hårda vindar väntas. En ribbåt med badgäster kommer in och ankrar på svaj framför oss och vi hoppas de inte ligger på vår kätting. Vi badar i klart vatten, äter lunch och går sedan in och vilar en stund. Då hör vi något som brakar till i båten, kättingen? och vi ser badbåten dra iväg med hög fart. Linan iland på styrbords sida ligger slappt i vattnet och vi förstår att de dragit i vår ankarkätting, men smitit snabbt därifrån. Vi får starta motor och hala in kätting och sträcka upp aktertampen, som tur är sitter ankaret fast så vi behöver inte ankra om.
Chikadorna har vaknat till liv i värmen och låter väldigt mycket i buskarna. En stor motorbåt som också ankrat mot land ger sig av. En Schweizare ligger här också som också ger sig av sent, annars är det helt lugnt. Det verkar vara några fiskare som bor här längst in i viken. En mindre segelbåt, italiensk, kommer in och friankrar strax framför oss. Det blir en lugn fin kväll i sittbrunnen med god mat och dryck. Tyvärr var det mycket rullande i svall från passerande båtar på natten.
3 juni, mot Poros
Bleke och lite disigt men varmt, motorgång mot Poros. Fortfarande sjunker varvtalet plötsligt för att efter några sekunder gå upp igen. Det händer en eller ett par ggr per resa, efter ca 1-2 timmars gång. Vi möter alla charterbåtar som är på väg ut till öar runt omkring, ” det är som ett kosläpp”, säger kapten.
Vi kör igenom Poros kanal och tittar på folklivet och alla båtar, en del ligger för boj eller ankare i leden. Vi styr mot ”vår” vik i NV. Den är ledig förutom motorbåten som alltid ligger längst in vid stranden. Här friankrar vi på svaj och badar och tar det lugnt. Det fläktar något som tur är, för nu är det hett. Solen steker och vi får sätta upp skuggskydd runt om. Det är 25 grader i vattnet, så det svalkar bara då man är blöt. En viss plåga av getingar som styrman inte är så förtjust i, men det är ändå så få att det är hanterbart. Vinden dör helt och vi väntar på den svala solnedgången då vi kan laga mat.
Vi har börjat titta på flyg hem och kan konstatera att det inte är lika lätt numera att få tag i billigt flyg enkel resa från Preveza.
4 juni, Korfos, ankring
Vi avsåg att gå till Epidavro för att besöka den stora amfieteatern, men det var så vindstilla och otroligt varmt, nästan åska i luften, så vi tänkte att vi inte orkar gå där i värmen. Lika bra att fortsätta till Korfos för att invänta lämplig dag för passage genom Korintkanalen. Då vi rundade sista udden mot viken blåste det plötsligt 10 m/s och ökade. Vi tog oss in i viken och sökte efter lämplig plats för ankaret. Det ligger bojar runt hela viken på bästa ställena. Vi går rakt mot tavernorna och ankrar på 10 m djup. Först får vi inte fäste, men efter att ha glidit ett tag nyper ankaret och vi drar fast oss med full back. Kapten släpper ut ytterligare kätting, till 50 m, och vi ligger fast. Det är inte bekvämt med fallvindar upp mot 15 m/s över bergen. Konstiga förhållanden här i Grekland. Man vet aldrig säkert hur vädret blir. Det ska inte blåsa i natt, men vem vet?
Det blev en vacker stilla kväll med ljusen från land speglande i vattnet och ett sorlande av röster från tavernorna. En fiskebåt kom och la till vid en boj nära oss och paret ombord fortsatte att arbeta med sin fångst och nät under samspråk.
Kapten avser att byta förfilter och bränslefilter imorgon, eftersom motorn varvade ner 2 ggr på vägen hit. Vi avser att gå genom Korintkanalen på torsdag, då prognoserna ser bra ut.
5 juni
En roddtur in till orten som har ett begränsat utbud av varor och tjänster, men en minimarket och ett bageri som var vad vi behövde. En mindre båtbutik vi var in i hade inga filter till dieselmotorer. Men vi har med oss förstås och kapten ägnar sig åt det kladdiga jobbet att byta både förbränslefilter och bränsefilter. Vi packar alla dieselblöta trasor och begagnade filter i täta påsar och ror in med det till sopstationen. Det finns ingen särskild plats att lämna på så hoppas att de som har möjlighet tar hand om det. Det är svårt att avgöra om det fanns smuts i filtren, men nu är det eventuella felet åtgärdat. Hoppas att motorn går felfritt nu.
Vi flyttar oss en bit bort från tavernorna, och får på nytt bra fäste i sand. Motorn går bra, än så länge. Det är en stilla och varm dag och vätskeersättning till besättningen behövs i form av tabletter som löses upp i vatten. Vi badar trots att det inte är superfint vatten, men varmt 25 grader.
6 juni, Korintkanalen, sedan Antikiros, kaj
Avgång kl 07.00 mot Korintos. Vi ropar upp VHF kanal 11 ”Istmia Pilot” och får ligga vid kajen i Istmia där vi passar på att tanka 50 l. Kapten går till kontrolltornet och betalar 37 euro för passagen. Man kan tydligen betala i förväg via webbsidan och ska då kunna uppge referensnummer för betalningen då man ropar upp på VHF 11. Då behöver man inte lägga till, utan kan vänta utanför entrance på svaj eller driva tills man blir uppropad för avgång.
Vi och två båtar till gick samtidigt i full fart, 7 knop, genom den vackra kanalen, drygt 6 km, 8 m djup, 80 m höga sidor, bredd ca 24 m. Alltid en upplevelse och att se broarna högt ovanför med bilar och människor, som små myror som står och vinkar.
Raymarin sjökort Kontrolltornet och tankbil Två båtar efter oss 80 m högt 24 m brett Vägbroar Hoppas det håller 6,3 km lång Reparation förstärkning
Det blir sedan en dryg distans till hamnen Antikiros. Vi får vind och sätter segel, vinden dör, vi tar ner seglen. Då blåser det upp men vi sätter bara förseglet nu och får lite fart de 20 nm som återstår. Det regnar ibland och blixt och dunder ovanför oss. Sedan sol och hett.
Då vi närmar oss blåser det en del så vi undrar om vi ska kunna lägga till eller ankra i viken. Det lugnar sig lite och blåser mot kajen så det går ganska lätt att komma till och få linor på plats. Innan vi fått fast allt kommer en bil med en kille som viftar med ett kort med sin restaurang som han vill att vi ska besöka. Han upplyser också om att vi kan ta el och vatten och var supermarketen finns. Vi lägger ut massor med fendrar och klot och båda plankorna. Det blåser upp mot kulingvindar i fallvindarna från de höga bergen runt om och vi blir tvugna att ta ner biminin så den inte ska slitas sönder och reva flaggan. Synd på Svenska flaggans dag.
Staden är liten och vänlig, typisk grekisk, med flera tavernor, barer och några mindre butiker. Inga turister förutom oss. Lång smal strandpromenad runt hela bukten, liten badstrand. I SV delen ligger en marinbas. Trevliga inslag; några spöfiskar vid fyren där vi ligger. Ungdomar promenerar ut till fyren och pratar och skrattar. Det är lugnt och stilla förutom vinden. På utsidan av kajen ligger två stora bogserbåtar stationerade. De verkar vara bemannade hela tiden.
En man på moped kommer med färdigskrivet kvitto, och vill ha betalt 20 euro. OK.
Vi tvättar båten som blivit alldeles brun igen efter regnet, dammsuger, laddar tandborstar och fyller på vatten om vi ska avgå imorgon.
7 juni
Blåser 13 m/s och gungar rejält i hamnen, men solen skiner. Vi bestämmer oss för att ligga kvar eftersom vi sitter fast ordentligt i den stadiga, höga kajen. Bunkrar på välförsedd supermarket och bageri. Alla väldigt vänliga och hälsar.
Det blir en fin kväll med livemusik, gitarr och sång, från tavernorna. En fransk ensamseglare kommer in med sin HR och vi hjälper honom iland.
8 juni, Itea kaj
Mycket lite vind, motorgång, 20 nm till Itea. Ganska tomt på besökande båtar. Vi går iland för att bunkra och när vi kommer tillbaka efter en timme ser vi två unga killar gå från båten och hastigt ge sig in mot land. De är anfådda när vi möter dem på kajen, men hälsar glatt på oss och vi börjar ana att något kan ha hänt.
Då vi kommer fram ser vi att de varit inne i båten. Dörren är fortfarande låst, men de har tagit sig in genom ett litet toafönster som var öppet, nästan omöjligt för normal människa, och ut genom skylighten. Kapten hade lagt råttskrämman som blinkar grönt vid dörren, så de trodde nog dörren var larmad. Vi ser att de rotat överallt, i kläder och i lådor. Det vi kan se saknas är lösa mynt och en 50 euro som låg i kaptens plånbok i en liten låda. Kaptens glasögon saknas också. Datorer, kikare, allt som är skrymmande och syns för mycket är kvar. Som tur är hade vi med oss mobiler och kreditkort. Killarna syns förstås inte till fast vi spanar av hamnen med kikaren. Kapten ringer 112 och ber att få tala med port police/coastguard. Det kommer snart en polisbil och en vänlig polis frågar oss om hur det gått till och vad som saknas. Glasögonen hittas ovanpå däck , där tjuvarna tappat dem i all hast. Han säger att de har för lite resurser att följa upp händelsen, men vi kan ge oss till polisstationen och göra en anmälan om vi vill. Vi avstår eftersom vi tycker att det verkar helt meningslöst och trots allt inte är en så stor förlust.
De tog inget annat. De hade väl för lite tid. De måste ha spanat och sett oss då vi kom och hann precis ur båten. Många lämnar båtar här då de ska besöka Oraklet i Delphi och är borta flera timmar. Ilskan kokar i oss att inte få ha våra saker i fred.
Galaxidi, kaj
Är vi trygga här i natt, undrar förstås styrman. Polisen ser lite tveksam ut och säger att vi ska låsa allt på natten. Då han åkt bestämmer vi oss för att flytta till nästa hamn, Galaxidi, som ligger bara 5 nm ifrån. Där kan man ankra om det är fullt i hamnen. Full fart, klockan börjar bli mycket. Vi får plats i hamnen bland andra båtar odch tavernor och nu känns det verkligen skönt att slippa oroa sig för nattliga besökare, annat än katter som det finns gott om här. Det är lördag och livat på natten, men hellre det än ensamma i Itea.
9 juni, Tritzonia, kaj
Motorgång till nästa hamn, där vi lägger till långsides på yttre änden. Det går att ligga på båda sidor om piren. Här är flera båtar bemannade men också några övergivna. Marinan har rensats upp från vrak, det verkar som de tagit upp gammal mooringkätting från botten, det ligger tjocka kättingar på land. Man kan ligga långsides vid några av pontonerna också. Här finns plats för ankring i viken, svårt att få fäste, om det är fullt vid pirerna. Den yttre kajen är också fri från vrak nu och går bra att ligga vid långsides. Det finns vattentapp vid bryggändarna. Tidvatten varierar med ca 30 cm så fendrarna måste anpassas. Plankan behövs för piren är skrovlig.
Staden är livligt besökt av greker från fastlandet och med egna båtar på söndagen. Tavernorna och badvattnet är full av folk. Styrman fick knappt plats att ta ett dopp.
Nederländaren, vår båtgranne, som hjälpte oss med tamparna har en papegoja som visslar och låter lustigt, och en fin sällskaplig hund av stövartyp. De är trevliga människor och långseglare med erfarenheter från hamnarna runt om. Vi varnade för inbrott i Itea förstås. De är utrustade med kameraövervakning och batong!
10 juni
Väntar på rätt vind, inte kul med västlig vind rakt emot i Korintviken. Här finns både promenadstigar och badplatser lite varstans. Det finns ingen supermarket, men det går en båt ca 1 ggr/tim för 2 euro in till fastlandssidan där service finns.
Kulingvindar och allt fler båtar packar in sig vid kajerna. Några ankrar i viken och draggar flera gånger innan de får fäste. En stor motorbåt lägger sig på nocken bakom oss. En nederländare vi träffat tidigare i Palairos, ”Just”, ligger framför oss.
11 juni
Fortsatt besvärliga vindar hela veckan, som det ser ut. Kapten lagar skylighten som blev förstörd vid inbrottet. Han kommer på att han kan byta sida på låsen, de är lika, och då få dem att fungera igen. Styrman bokar flygbiljett med Apollo hem.
12 juni, Messolongi, ankring
Vi har en dryg sträcka ca 40 nm så det blir tidig avgång kl 06.00. Det är verkligen olika vindar hela tiden först ingen vind, sedan 10-11 m/s, sedan minskar vinden. Då vi kommer mot bron ökar den till 8-9 m/s men avtar något vid passagen. Det är också motström ca 1 knop, så det går knappt i 4 knop. Kapten ropar upp Rio Traffic på VHF 14 och får tillstånd att passera bron. Det ser verkligen ut som vi ska kapa masten, men förstås är det många meter tillgodo när vi passerar.
Det disar till sig efter bron och vi tror det ska bli åska och regn, men plötsligt är det sol igen. Då vi kommer fram genom den smala, muddrade kanalen ankrar vi fritt på grunt vatten, 5 m. Det fläktar som tur är för nu är det hett. Vi kan också ta upp jollen på däck inför överfarten drygt 40 nm till Sami på Kefalonia imorgon. Marinan, som varit stängd i många år, är nu öppen och tillgänglig för besökande båtar. Vi behöver inget så vi stannar i båten på svaj.
Hamnen/kajen har tyvärr fått dåligt rykte pga att gäng av ungdomar sägs gå ombord på båtarna och ta allt löst de kommer över, enligt kommentarer på Navily, också jollar och motorer. Ingen vill därför ligga inne vid stadskajen längre.
13 juni, Sami
Då vi tidigt på morgonen lämnar hamnen och kör ut genom kanalen följer en mindre motorbåt efter oss och kör nära aktern. Han filmar oss med mobilen som han håller upp tydligt för att visa vad han gör. Sedan vinkar han och kör iväg. Vi förstår gesten och tar bort varningen om inbrott från appen Navily där vi skrivit om incidenten.
Motorgång drygt 40 nm mot Kefalonia och Sami. Växlande vindar men inte segelbart. Då vi närmar oss Kefallonia är det mörka moln på himlen. Vi får en bra plats vid yttre kajen, men det blåste i precis då vi skulle lägga till så det blev en svår manöver. Hamnkaptenen var där och hjälpte till som tur var. Här ska nu bli kulingvindar, så vi bokar in oss två nätter.
Kapten passar på att fråga hamnkapten om gasol och det finns i fruktaffären. Han byter vår tomma tub där. Vi lämnar in 20 kg tvätt i Jimmys Laundry, som ska vara klar i morgon em. I kväll blir det pizza från Oasis.
14 juni
Väldigt blåsig och ryckig natt. En seglare kom in vid 04 tiden och låg och cirklade mitt i hamnen tills vinden tillfälligt lugnade sig och han kunde lägga till på motsatt sida. Pintas besättning var uppe på natten och kollade våra förtöjningar och revade flaggan. Hamnen är dålig för NW vindar då det uppstår hög sjö utanför piren och vågorna går in i hamnen under kajen som har stora öppningar för att dämpa svallen.
15 juni
Det blev en guppig och obekväm färd till nästa hamn. Vi orkade inte ligga kvar i Sami för det slet i båten hela tiden av vågorna. En av aktertamparna var på väg att gå av. Den nöttes i den rostiga ringen. Det skulle blåsa men det blev mycket värre med kulingvindar. Vi ångrade oss nästan men satsar på en lugnare hamn.
21-24 juni, Meganisi_ Palairos-Meganisi
Glad midsommar!
Dålig mottagning på mobilerna gör att det är svårt att uppdatera hemsidan. Bilder får komma senare.
Midsommar firades som traditionen bjuder i Midsommarviken på Meganisi. Vi var två svenska båtar och det kom ytterligare två svenska besättningar med dinge från andra vikar i närheten. Dessutom fanns tyskarna med i katamaranen Marli som var med även förra året och några vänner till dem samt ett schweiziskt par i stålbåt, som vi träffat tidigare. En norsk familj dök upp och alla dansade vi ”små grodorna” samt sjöng några snapsvisor. Catrin och Anders på Linnea, med syster och svåger, var som vanligt sammanhållande och hade gjort en förtjusande liten midsommarstång som vi dansade runt. Det var flera barn med i år vilket förhöjde stämningen avsevärt. Speciellt när en av dem 6 år drog Bellmanhistorier.
Det är varmare än vanligt i år 30-35 grader och 26 i vattnet, och hela eftermiddagarna går åt att stå ut med värmen och bada och försöka få skugga i båten. Dingetur till Minasviken för korta promenader på förmiddagarna, för att handla eller bara sträcka på benen lite. Många böcker och korsord blir det. Tur att jag kunde byta böcker med Catrin för jag hade läst ut alla vi hade med oss. Det är i stort sett samma båtar som ligger kvar i viken och de yngre umgås och åker tillsammans för en drink eller promenad, medan vi gamlingar sköter oss själva. Vi småpratar ibland med de andra och det är en fin samvaro. Några motorbåtar har ibland stört väldigt genom att ha sina generatorer igång när man ska äta middag. En av dem lade till utanpå oss då vi inte var där. När vi kom tillbaka låg de mot vår båt och satt fast i vår springlina, som vi lagt ut på kvällen då vinden tog ifrån sidan, och frågade vad problemet var. Det här är ingen marina, sade kaptenen och påpekade att det fanns gott om plats i viken utan att behöva trängas, dessutom sitter ni fast i vår lina. Som tur hade vi fendrar ute på den sidan. Vi lyckades få loss linan och kunde sedan flytta oss några meter ifrån dem, eftersom vi hade gott om plats åt andra hållet, mot schweizarna som erbjöd oss att komma närmare dem. De tyckte att det var en katastrofal tilläggning av motorbåten, som var greker.
25 juni – Kastos
Nu behöver vi rör oss, för att tömma septiktanken och få lite annan atmosfär så vi seglar/motorerar till Kastos. Där är gott om plats i viken mot stranden, trots att en hysterisk man försöker hindra oss att komma in för han var där först och väntar på att få lägga till vid kajen, där en annan båt gör upprepade försök att få fast ankaret och lägga till. Kapten lugnar honom att han är först och vi inte tänker ta hans plats, ”don`t panic!” Så småningom kommer vi förbi honom och kan ankra, backa fast ankaret, och med dingen ro in och lägga fast med långa linor mot stranden vid de klamrar som är avsedda för förtöjning. Den nervösa mannen lyckas lägga till vid kajen. Styrman simmar ut och kollar ankaret som sitter sådär, det har grävt ner sig till hälften men med 50 m kätting bör det hålla. Det är mycket svårt att få ankarfäste på botten här. Det vet vi sedan tidigare. Det fläktar skönt här så det känns inte så varmt.
Vi går upp till kvarnen/baren för en drink och njuter både av den och av utsikten. Det finns en lite butik och vi köper en 6-pack vatten. Middag i båten med fantastisk stjärnklar kväll. De flesta har ankrat utanför hamnen och kör in med sina jollar för promenad och restaurangbesök.
26 juni, Port Leone, Kalamos
Det ligger flera båtar på svaj, men vi försöker ankra mot östra stranden. Då blåser det plötsligt kraftigt från sidan så vi får avbryta och ta upp ankaret igen innan vi hamnar på land. Vi friankrar på lagom avstånd från dem som redan ligger där. Vi får bra fäste i botten till skillnad från en tysk Ameln som försöker hela eftermiddagen att komma in vid stranden. Vi kvällstid kl 18 går de runt udden och ankrar utanför viken. En katamaran har samma problem. Det blir allt fler båtar runt i viken. Vi äter middag och går till sängs i vetskapen att vi sitter bra fast. På natten blåser det upp och fallvindar dånar ner från bergen. Styrman tar en ankarvakt, påklädd och beredd om något ska släppa, men vinden lugnar ner sig och resten av natten blir stilla.
27 juni, Nidri, Lefkas
Vi får en fin segling, från Kalamos södra udde till Nidri i 7-9 m/s öppen bidevind, över 7 knop, äntligen. Vi ankrar utanför IBA-bryggan och drar fast oss ordentligt. Det är ganska nära land så vi sätter inte på utombordaren utan kapten ror in till land. På vägen till supermarket stannar vi för en sallad och öl på en poolbar med utsikt mot Pinta. Då vänder vinden 180 grader och drar i med kulingstyrka. Vi går ut på bryggan och ser att vi ligger bra i förhållande till de andra uppankrade båtarna och att ankaret håller. På supermarketen finns allt vi behöver, samt efter ett besök i bageriet, är vi klara att ta oss tillbaka. Det blåser nu rakt emot och kapten får ett styvt jobb att ro i motvind och motsjö till båten. Till slut lyckas vi hugga tag i badbryggan och ta oss ombord. Det är otroligt mycket båtar som är på väg in i Vlikho bay. Vi funderar på om vi också ska ta skydd för vinden där inne i viken men Meganisi verkar vara ett bättre alternativ, så vi beger oss för försegel dit. Det är fullt i alla vikar här också, men i midsommarviken ligger fortfarande våra vänner kvar, och de vinkar in oss emellan dem, lite tajtare än vi brukar ligga, men de tycker det är ok och hjälper oss med tamparna i land. Bra att ha vänner. Det är väldigt mycket båtar överallt, nu är högsäsongen igång, det märks.
28 juni
Dingen med motor in till sandstranden och promenad till Vathi. Det ska blåsa hårda vindar NW och vi ligger väldigt bra i Midsommarviken. Det ser vi uppifrån toppen av vandringen där man har utsikt över vår vik, där är stilltje runt våra båtar, och utanför på fjärden där det går höga vågor med vita gäss. Nu är det svårt att få bra natthamn, då prognoserna är upp till 7 bf dvs över 14 m/s, har de flesta redan lagt sig för att vänta ut vinden. Tur att vi gjorde vår utstickare till öarna Kastos och Kalamos innan vindökningen.
Slutet juni
Bad, promenad, bad, korsord, bad, böcker, livet går sakta fram i värmen. Våra kamrater från midsommar ger sig av åt olika håll och vi blir nästan ensamma kvar i Midsommarviken. Det dyker snart upp en jättestor motorbåt som nästan tar med sig vår lina när de drar sin stora tross över den. Råttfångaren fick vi rädda i sista stund innan den åkte i sjön. Inte en tillstymmelse till hänsyn eller ursäkt.
Ny sida Juli