En mindre skada nedtill på rodret uppstod i Vathi, Meganisi, där vi slog i en osynlig sten invid kajen. I fören har ankaret gjort några hack. Dessa skador ska åtgärdas till våren. En ny landgång ska tillverkas för att kunna ligga tillräckligt långt från kajerna som delvis kan ha rasat.
26 september
Den varmvattenberedare som skulle beställas och bytas ut hinner inte levereras i tid, så vi avbryter beställningen och avvaktar till våren med arbetet.
21 september
Tekniker från IBA (Ionion Boat Assistance) ska undersöka kylvattenläckan i Nidri hamn.
15 september
Kylvatten läcker fortfarande ut trots att locket smörjts. Kan det vara värmeväxlaren och att det läcker in från saltvattenkylningen eftersom det alltid är fullt efter att ha läckt ut ett par liter glykolvatten? Kapten är brydd och befarar att varvet måste fixa motorn vid upptagningen.
10 september
Läckage sötvattenkylningen i motorn. Övertryck p g a överfyllning och inga åtgärder eftersom det läckt ut ca 1 liter.
5 september
Läckage i vattensystemet. Nya kolfiltret i kökskranen läcker och åtgärdas med åtdragning av slangklämmorna. Det har runnit ut åtskilliga liter och vi får torka under en durk (vattnet har samlats i ett skott) med trasa flera gånger om dagen vartefter det sipprar ut.
2 september
Byte av en och rengöring av en backventil till toaletterna.
1-2 september
På kvällen larmade spänningsmätaren och det laddar inte från solcellerna. Vi fick stänga av all utrustning för att spara el och köra motorn på tomgång en timme. Kapten konstaterar trolig orsak ärg på kablar och kontakter till solcellen. I mörkret var inte mycket att göra så vi smög runt med ficklampor. På morgonen rengjordes kontaktytorna noga och nya kopplingar gör att allt nu fungerar igen.
27 augusti.
När vi tog upp båten för sommarpaus juli-augusti märkte vi att drevet angripits av galvaniska strömmar och att anoden inte fungerat. Åtgärdas innan sjösättning igen.
30 juni
Vesselfinder har inte uppdaterat vår position sedan den 21 juni.
6 juni, Palermo
För tredje gången blir vi påkörda av klantiga båtförare denna säsong. Denna gång skrapat i fören och en knäckt mantågsstötta som måste tätas inifrån.
16 maj
Allt var förberett för vår första ankring för säsongen. Med ankaret utdraget ur ankarfästet och remote-kontrollen i handen var det dags att trycka på ”Down”-knappen. Det klickade i reläet som det skulle, men sedan hände inget. Ankaret var kvar i utdraget läge. Det rörde sig inte pga. att ankarspelet ”satt fast”. Dags att börja felsöka!
Tog loss alla luckor där utrustning och ledningarna till ankarspelet fanns. Mätte upp spänningen med multimetern, på ett antal ställen, bl. a. över en huvudsäkring till ankarspelet. Inget fel upptäcktes. Blev tvungen att riva ner ytterligare paneler för att följa det grova kablaget från batterierna till ankarspelet. Bakom instrumentpanelen hittade jag så ännu en huvudsäkring?? som var i off-läge! Det var lösningen. Kan bara inte begripa varför man har 2 huvudsäkringar och hur det kan komma sig att en var avslagen!!!
30 april
Vår nyinskaffade Navtex-utrustning har vi hittills inte lyckats få att fungera. ”No message” är allt den har att säga. Efter en ordentlig genomgång fungerar den nu.
26 april
Problem med kylningen av motorn. Motorn gick inte riktigt bra och verkar inte få tillräckligt med kylning. Kanske inte helt tätt och suger luft någonstans. Kapten kollar impellern och sjövattenfiltret. Verkar ok.
25 april
Baksug i toaletten på aktre toan. Byte av backventil är en delikat uppgift.
24 april
Dieselläckage i motorrummet under färd Efter bytet av motorfilter uppstod ett läckage pga filtret hade skakat loss. Kapten fixade direkt.
13 mars
Teakdäcket är nu åtgärdat och ser fint ut. Vi har fyllt upp med ny nåt och slipat.
5 mars 2017
Nu har vi tagit bort den gamla teaknåten på rufftaket, som delvis torkat och lossnat, delvis var seg och kladdig som tjära.